Autorul stemei de stat a Romaniei a castigat la CEDO procesul cu statul roman, care trebuie sa-i plateasca despagubiri.

A cerut doua milioane de euro despagubiri si a primit doar 2.000, dar sentinta Curtii Europene a Drepturilor Omului (CEDO) ii da dreptate intr-un proces cu statul roman. Joi, Victor Dima, autorul stemei de stat a Romaniei, a primit de la Strasbourg vestea ca a castigat procesul impotriva Romaniei.

Azi pensionar - inconjurat de machete, ziare ingalbenite si carti care cuprind istoria stemei de stat a tarii de dupa 1989 -, Dima nu e tocmai fericit. A batut statul roman, de unul singur, dar n-a castigat banii pe care ii ceruse.

„S-au realizat profituri colosale, de miliarde, si mie nu mi s-a dat nimic. Toti cei care au facut carnete de identitate, pasapoarte, care au pus stema pe acestea si pe diferite alte obiecte - chiar si pe bani - trebuiau sa-mi dea si mie, ca autor, un procent.

Daca ne gandim doar la celebrul slogan „Dati un leu pentru Ateneu”, putem sa ne dam seama ca se aduna o suma imensa”, spune artistul plastic in varsta de 53 de ani.

Cum a ajuns sa deseneze stema

Dima, care s-a nascut si traieste in Bucuresti, a absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” in ‘76. In 1984 a intrat in armata, si Revolutia l-a prins la Studioul de Arte Plastice al Armatei.

„Eu am fost facut ofiter ca fotbalistii, pentru ca, de fapt, imi faceam meseria de pictor si grafician intr-o institutie militara”, spune Dima, care isi aminteste si cum i-a venit prima data ideea sa deseneze stema Romaniei.

„In 1990, se tineau acele sedinte ale CPUN-ului pana dimineata. Erau televizate, iar eu lucram si, in acelasi timp, le audiam. Moment in care am auzit o dezbatere despre problema unei noi steme a statului, cu propuneri hazlii. Unii voiau ca stema coloana lui Brancusi, Arcul de Triumf, altii fostul steag dacic.

Intrucat inainte de 1989 am fost detasat la Muzeul Militar si ma familiarizasem cu notiuni de heraldica, am considerat ca cel mai bine e sa revenim la vechile noastre insemne de stat.

M-am consultat cu colegii mei si am zis ca cel mai bine este sa pornesc de la stema Romaniei Mari”, precizeaza artistul plastic care, dupa ce a finalizat desenul si a castigat concursul de proiecte, nu si-a vazut munca nicaieri vreme de doi ani.

„A stat undeva intr-un seif pana in 1992, pentru ca avea insemnele monarhiei - avea coroana -, iar aceasta era pe-atunci o problema foarte sensibila.”

Integral in EVZ