Compania straina care trimite in Romania doar un angajat cu un laptop si castiga licitatii de zeci de milioane de euro pentru a-si face ulterior treaba tot cu romanii, este deja cunoscuta in folclorul romanesc. Acuzatiile au venit de cele mai multe ori de la oficialii romani, in frunte cu presedintele Traian Basescu, care a si cerut schimbarea regulilor jocului.

Ceea ce s-a si intamplat dupa venirea la Ministerul Transporturilor a pedistului Radu Berceanu, "abonati" la contractele de construire si reparatii de drumuri devenind consortii de firme romanesti printre care se afla si patronul unuia dintre restaurantele favorite ale presedintelui, Golden Blitz.Pentru a vedea exact care este "realitatea din teren", am facut un tur la cateva dintre cele mai

cunoscute companii straine care participa la licitatiile de la Transporturi sau au castigat ceva lucrari. Unele dintre ele nici nu se aflau la adresa indicata in contactele lasate la minister, altele, situate in vile sau apartamente de bloc, ne-au trantit usa in nas cand au aflat ca suntem de la presa, in timp ce altii au recunoscut ca nu avem ce vedea mai mult de doua mese. A existat si o exceptie.

Vinci: "Nu aveti ce sa vedeti decat doua mese goale"

Prima incercare a fost la compania franceza Vinci Construction, care s-a numarat printre participantii la licitatia pentru tronsonul Moara Vlasiei - Ploiesti al autostrazii Bucuresti - Brasov. La adresa lasata la minister, pe Aviator Popisteanu in sectorul 1, nu era picior nici de francez, nici de roman.

Am incercat la telefonul de contact, la care a raspuns o doamna ce s-a aratat foarte ferma: "Degeaba veniti aici la firma, pentru ca nu am ce sa va arat. Nu sunt la birou si nu aveti ce sa vedeti decat doua mese goale. Eu raspund de partea de autostrazi la Vinci. Angajatii de la noi sunt in teren".

Compania franceza a oferit un pret de 273 milioane de euro pentru cei aproximativ 42 de kilometri de autostrada. Reprezentantii Ministerului Transporturilor sustin ca pana acum nu a existat nici o colaborare cu Vinci privind repararea sau construirea de drumuri.

In loc de companie de constructii, angro de apa minerala

A doua oprire a fost la compania maghiara Vegyepszer, aflata si ea pe lista firmelor care au participat la licitatia pentru tronsonul Moara Vlasiei - Ploiesti. Adresa lasata la minister de firma ungara - str.Teleajen, nr. 2, sector 2. In fata casei unde ar fi trebuit sa existe firma de constructii din Ungaria, era parcat un TIR, iar doi muncitori incarcau apa minerala fabricata in Harghita.

"Nu exista nici o firma ungureasca aici dom'ne. Aici e depozit en-gros, nu firma de constructii de drumuri. Incercati pe strada Intrarea Teleajen", ne-a indemnat amabil unul dintre manipulantii de la angroul care functiona la adresa unde ar fi trebuit sa existe firma Vegyepszer. Desi greu de crezut, am mers totusi 100 de metri mai incolo, pe Intrarea Teleajen.

Un gang, case de locuit, oameni care ne-au confirmat ca nu se afla nici o firma acolo. La numerele de telefon lasate la minister, un fix si un mobil, n-a raspuns nimeni in ultimele trei zile.

Portughezii de la Lena ne-au poftit... afara

Dupa ce am luat "teapa" cu ungurii de la Vegyepszer, ne-am deplasat spre sediul firmei Lena Group Portugalia, care se ocupa de largirea DN 1 si construieste doua pasaje intre Baneasa-Otopeni. De asemenea, portughezii au fost interesati si de construirea primului tronson din autostrada Bucuresti-Brasov. Adresa - intr-un bloc in zona piata Unirii din Capitala.

La intrarea in bloc, am intrebat portarul daca exista firma Lena. Desi adresa era data drept valabila la minister, portughezii se mutasera de ceva timp. "Cei de la Lena nu mai stau de cateva luni in apartamentul 49. S-au mutat de aici, dar inca nu au predat apartamentul. Nu mai raspund pe fix pentru ca nu mai stau de mult aici", ne-a spus portarul. Totusi, am avut ceva noroc.

Inainte de a se muta din apartamentul de la Unirii, cei de la Lena au lasat un numar de fix la portar. Am sunat la acel numar si ne-a raspuns o doamna amabila: "Nu mai suntem la Unirii, acum ne-am mutat pe strada Intrarea Brates, nr. 14, in zona Mall Vitan". Amabilitatea s-a manifestat insa numai la telefon. Pe strada Intrarea Brates, nr.

14, intre blocuri era o vila care parea construita recent. Am ajuns in fata portii, am intrat cu ajutorul unei persoane care tocmai pleca si am ajuns la parter, unde in hol se afla o secretara. Cand a aflat de unde suntem, doamna ne-a rugat sa asteptam "o secunda", a urcat niste scari si cand s-a intors ... ne-a poftit afara.

Integral in Gandul