Daca 2006 a fost un an tulbure pentru patronul media Adrian Sarbu, pierzand o intreaga garnitura de manageri si de vedete-cheie marca PRO, despre 2007 se poate spune ca este anul pariurilor sale personale. Notabile sunt doua: avansarea sa, saptamana trecuta, in structura companiei de televiziune CME.

Iar cel de-al doilea are legatura cu readucerea in trust a ziarului “Pro Sport”, cat de curand, in ceea ce se poate numi tranzactia anului in presa scrisa.

de Larisa Ghitulescu

Acum circa un an, bilantul lui Adrian Sarbu, seful imperiului Media Pro, ar fi pus pe ganduri orice investitor. In doar cateva luni, Sarbu a pierdut patru manageri-cheie, in frunte cu unul dintre cei mai de incredere si vechi colaboratori ai sai, Mihnea Vasiliu, directorul general al trustului Media Pro (alaturi de Vasiliu, Sarbu a pus bazele agentiei de presa Mediafax, in 1990).

Tot anul trecut, Sarbu a primit o lovitura in lant dupa ce vedeta de televiziune Teo Trandafir, grupul umoristic Vacanta Mare si grupul de realizatori ai serialului "La bloc" - adevarati catalizatori de audienta si de bugete de publicitate la Pro TV - au parasit postul condus de Sarbu pentru a accepta oferte din partea competitiei.

Acum, la final de 2007, bilantul anual al lui Sarbu, 52 de ani, apare in culori optimiste: acesta indica cel putin doua victorii personale. Prima are legatura cu promovarea sa ca COO (Chief Operating Officer), saptamana trecuta, in cadrul structurii companiei de televiziune regionale Central European Media Enterprises (CME), alaturi de care a relansat Pro TV in 1995.

Iar cea de-a doua, neoficiala inca, marcheaza intoarcerea la Media Pro a ziarului “Pro Sport”, detinut de Ringier, in cadrul celei mai spectaculoase - probabil - tranzactii media ale anului.

SHOGUN REGIONAL

Adrian Sarbu, caruia apropiatii ii spun “Shogun-ul” (porecla pe care si-o insuseste fara retineri, la petrecerea de zece ani ai Pro TV de anul trecut, de pilda, seful Pro facandu-si aparitia intr-o costumatie de gen), a devenit de saptamana trecuta manager operational la CME, companie de televiziune americana prezenta in sase piete din Europa Centrala si de Est, printre care si

Romania (unde detine 95% din canalele PRO TV, PRO TV International, Acasa, PRO Cinema si Sport.ro). In calitate de COO - pozitie anuntata inaintea intalnirii companiei cu actionarii de la Bucuresti de joia trecuta - Adrian Sarbu se va ocupa de managementul operational al grupului si ii va raporta direct lui Michael Garin, Chief Executive Officer (CEO) al CME, din 2004.

Pozitia ocupata de Sarbu la CME era vacanta din octombrie 2006, cand Robert Burke, fostul COO, a parasit compania, iar atributiile sale au fost preluate de managerii regionali, printre care si Sarbu (responsabil de pietele din Romania, Cehia si Slovacia, de la inceputul lui 2006).

Daca despre Sarbu, in contextul promovarii sale, oficialii CME spun ca a fost “un activ incredibil” pentru ca a ajutat compania sa se dezvolte in unele dintre “pietele cele mai mari si cu cea mai rapida crestere”, un vechi colaborator al sau care nu a dorit sa isi dezvaluie identitatea, comenta in ziua anuntului ca miscarea vine ca o consecinta a faptului ca “a facut treaba in Cehia si Slovacia”.

“Din cate stiu eu, TV Nova, postul din Cehia, avea un model invechit de vanzari. El a venit cu alt sistem, a taiat din costuri si a inregistrat rezultate bune (pentru 2007, CME prognozeaza o crestere cu circa 50% a EBITDA in Cehia - n.r.)”.

El mai subliniaza insa un motiv care ar fi contribuit la numirea lui Sarbu ca COO la CME: “El are o relatie foarte buna cu Lauder (Ronald Lauder, fondatorul CME si mostenitor al imperiului de cosmetice Estee Lauder - n.r.)”.

Ronald Lauder este de fapt si omul caruia fondatorul Media Pro ii datoreaza totul: Adrian Sarbu povestea, intr-un interviu acordat uneia dintre publicatiile sale din 2005, ca in anul 1994 - un an de cumpana in istoria Media Pro, trust caruia atunci “toata lumea ii pusese cruce”, dupa cum se exprima chiar Sarbu - o intalnire cu Lauder avea sa schimbe cursul istoriei.

Fostul regizor de televiziune, devenit antreprenor media imediat dupa 1990, a avut nevoie de numai 5 minute pentru a-l convinge pe Lauder sa investeasca in Romania, pentru a-i sustine proiectele - cel mai important fiind relansarea postului Pro TV, pe atunci Canal 31, in 1995 (momentul avea sa dicteze o noua turnura in istoria industriei media romanesti, impunand un nou stil de televiziune si, ulterior, de business).

MOSTENIREA

Cand a fost numit director regional la CME (Romania, Cehia si Slovacia), la inceputul anului trecut, Adrian Sarbu nu a primit o mostenire prea roz. Desi CME arata bine in cifre - potrivit companiei, toate statiile CME au raportat cresteri anul trecut (cumulat, acestea au fost de 604 milioane de dolari / 460 mil.

euro, in crestere cu circa 30% fata de 2005) - cea mai importanta piata a CME, cea din Cehia, si de care Sarbu a devenit direct responsabil de la inceputul anului 2006, se scalda in ape tulburi.

“Toate statiile CME au crescut, cu exceptia TV Nova din Cehia (post care genereaza o treime din veniturile totale ale CME, n.r.)”, scria publicatia ceha “Czech Business Weekly” (“CBW”) in luna martie 2007, vorbind chiar de o scadere “masiva” a veniturilor din publicitate ale postului controlat de CME.

Potrivit publicatiei cehe, care citeaza date CME, veniturile TV Nova au scazut de la an la an cu 11%, iar profitul operational a inregistrat de asemenea o scadere, cu 9%, in 2006 versus 2005 (de notat totusi ca TV Nova inca avea in martie cel mai mare EBITDA dintre toate posturile CME, noteaza aceeasi sursa).

Presa din Cehia punea aceasta scadere pe seama faptului ca TV Nova nu a reusit sa vina cu “un model de vanzari acceptat de principalii advertiseri locali”. Postul a fost fortat sa dezvolte acest model in urma unor plangeri din toamna lui 2005 la adresa practicilor sale de vanzare, venite din partea postului concurent Prima TV, dar si a advertiserilor.

Insa postul cehesc da semne de revigorare, dupa cum a reiesit din intalnirea investitorilor CME de saptamana trecuta: marginea EBITDA pe 2007 a TV Nova este estimata sa fie de 55% (la venituri prognozate de 273 mil. dolari), fata de 49% in 2006. Tradusa in asteptari ale actionarilor, cresterea amintita se traduce prin optimism.

Tradus in planul personal al lui Adrian Sarbu, acest trend de crestere echivaleaza cu o ingrosare a conturilor.

Potrivit unui unui editorialist ceh citat de “CBW “in noiembrie 2006, lui Adrian Sarbu i s-ar fi oferit, la numirea in functia de director regional anul trecut, 1 milion de dolari (777.000 de euro) pentru fiecare an in care Nova creste cu 15%, la un salariu de baza de 500.000 de dolari (circa 388.000 de euro).

“Daca reuseste un EBITDA cumulat de 273 de milioane de dolari in Cehia si Slovacia pentru perioada 2006-2007, Sarbu va mai primi un milion de dolari. La acesti bani se mai pot adauga bonusuri de 10% din orice venituri atrase in plus, dar nu mai mult de 5 mil. de dolari”, mai scria acesta.

Din prognozele prezentate de companie saptamana trecuta, rezulta ca piata din Cehia a inregistrat, in 2006-2007, un profit operational cumulat de peste 251 mil. de dolari, iar cea din Slovacia - de aproape 59 mil. dolari in acelasi interval.

Asadar, tragand linie, cele doua piete au adus un profit peste 310 de milioane de euro in 2006 si 2007, deci Adrian Sarbu a depasit pragul care conditiona primirea milionului de euro (concluzie plauzibila numai daca analistul citat facea referire, prin sintagma “2006-2007”, la performantele cumulate pe cei doi ani).

CONCRET

Tragand linie, CME planuieste sa-si dubleze veniturile in urmatorii patru cinci-ani (603 milioane de dolari / 460 mil. euro in 2006), dar si EBIDTA (218,8 de milioane de dolari). In acest context, presa regionala mentioneaza, ca arma de atac, o strategie de expansiune mai agresiva, acum compania urmarind sa cumpere restul actiunilor din companiile in care este prezenta.

Astfel, in luna iulie, americanii i-au oferit lui Adrian Sarbu circa 50 de milioane de dolari / 36 de milioane de euro pentru inca 5% din operatiunile romanesti (CME controleaza in prezent 95% din businessul romanesc). Si, tot in 2007, CME a obtinut controlul absolut in postul Markiza din Slovacia, dupa ce a cumparat restul de 20%, pentru 79 de milioane de dolari.

O doua arma folosita de americani pentru expansiune? Achizitiile. “Eu trebuie sa asigur cresterea CME si sa-i dau puterea de expansiune prin achizitii”, declara saptamana trecuta Adrian Sarbu pentru “Ziarul Financiar”, cotidian care ii apartine.

Printre oportunitatile de expansiune ale CME, reprezentantii companiei indicau la un moment dat Rusia, Polonia, Ungaria, Bulgaria, Turcia si Ucraina, piete in care americanii se vor lovi de forta unor competitori mult mai puternici, precum RTL, News Corp sau SBS (ca sa dam un termen de comparatie, capitalizarea RTL Group, listat la bursa din Frankfurt, este de peste patru ori mai mare decat

capitalizarea CME la bursa din Praga, care la sfarsitul saptamanii trecute era de 3,66 miliarde de dolari).

Ce se afla in spatele acestor tinte de expansiune ale CME, la atingerea carora Sarbu va trebui sa contribuie in anii urmatori? O eventuala vanzare a companiei. “Financial Times” scria in luna iulie, citand doi investitori bancari, ca CME ar putea deveni tinta de achizitii “pe termen mediu-scurt”.

Unul dintre ei specula chiar ca un pachet majoritar din CME ar putea fi vandut in urmatoarele 18 luni, iar printre potentialii cumparatori s-ar putea numara RTL (Germania) sau Mediasat (Italia).

Si alte nume sonore se uita insa la aceasta regiune a Europei, mentioneaza sursa citata, un exemplu ar fi NBC Universal (un joint-venture intre conglomeratul international General Electric si grupul francez Vivendi Universal Entertainment), care in primavara si-a anuntat un plan ambitios de expansiune, inclusiv prin achizitii.

CE URMEAZA. Despre batalia ce se va da pe segmentul presei sportive de acum incolo, pronosticurile deja au inceput sa curga. Razvan Corneteanu anticipeaza ca “sinergiile cu Sport.ro vor fi imense, avantaj care va fi determinant in competitia cu ”. Rezultatul? “ si Sport.ro vor castiga batalia in maximum doi ani”.

Aurelian Amuraritei, publisher in cadrul Realitatea-Catavencu, este de parere ca liderul segmentului, “GSP”, este linistit deocamdata, dar ca nu va sta cu mainile in san, continuand sa se dezvolte. “Reincepe jocul”, rezuma Amuraritei.

Catalin Tolontan, redactor-sef cu functii executive la “GSP” si unul dintre fondatorii “Pro Sport” (1997), ezita sa dezvaluie ceva din planurile ziarului editat de Intact - de pilda, ce strategie va adopta “GSP” daca “Pro Sport” va iesi pe piata gratuit.

Unii oameni de media iau in calcul acest scenariu, in timp ce altii nu il vad fezabil (cel mai vehement este Corneteanu, care spune ca ziarele de sport se produc “mult prea scump” pentru a fi distribuite gratuit).

Tolontan nu comenteaza nici in legatura cu reintoarcerea echipei conduse de tandemul Ovidiu Ioanitoaia-Catalin Tolontan la Media Pro (migrarea in bloc a redactiei “Pro Sport” catre “GSP” s-a petrecut la scurt timp de la preluarea ziarului de catre Ringier, in 2003).

“In ceea ce priveste viitorul, spun doar atat: pentru mine, Ovidiu Ioanitoaia ramane cel mai mare ziarist cu care am avut bucuria de a lucra sau pe care l-am cunoscut", este declaratia lui Tolontan.

In ce il priveste pe Adrian Sarbu, acesta urmeaza sa accepte deocamdata pozitia de challenger - si nu cea de lider, cum era obisnuit - a “Pro Sport” si sa isi calculeze cat mai temeinic resursele si bugetul pentru a readuce ziarul pe profit. Ringier, la randul sau, merita urmarit: ce va face cu banii?

Integral in Money Express.