Un om de afaceri de origine libaneza, Mohammad Murad, a inceput sa-si ridice pe litoralul romanesc propria sa statiune, "Mica Europa". Cu enclava sa turistica, Murad - cel mai mare investitor de pe litoral - se plaseaza in avangarda unui business care inca le da batai de cap fratilor Micula ori lui George Copos.

de Fulvia Meirosu, Ionut Ancutescu

Pe litoralul romanesc incep sa se aleaga apele. Au trecut cinci ani de la marea privatizare din 2002, prin care mare parte a hotelurilor au fost vandute catre diversi investitori. Suficient pentru ca cei care au aici proprietati dobandite - sau ridicate de la zero - sa-si puna intrebarea daca raman in acest business si investesc ori daca n-ar fi cazul sa-si vanda hotelurile.

Cum arata, in acest moment, afacerile marilor investitori de pe litoral, zona din care multi nu cred ca se poate scoate profit in viitorul apropiat? Depinde de investitor: litoralul romanesc este, in acest moment, locul de convergenta a mai multor modele de business. Unii proprietari de hoteluri investesc masiv, altii vad in turism un motor de imagine.

Unii si-au scos hotelurile la vanzare, altii nici nu investesc, nici nu vand. O convingere comuna a acestora e aceea ca, indiferent de modelul de business pe care il aplica, afacerile lor in turism nu-i vor ruina - valoarea imobiliara a hotelurilor pe care le detin creste constant: la Mamaia, de exemplu, rata de crestere medie este de 10-15% pe an.

Daca ar fi sa facem un top al investitiilor deja realizate de antreprenori locali, Mohammad Murad e pe primul loc, cu 50 de milioane de euro. Iar daca ar fi sa analizam modelele de business pe care investitorii de pe litoral le aplica, cel al lui Murad pare cel mai inventiv si mai flexibil.

MODELUL MURAD: INVESTITII NON-STOP

Nici un coltisor din curtea, restaurantul si receptia hotelului Majestic din statiunea Olimp, controlat de Muhammad Murad - actionar principal al holdingului Spring Time, cu afaceri in fast-food, hoteluri, constructii si dezvoltari imobiliare - nu a ramas nefolosit: motive orientale amestecate cu costume traditionale romanesti, masti din ceramica, canapele si mese care te trimit cu gandul la

Orientul Mijlociu, locuri de joaca pentru copii "supravegheate" de balcoane decorate cu gresie viu colorata. Amalgamul vizual din hotelul Majestic de la Olimp reflecta bine nu numai gusturile, ci si filozofia de business a proprietarului - omul de afaceri de origine libaneza Muhammad Murad, actionar principal al holdingului.

NR. 1 LA INVESTITII. "Turismul se face din detalii mici" - asa rezuma Murad unul dintre principiile dupa care isi conduce afacerile din turism.

In sapte ani, Mohammad Murad, in varsta de 43 de ani - care a venit in Romania la studii, in anii '80, si a intrat in afaceri imediat dupa Revolutie - a devenit cel mai important investitor de pe litoral: a investit deja 50 de milioane de euro si are proiecte in valoare tot de 50 de milioane.

Ca numar total de camere in hotelurile sale insa e al doilea proprietar de pe litoral, dupa fratii Ioan si Viorel Micula.

Asta arata ca Murad face parte din categoria oamenilor de afaceri pentru care a investi pe litoral are sens - opinie pe care alti businessmani cu proprietati la malul marii n-o impartasesc, de vreme ce se gandesc sa vanda.

Sigur, nici Murad nu exclude complet posibilitatea unei vanzari, dar s-ar putea gandi la asta numai peste cativa ani, dupa ce isi va fi definitivat proiectele. Adauga un lucru: ca dincolo de randamentul investitiei, pe care fireste ca-l va lua in calcul daca se va gandi sa vanda, ar putea renunta la afacerile de pe litoral numai daca va gasi un domeniu care sa-l pasioneze la fel de mult.

Turismul e insa doar ultima dintre preocuparile lui de business: are, impreuna cu cei doi frati ai sai, afaceri in domenii variate precum fast-food (Spring Time, brand care a dat si numele holdingului sau), productie de conserve (Mandy), constructii (Triumf Construct), alaturi de cele de servicii turistice.

UN NOU MODEL DE BUSINESS. Dupa ce ani la rand, incepand cu 1999, fondatorul Spring Time a aplicat modelul de business clasic pentru litoralul romanesc - cumperi un hotel de la stat si il renovezi -, acesta a prins, acum, gustul constructiilor de la zero pe litoral.

Dar Murad nu construieste deocamdata hoteluri, ci apartamente de vacanta - acesta e, pana acum, cel mai important si mai ingenios pariu pe care omul de afaceri l-a facut cu litoralul romanesc.

Ce vrea Mohammad Murad sa faca, de fapt? Sa-si ridice propria mini-statiune, pe care a botezat-o "Mica Europa": pe un teren de circa opt hectare, situat intre Mamaia si Navodari, cumparat in anul 2001 cu un pret foarte bun - opt euro pe metru patrat -, Murad a construit deja doua ansambluri rezidentiale de apartamente de vacanta - Coral Beach (2003) si Summer Land I (2006) - pe care le-a

vandut cu succes. La momentele respective, vanzarea de apartamente de vacanta catre politicieni precum actualul premier Calin Popescu-Tariceanu a fost interpretata de presa drept o dovada a relatiilor apropiate dintre Murad si inalti demnitari.

Dincolo de vorbe raman afacerile: Murad deruleaza, acum, o investitie de 15 milioane de euro intr-un nou complex rezidential - al treilea - care e de doua ori si jumatate mai mare decat primele doua luate la un loc, avand 400 de apartamente.

Pe langa faptul ca Murad e pionier in dezvoltari de complexuri rezidentiale de vacanta, el mai aduce o noutate: inca nu le vinde, desi acesta era planul initial. Dupa ce a inceput sa construiasca, i-a venit o alta idee: sa le inchirieze pe timpul verii si eventual sa le vanda peste cativa ani, atunci cand valoarea le va creste.

VARIANTA INCHIRIERII. Daca ar fi sa le inchirieze doar trei luni pe an, calculeaza omul de afaceri, isi va recupera in sapte ani investitia. Apartamentele vor fi inchiriate, insa, abia in sezonul urmator, cand vor fi gata finisate si mobilate, iar in complex vor fi gata restaurantele, piscinele si locurile de joaca pentru copii.

Mergand pe varianta inchirierii, obiectivul pe termen scurt al lui Murad este sa-si amortizeze investitia si sa acopere costurile curente. Pe termen mediu si lung, lucrurile vin de la sine, crede Murad, mai ales ca riscurile sunt reduse, valoarea proprietatii fiind in crestere.

"Valoarea proprietatilor imobiliare pe litoral creste cu 10-15% in medie pe an, iar terenurile sunt foarte limitate", isi explica Mohamad Murad decizia de a nu vinde, cel putin deocamdata, apartamentele din Summerland II.

Iar faptul ca terenul bun se gaseste greu si puterea de cumparare a romanilor e in continua crestere sunt doar doua dintre argumentele pentru care amana o eventuala decizie de vanzare a apartamentelor de vacanta.

CITEVA CALCULE. Apropo de cresterea valorilor in real estate, Murad deja isi poate contabiliza niste randamente bune; in 2005, spune el, valoarea terenului de la unul dintre cele doua hoteluri pe care le are in Mamaia, Majestic - pe care l-a cumparat de la statul roman - era de sapte milioane de euro pentru cei 20.000 mp. Intre timp, a crescut la 20 de milioane de euro.

Cu alte cuvinte, un metru patrat se vinde, acum, cu 1.000 de euro, existand chiar si proprietari care cer dublu, adica 2.000 de euro pe mp - un exemplu e cel al lui Ion Tudor, proprietarul hotelului Riviera, aflat in apropiere de Majestic.

Revenind la cele trei complexuri rezidentiale: omul de afaceri le vede integrate intr-o mini-statiune, "Mica Europa", care ar putea fi inaugurata in 2009, daca lucrurile merg conform planului. Aici, Murad isi va putea cultiva in tihna pasiunea pentru detalii - acele detalii despre care crede ca-ti pot aduce succesul in afacerile de turism.

Deocamdata, Murad, cauta finantare in valoare de 20 de milioane de euro pentru a construi inca cinci hoteluri langa ansamblurile rezidentiale, spunand ca necesarul de finantare va reprezenta 70% din valoarea proiectului, diferenta reprezentand capital propriu.

Cei sapte ani necesari lui Murad sa isi amortizeze investitia de la Summerland II sunt un record pentru litoralul romanesc, pentru ca, spune el, investitiile se amortizeaza de obicei in 12 ani, lungimea perioadei fiind si unul dintre motivele care ii determina pe unii dintre investitorii de pe litoral sa se gandeasca serios sa-si vanda afacerile de la mare.

VIITORUL LITORALULUI. Actionarul majoritar de la Spring Time crede, totusi, ca va veni si vremea cand litoralul romanesc va fi o destinatie la moda.

Mai crede, in plus, ca statiunile de la mare - cel putin unele dintre ele - ar putea repeta experienta Bulgariei, tara al carei turism pe litoral a avut o perioada de glorie, urmata insa de una de stagnare -

"Cotidianul" o cita recent pe Aneliya Kruskova, secretar de stat pentru turism in Bulgaria, care anunta ca lanturile hoteliere de pe litoralul bulgaresc au redus cu pana la 50% tarifele de cazare din cauza scaderii constante a numarului de turisti.

Cam 12 ani este intervalul in care crede Murad ca isi va amortiza investitiile pentru cele patru hoteluri - care au avut anul trecut vanzari cumulate de 8,5 milioane de euro - pe care le are in Mamaia, Olimp si Jupiter.

Adauga insa ca in perioada urmatoare se va concentra pe prima dintre cele trei statiuni enumerate, motiv pentru care nu exclude posibilitatea de a vinde cele doua Majestic-uri, trei stele, pe care le are in Olimp si Jupiter.

Nu ar fi la prima experienta de acest fel: omul de afaceri a vandut anul trecut hotelul Select, clasificat la doua stele, pe care-l avea in Mamaia, statiune in care a luat in concesiune 120.000 de mp de plaja, in amenajarea careia spune ca a investit circa un milion de euro.

Focusul pe statiunea Mamaia - de altfel, locul de pe litoral unde s-au concentrat cele mai multe investitii - este confirmat si de intentia lui Murad de a mai construi trei hoteluri pe un teren pe care il detine in aceasta statiune, proiect pentru care ar fi necesare circa 20 de milioane de euro.

Ce il impeidica sa treaca la treaba - spune el - este lipsa de sprijin din partea autoritatilor locale. Intr-un cuvant, dezvoltarea este cuvantul care sintetizeaza strategia lui Murad de pe litoral.

MODELUL MICULA: AFACERI "ON HOLD"

Daca Mohammad Murad a investit cel mai mult pe litoral, clasamentul dupa numarul de camere ai proprietarilor de hoteluri ii plaseaza pe primul loc pe fratii Ioan si Viorel Micula - care controleaza grupul European Drinks - si care nu par sa acorde foarte multa atentie afacerilor din turism.

Cei doi frati, deveniti proprietari in urma privatizarii litoralului romanesc, in 2002, detin acum 12 hoteluri pe litoral (noua in Neptun-Olimp si trei in Mamaia), avand o capacitate totala de 2.905 camere.

FARA INVESTITII. Dupa achizitie insa, fratii Micula nu au facut practic investitii vizibile, nici unul din cele 12 hoteluri nefiind renovat; de altfel, hotelurile au ramas la doua stele, nivelul de confort la care au fost cumparate.

Ba mai mult, unul dintre ele - e vorba de hotelul Prahova din Neptun - a fost declasificat la o stea, ca urmare a controalelor fostei Autoritati Nationale pentru Turism.

De altfel, renovarea hotelurilor fratilor Micula a fost un subiect dezbatut si de SIF Transilvania, coactionar in cele noua hoteluri de la Neptun-Olimp pana in octombrie 2006, cand European Drinks a cumparat si participatiile societatii de investitii financiare.

SIF Transilvania, care detinea inainte de tranzactie circa 40% din fiecare hotel, le-a cerut fratilor Micula sa renoveze hotelurile sau sa accepte un schimb de actiuni prin care SIF-ul sa ramana cu o parte din hoteluri, pe care sa le modernizeze - insa varianta propusa nu s-a materializat.

ZVONURI INFIRMATE. Dupa ce fratii Micula si-au consolidat pozitia in actionariatul hotelurilor, au aparut zvonuri potrivit carora nu era exclusa o posibila vanzare a unitatilor de cazare.

Insa raspunsul reprezentantilor European Drinks in privinta unei posibile vanzari este transant: "Cele noua hoteluri din statiunea Neptun (la care co-actionar era SIF Transilvania - n.r.) sunt in momentul de fata proprietatea noastra si nu intentionam sa le valorificam in viitorul apropiat", au declarat pentru MONEY EXPRESS reprezentantii grupului European Drinks, precizand ca in ceea ce

priveste litoralul, grupul a facut investitii pe termen lung.

Reprezentantii companiei nu au dorit sa dea publicitatii cifra de afaceri inregistrata in 2006 de hotelurile de pe litoral, limitandu-se sa afirme ca a crescut cu 20% fata de 2005. Dar adevarata crestere e in alta parte: fata de 2002, momentul achizitiilor, valoarea de real estate a hotelurilor a urcat considerabil.

MODELUL COPOS: INVESTITII FARA SPOR?

In cazul fratilor Micula, opinia generala de pe piata turismului e ca investitiile facute acestia in hoteluri dupa cumpararea, prin licitatie, de la stat, sunt ca si inexistente.

In cazul lui fostului vicepremier George Copos, care controleaza grupul Ana Hotels, lucrurile stau exact invers: in urma cu trei ani, Copos se plangea ca a investit prea mult pe litoral si ca regreta investitiile facute in Eforie Nord, in hotelurile Europa si Astoria.

REGRETELE LUI COPOS. Fostul vicepremier mergea cu regretele pana intr-acolo incat sa afirme ca se gandeste sa dea in judecata statul roman pentru conditiile nefavorabile din jurul hotelului.

In aceeasi ordine de idei, acelasi Copos declara, in august 2004, la inaugurarea portului Europa Yacht Club, ca investitia sa de doua milioane de euro in primul port privat de agrement din Romania va fi si ultima pe care o face pe litoral.

Era perioada in care, dupa mai putin de un an de colaborare, lantul hotelier RIU - care apartine celui mai mare tour-operator european, TUI - reziliase contractul cu hotelul Europa. O experienta la fel de dezamagitoare cu lantul RIU au avut si proprietarii hotelurilor Riviera si Fantasy Beach din Mamaia.

Copos afirma, atunci, atunci ca investitiile pe litoral au fost o greseala, in conditiile in care tour-operatorul german, care urma sa trimita zeci de mii de turisti pe an in hotelurile omului de afaceri, a anulat contractul din cauza conditiilor din statiune.

In cazul fostului vicepremier, unul dintre principiile lui Murphy - potrivit caruia ce incepe prost se termina si mai prost - pare sa fie contrazis, pentru ca acum Pierre Boissel, directorul de operatiuni al Ana Hotels (care opereaza si hotelurile de la mare), estimeaza ca peste trei ani investitia in hotelul Europa - circa 22 milioane de euro - va fi amortizata.

In total, Copos a investit circa 25-30 de milioane de euro la Eforie Nord, celelalte investitii fiind facute in hotelul Astoria, intr-un centru SPA si in portul Europa Yacht Club.

Desi proprietarul e nemultumit, amortizarea investitiei pentru Europa intr-un interval total de sase-sapte ani poate fi considerata o performanta, daca luam in calcul faptul ca Mohammad Murad este pregatit sa-si recupereze investitiile chiar si in 12 ani.

COPOS NU VINDE. Cat despre zvonurile privind o eventuala vanzare a hotelului Europa, Boissel este cat se poate de transant: "George Copos nu are nici un motiv sa renunte la hoteluri, deoarece ele merg foarte bine", spune COO-ul Ana Hotels, omul care a participat la renovarea hotelului Europa din pozitia de manager al unui alt hotel detinut de George Copos, Crowne Plaza din Capitala.

Boissel isi aminteste ca atunci cand el si Copos au venit prima data, cu elicopterul, sa vada hotelul Europa, acesta era o ruina inconjurata de trei hectare de teren.

Acum, insa, reprezentantii Ana Hotels spun ca hotelul merge bine: in primul semestru al anului, de exemplu, veniturile obtinute la Europa sunt cu 50% mai mari decat veniturile din perioada similara a anului trecut. Pentru 2007, Boissel estimeaza o cifra de afaceri de 4 mil. euro pentru cele doua unitati de cazare de pe litoral, Europa si Astoria.

Care este explicatia progresului financiar? "In extrasezon, turismul de afaceri a crescut cu 40%", spune directorul de operatiuni, adaugand ca, datorita iernii blande, au avut loc conferinte in hotel inca din luna ianuarie.

In conditiile in care hotelul Europa este deschis tot timpul anului, Boissel isi propune, acum, sa creasca gradul de ocupare de la 39%, cat a fost anul trecut, la 44%, si daca ar fi sa luam in calcul optimismul lui, s-ar putea spune ca George Copos a trecut de perioada regretelor.

Integral in Money Express.