Specializarile profesionalelor si ale scolilor de arte si meserii sunt in plin proces de modificare, profesorii insa raman ancorati in materiile din perioada comunista.

De la an la an, specializarile se modifica pentru a corespunde cerintelor locale de pe piata muncii, dar si nevoilor europene. Traditionalele calificari de tesator, filator, sobar sunt pe cale de disparitie, iar la mare cautare au ajuns mecatronica sau, in unele zone, agroturismul.

Antreprenor in constructii, proiectant decoratiuni interioare, tehnician dietetician sunt doar cateva dintre calificarile noi pe care le pot obtine tinerii care termina scolile de arte si meserii (SAM-uri) sau liceele tehnologice. Profesorii au ramas in schimb aceiasi, batrani si cu notiuni invechite.

In urmatorii patru ani, ministerul va da cate 450.000 de euro pentru dotari in 150 de scoli din invatamantul profesional si tehnic si alte zeci de milioane de euro vor fi alocate anul acesta prin programul PHARE TVET. Dar nimeni nu si-a dat silinta pana acum sa investeasca si in profesori, iar ei nu au 500 de euro pe luna pentru cursuri de recalificare.

Un nou proiect al Ministerului Educatiei prevede acordarea de burse integrale pentru tinerii care aleg SAM-urile. Deocamdata insa, elevii ajung in invatamantul tehnic mai mult de nevoie, pentru a termina cele zece clase obligatorii.

Tehnologii noi, dascali vechi

Inainte de 1989, cam 90a din licee aveau profil industrial, pentru ca tara cerea muncitori si ingineri pentru fabrici si uzine. Previziunile specialistilor arata ca, pana in 2010, intre 80 si 90%din noile locuri de munca din UE vor solicita utilizarea tehnologiilor informationale.

Dar cine sa-i invete noutatea pe elevii romani daca dascalii au aceleasi cunostinte de dinainte de 1989? "Foarte putini profesori de o anumita varsta se mai califica, asa ca nu putem adecva oferta la cererea de pe piata munciii", explica Madlen Serban, director al Centrului National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii.

Spre exemplu, la Colegiul Tehnic "Edmond Nicolau" din Capitala, din cei 15 profesori pe domeniul tehnic si 10 maistri niciunul nu are pana in 30 de ani.

De la SAM la pascut cu oaia

Simona Mielu este in clasa a IX-a la Scoala de Arte si Meserii din cadrul Colegiului "Edmond Nicolau" si a ajuns aici pentru ca a picat Testele nationale. Invata acum electronica si automatizari, iar la anul vrea sa dea din nou examen pentru un liceu teoretic. Colegul ei, Cristian, isi vede viitorul ca bucatar, asa ca si el asteapta transferul.

Doar Stefan vrea sa invete aici, pentru ca e pasionat de calculatoare, insa nici el nu va profesa ca electronist. Mintea ii sta la o alta meserie: cea de asistent medical.

In comune, unde sunt cele mai multe scoli de arte si meserii, lucrurile stau si mai rau. "La sate, elevii se duc la SAM-uri doar pentru ca trebuie sa faca zece clase obligatorii. Apoi au grija de ograda sau plimba oaia prin sat", spune Horia Negrescu, inspector scolar general in Botosani.

Integral in EvZ