Locatia propusa este comuna Vadeni, de pe malul stang al raului - judetul Braila, pana la comuna Smardan, pe malul drept, in judetul Tulcea. Constructia acestui pod a fost aprobata cu 11 ani in urma, dar abia acum se intrevad ceva sanse de concretizare.

Solutiile, dupa campania electorala

La inceputul lunii mai, ministrul Transporturilor, Leonard Orban a fost impreuna cu autoritatile locale la “piciorul podului” pentru a discuta detaliile proiectului.

“In prezent se revizuieste studiul de fezabilitate, care va dura cam doua luni, dupa care se va lua o decizie: ori se va face o asociere intre Consiliile Judetene din Galati, Tulcea si Braila, ori voi demara, la minister, o licitatie pentru selectarea unui partener privat astfel incat sa facem parteneriat public - privat”, a spus Orban.

Totusi, ministrul a fost sincer si a spus ca nici anul acesta dar nici pentru 2008 nu sunt bani pentru demararea lucrarilor la Pod, dar exista posibilitatea sa scoata la concesiune lucrarile publice. “Dupa ce se va termina campania electorala voi avea o intalnire la minister cu presedintii celor trei consilii judetene.

Daca va fi cazul voi accepta si varianta de garantie guvernamentala, dar trebuie sa avem si acordul Ministerului de Finante”, a mai spus Orban.

Podul va fi suspendat [c:1:d]

Au fost discutate doua variante de realizare a acestui proiect: “pod suspendat” sau “pod cu cablu de sustinere”. A fost preferata prima varianta, care permite amplasarea pilonilor principali in zona uscata a malurilor.

Optiunea pentru podul suspendat se justifica si prin durata de realizare mai mica, neafectarea cursului navigabil pe timpul construirii, lipsa impactului asupra mediului ecologic, excluderea riscului de coliziune a navelor cu pilonii principali. Lungimea traseului de legatura dintre DN 2B si DN 22 (Braila- Tulcea) este de 18,605 km iar latimea este de 7,8 m (doua benzi).

Investitia Pod peste Dunare la Braila se poate realiza cu materiale produse in tara, cu exceptia cablurilor de sustinere, confectionate de un numar redus de firme specializate din Statele Unite, Europa Occidentala sau Japonia.

Aproape zece ani de studii si avize

Initial, au existat cinci variante de amplasament al podului Conform variantei alese in final, “punctul de plecare este extremitatea nordica a soselei de centura DN 2 B la Braila.Traversarea se face in aval de municipiul Braila printr-o portiune ingustata a Dunarii iar traseul continua pe un teren agricol nelucrat. Punctul terminus este extremitatea nordica a localitatii Jijila pe DN 22”.

In plus, de mai bine de zece ani de cand a fost aprobata construirea acestui pod, au fost realizate tot felul de studii de amplasament si fezabilitate.

Cele relevante sunt doua studii, elaborate in 2001 si 2002: studiul privind constructia podului, elaborat in 2001 de JETRO (Japan External Trade Organization), in colaborare cu S.C. IPTANA S.A. Bucuresti, in vederea obtinerii unui imprumut de la statul japonez.

Doi ani mai tarziu a fost elaborat un nou studiu de fezabilitate pentru constructia unui Pod Suspendat peste Dunare, studiu realizat tot de S.C. IPTANA S.A. si alcatuit dupa normele romanesti, pentru care s-au obtinut foarte multe acorduri si avize.

Ce spun autoritatile locale

Deputatul PSD, Mihai Tudose, presedinte al Comisiei pentru Politica Economica, Reforma sI Privatizare a Camerei Deputatilor

“Podul are doua ratiuni, una economica si alta sociala. Despre cea economica nu mai este cazul sa discutam in conditiile dezvoltarii coridoarelor pan-europene, in ideea dezvoltarii turismului in Delta, a legarii a tot ceea ce inseamna nord-estul Romaniei de Marea Neagra de cai turistice si comerciale.

Revenind la viata sociala, daca acest pod salveaza viata unui om din Macin sau a oricarui om dintr-o comuna care nu poate ajunge rapid la cel mai apropiat spital, el merita sI trebuie sa fie facut”.

Viceprimarul municipiului Braila, Daniela Vasioiu (PD)

“In mod normal proiectul Pod peste Dunare ar trebui sa fie un proiect de viitor pentru Braila, viitor de care vorbim de 10 ani incoace dar, din nefericire, acest viitor s-a rezumat doar la o macheta care troneaza in sediul Prefecturii judetului nostru.

Din pacate, se pare ca nu s-a tratat cu sufficienta seriozitate si mai mult decat atat, in preajma campaniiloe electorale se aduc in discutie proiecte marete gen Pod, aeroportul de la Ianca dar care nu se finalizeaza.

Ar fi un lucru extraordinar de bun daca s-ar face Podul peste Dunare, dar am mari rezerve ca se face intr-un parteneriat al mai multor judete implicate pentru ca bugetele acestora nu le va permite acest lucru si mi-e teama ca proiectul va ramane la stadiu de declaratie, de a minti in continuare lumea.

Sigur, daca se va pune problema la modul serios vom sprijini proiectul pentru ca in mandatul 1996-2000 initiativa acestui Pod a apartinut guvernului CDR iar ministru al transporturilor era atunci Anca Boagiu ».

Celelalte trei poduri

In momentul de fata poduri peste Dunare sunt construite la Giurgeni - Vadu Oii, dat in functiune la 28 decembrie 1970 (construit de Romania), la Fetesti- Cernavoda - Dunare si Bratul Borcea - date in functiune in 1987 si 1980 ( poduri mixte construite de Romania), si podul de sosea si cale ferata peste Dunare de la Giurgiu - Ruse (Podul Prieteniei) - dat in functiune in 1954, construit de Romania si Bulgaria.

~n prezent se lucreaza la podul peste Dunare Vidin Calafat urmand ca acesta sa fie finalizat in 2008, investitie de 300 milioane euro.

Date despre amplasament

Zona Braila - Galati - Tulcea, situata in sud - estul Romaniei, are circa 1.300.000 locuitori si un mare potential economic. Aceasta zona este intersectata de Coridorul Paneuropean care leaga portul Gdansk de la Marea Baltica de bazinul Marii Negre, in special porturile Constanta si Istanbul.

In urma unui studiu geologic, s-a constatat ca nisipul amestecat cu conglomerat din aval de Braila este favorabil fundarii podului, cu precizarea ca se gaseste la adancimea de aproximativ 30 m, ceea ce impune sapaturi de peste 35 m. Dimensiunile fluviului impun si necesitatea unei deschideri principale a podului de 920 m, si o latime a gabaritului maritim de trecere de peste 200 m.