Dintre toate formele de transport, cel aerian a cunoscut cea mai spectaculoasa crestere in UE, in ultimii 20 de ani.

Dar ce se intampla daca ajungi la aeroport pregatit pentru zbor dar acolo constati ca locurile din avion au fost suprarezervate si trebuie sa-l astepti pe urmatorul? Sau, mai rau, se poate sa te afli intr-un aeroport unde nu trebuia sa faci decat o escala si iti dai seama ca va trebui sa petreci cateva ore bune la jumatatea drumului spre casa? Ce garantii si drepturi asigura biletul de avion?

Uniuniea Europeana, prin Comisia si Parlamentul European este preocupata de protejarea drepturilor pasagerilor, incercand sa reglementeze concurenta in domeniul aviatic, protectia pasagerilor, siguranta la bordul avioanelor, accesibilitatea, drepturile generale si o politica de preturi corecta.

Sfarsitul 'sicrielor zburatoare'

PE si in special comisia pentru transporturi sunt foarte active in crearea unei liste negre a liniilor aeriene nesigure la nivel de UE. Accidentele petrecute in zonele aeriene ale UE au aratat ca intocmirea unei liste cu liniile aeriene care nu respecta normele internationale de securitate este o prioritate.

Lista neagra a fost aprobata de Parlament si ministrii UE in decembrie 2005. Lista companiilor nesigure (de cele mai multe ori operand din state cu democratii incerte sau inexistente) este actualizata de Comisia Europeana o data la trei luni si este utila mai ales pentru cei care calatoresc spre destinatii mai putin 'umblate', unde reglementarile internationale ajung cu greu.

Oportunitati egale pentru toti

UE este de asemenea preocupata de respectarea drepturilor pasagerilor cu dizabilitati. In decembrie 2005, europarlamentarii au cerut reglementari care sa 'ii protejeze pe acestia impotriva discriminarii si sa asigure faptul ca acestia primesc asistenta'.

Calatorilor nu li se poate refuza dreptul de transport din cauza dizabilitatilor si trebuie sa le fie pferita o alternativa acceptabila, daca totusi transportul este imposibil.

Integral in Euractiv.ro