Constructia primului tronson al oleoductului Siberia de est - Oceanul Pacific, gandit sa transporte petrol rusesc in tarile din aceasta regiune, mai ales in China si Japonia, a inceput sa depaseasca substantial costurile stabilite, informeaza Nezavisimaia Gazeta.

Cheltuielile la proiectul planificat sa fie finalizat in 2008 s-au dublat practic, ajungand pana la 11.3 miliarde, spre nemultumirea premierului Mihail Fradkov.

„Cum e posibil asa ceva?”, l-a intrebat acesta pe seful Transneft, Semion Vainstok, chemat sa raporteze cum decurg treburile pe santier. „Sa nu-mi vorbiti de situatii neprognozate”, a avertizat Fradkov.

In replica, patronul Transneft a anuntat ca echipa lui lucreaza la o optimizarea cheltuielilor, dar ca „e nedrept sa se vorbeasca despre o scumpire nejustificata a proiectului”. Acest proiect, a continuat Vainstok, citat de NG, „difera de cel anterior: lungimea conductei a fost marita cu 500 kilometri, s-a impus construirea unor statii supimentare de pompare a titeiului, etc.

In plus, in zona nu exista o infrastructura adecvata, propriile generatoare de energie: este cu totul alt proiect”, si-a aparat omul de afaceri punctul de vedere.

In opinia expertilor consultati de NG, tendinta de scumpire a proiectului de asemenea calibru este una generala. „Situatia creata nu este singulara, mai ales in cazul unor astfel de proiecte”, spune directorul companiei „2K-Audit”, Konstantin Serebrianii.

La fel s-a intamplat in cazul gazoductului nord-european: daca initial costurile etapei terestre a conductei au fost evaluate la 2,5 miliarde dolari, acum constructia ei a fost apreciata la circa 6 miliarde dolari.