Daca europenii sunt amatori de reality-show-uri, japonezii prefera divertismentul, iar cei din America de Sud, telenovelele si fotbalul.

Reality-show-urile si serialele TV sunt preferate intre programele de televiziune ale posturilor europene. Chinezii se dau in vant dupa filmele nationale, dar si dupa cele facute de vecinii lor din Coreea de Sud sau Japonia. In America de Sud, telenovela si fotbalul au pus stapanire pe micul ecran, conform unei analize AFP, care nu se refera si la America, cea mai mare piata TV.

Cu mici exceptii, televiziunile europene ofera publicului cam acelasi tip de programe, cu adaptarile locale de rigoare. Nemtii devoreaza emisiunile gastronomice si docudramele, dar si serialul politist „Krimi”.

Italienii sunt mari amatori de fotbal si de emisiuni de gen, iar polonezii se remarca prin modul de traducere a filmelor, gen Irina Margareta Nistor: dublate de o singura voce, care traduce si interpreteaza in acelasi timp.

America de Sud e una dintre cele mai vii piete de televiziune. Pe langa clasicele telenovele, pe care nu le concureaza decat partidele de fotbal, tarile Americii Latine si-au pus imaginatia la incercare, iar rezultatele nu au intarziat sa apara.

In Venezuela, presedintele Hugo Chavez are mare succes cu emisiunea pe care o prezinta, iar in Argentina, fostul star al fostbalului Diego Maradona se simte bine in postura de prezentator de televiziune. Brazilienii au mers si mai departe: acum, ei filmeaza o versiune originala a serialului american „Neveste disperate”.

Japonezii devoreaza serialul difuzat dimineata, dar si... meciurile de baseball, care inca atrag audiente, mai mici insa decat in trecut.

China este sub control foarte strict in ceea ce priveste regimul informatiilor. Totusi, ei se uita cam trei ore pe zi la televizor. In materie de divertisment, ei consuma filme nationale, dar si japoneze si coreene.

EUROPA

Reality-show-uri, fotbal si seriale

Doua tipuri de programe i-au cucerit pe nemti: emisiunile gastronomice si docudramele despre germanii care incearca sa reinceapa o viata noua in strainatate. In materie de divertisment, se remarca „Wetten dass..” („Pariati ca...”), un show difuzat inca din 1981, de sase-sapte ori pe an, sambata.

Aceasta emisiune, care aduce in fata anonimi, vorbeste despre provocarile cele mai spectaculoase si improbabile. Pe canalele publice, persoanele mai in varsta sunt atrase de programele folclorice.

In Italia, fotbalul aduce audienta. Daca meciurile sunt date in direct de Sky Sport, care detine monopolul retransmisiilor, pe alte canale, sportul-rege se impleteste cu divertismentul pentru a atrage telespectatori. In emisiunea „Quelli che il calcio”, comentariile si interviurile sunt gazduite de frumoasa prezentatoare Simona Ventura si de animatoarele sexy.

Polonia se remarca prin filmele dublate de o singura voce, iar grecii acorda mult timp din programe informatiilor.

AMERICA LATINA

Telenovela, regina televiziunii

In tarile Americii Latine, televiziunea e dominata de telenovele. In Mexic, fotbalul si programele de divertisment completeaza oferta. Nici nu se concepe intreruperea programelor, mai ales a telenovelelor, pentru stiri de ultima ora.

„Alo Presidente”, emisiunea prezentata de presedintele Hugo Chavez, este programul emblematic al Venezuelei. Emisiunea poate sa dureze si sapte ore, fara intrerupere si fara publicitate! Argentinienii pun fotbalul pe primul loc, iar meciurile din Copa America bat recordurile de audienta.

Versiunea argentiniana de la „Dansez pentru tine” („Bailando por un sueno”) i-a atins pe sud-americani. Maradona are succes cu show-ul „La Noche del 10”. Fac furori in America de Sud programe de fictiune precum „Mujeres asesinas” sau „Montecristo”, o telenovela bazata pe povestile copiilor rapiti in timpul dictaturii (1976-1983).

Brazilienii incearca si adaptari, iar acum filmeaza o versiune de „Neveste disperate”.

integral in EvZ