Documente:
Cercetarea romaneasca(articol Ad Astra)
(16.10.2006) PDF

Pentru ca Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) nu ia cercetarea in serios, specialistii din invatamant acuza ca evaluarea pe care institutia se pregateste sa o alcatuiasca se face dupa reguli de acum 20 de ani.

Un tanar cercetator de la Institutul National de Cecetare Dezvoltare in Fizica Atomica si Nucleara este trecut pe statul de plata cu 1000 - 1500 de lei noi, explica directorul Nicolae Victor Zamfir. Tot el spune ca „cercetarea este rodul invatamantului si unul dintre principalele criterii pe baza caruia trebuie sa se faca evaluarea universitatilor”.

Cu toate acestea, criteriile cu care Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) urmeaza sa opereze nu au in vedere rezultatul invatamantului, ci mai degraba formulele de desfasurare a didacticii si modul de gestionare a banilor.

foto: Andrei Marga

Andrei Marga, presedintele Consiliului Academic al Universitatii „Babes-Bolyai“ din Cluj sustine ca nici ARACIS - ca institutie - si nici criteriile in conformitatea carora se incearca evaluarea universitatilor nu sunt realiste. Pentru ca Agentia este finantatata de stat, si pentru ca regulile de evaluare cu care aceasta doreste sa opereze sunt neclare sau depasite de vreme.

Marga spune ca ARACIS evalueaza cercetarea ca in anii optzeci.

Marga spune ca ARACIS nu are “premise bine asezate, privind evaluarea actualului sistem de invatamant din Romania.

Presedintele Consiliului Academic Universitatii „Babes-Bolyai“ afirma ca institutia desemnata sa intocmeasca topul universitatilor, “face greseli conceptuale dorind sa se inscrie in ENQUA , care reprezinta o institutie privata”.

“Asa cum sunt fixate criteriile, nu se poate opera cu ele intrucat sunt generale. Conceptia ARACIS asupra cercetarii este de nivelul anului 1985. Cercetarea stiintifica trebuie sa fie un capitol autonom si nu trebuie subordonata educatiei. Dar, daca vrem sa intram in clasamentul de la Shanghai, trebuie sa avem in vedere cercetarea stiintifica”, a declarat Andrei Marga.

Doar 2 cercetatori din zece au scos in ultimii cinci ani o lucrare buna

De aceeasi parere este si Razvan Florian, directorul Centrului pentru Cercetari Cognitive si Neuronale (CONEURAL), care spune ca membrii ARACIS nu stiu foarte bine ce inseamna „cercetarea”. „Nu se explica niciun criteriu care sa ateste numarul de publicatii. Ei iau ca exemplu manualele didactice ca rezultat al cercetarii, ceea ce nu este corect”, a declarat Razvan Florian.

In strainatate, cercetarea se concretizeaza prin lucrari publicate si implementari.

In vreme ce profesorii universitari din strainatate publica cel putin o lucrare pe an, intr-o revista de specialitate, procentul de cadre didactice din universitatile de stat autohtone care au publicat vreun articol stiintific de nivel international (indexat de ISI Web of Science) in ultimii 5 ani este de doar 17%.

Profesorii vor face treaba de Fisc

Legat de normele de calcul ale performantei universitare, redactate de ARACIS, Florian mai spune ca foarte multe dintre ele sunt superfluue. „Criterii ce se leaga de legalitate, cum ar fi acela leagat de contabilitate, de care ar trebui sa se ocupe Fiscul si nu o comisie de evaluare a calitatii invatamantului”, a afirmat directorul Centrului pentru Cercetari Cognitive si Neuronale.

El a mai dat exemplul studentilor care vor avea sansa de a participa la procesul de evaluare. „Nu se stie insa in ce fel vor fi chestionati studentii. Daca va fi vorba despre un chestionar completat in timpul orei de curs, in fata profesorului, rezultatul nu va fi cel corect.

Va trebui sa se respecte anonimatul respondentului, insa nu s-a precizat daca acest lucru se va intampla”, a conchis Florian.

UE nu ne recunoaste nici evaluatorii, nici scoala

Din cauza ca ARACIS nu este o institutie autonoma, rezultatele evaluarii universitatilor pe care aceasta o va preda, nu va avea nicio valoare la nivel international. Deocamdata ARACIS primeste bani de la stat si este alcatuita din membri numiti de autoritati.

„Evaluarea calitatii actului educational trebuie sa treaca din sarcina statului care o gaseste adesea suficienta, in gestiunea unor organisme independente acreditate (n.b.

europene sau nationale) si stabile care sa exercite acest proces foarte transparent”, a declarat comisarul european pentru Educatie, Jan Figel, intr-un interviu pentru HotNews.ro..

“Acest ARACIS este unic in Europa pe motive de selectie pe criteriul politic. In al doilea rand, in nicio tara din Europa expertii, oamenii calificati la noi sa faca evaluarea universitatilor, nu se ocupa de acest lucru. Ei nu-si cheltuie profesorii universitari sa faca evaluari, pentru ca acestia sunt ocupati cu cercetarea”, a mai explicat Andrei Marga.