Marile companii de tutun British American Tobacco (BAT) si Philip Morris vand tigari minorilor din Nigeria pentru a creste numarul celor care consuma tutun in tarile in curs de dezvoltare, scrie publicatia Timesonline.

Strategia a fost gandita in contextul in care vanzarile de tigari scad in tarile din vest.

Gigantii produselor din tutun trebuie sa raspunda, miercuri, in fata acuzatiilor unui tribunal din Kano, cel mai mare stat nigerian, ca sponsorizeaza concerte si evenimente sportive unde impart tigari gratis minorilor pentru a-i transforma in clienti siguri.

Patru state nigeriene au cerut pana acum companiilor de tutun sa acopere costurile pentru tratamentul celor care s-au imbolnavit din cauza fumatului. Valoarea acestora s-ar ridica la aproape 40 de miliarde de dolari.

“Trebuie sa rezolve o problema pe care au creat-o deja. Sa nu mai distribuie tigari in randul tinerilor”, declara un avocat care reprezinta statul nigerian.

Autoritatile nigeriene aduc ca probe pentru acuzatiile la adresa companiilor de tutun documente interne ale acestora care arata strategiile adoptate in ultimii ani in tarile africane pentru a atrage tinerii sa devina fumatori, dar si eforturile depuse impotriva adoptarii unei legislatii care sa controleze piata tutunului.

BAT si Philip Morris resping acuzatiile care li se aduc. “Nu avem ca tinta copiii si nu am incecat niciodata sa ii facem clientii nostri”, sustine un purtator de cuvant al BAT, in timp ce Philip Morris spune ca nu mai vinde acum tigari pe piata din Nigeria.

Desi sunt interzise reclamele la tutun la televizor si radio, in tarile africane nu exista o legislatie explicita care sa interzica vanzarea de tigari minorilor.

Cea mai mare crestere a ratei fumatorilor s-a inregistrat in Nigeria in randul tinerilor. Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii, numarul tinerelor care fumeaza a crescut de 10 ori intre anii 1990- 2001.