Si spaniolii de la Contempo anunta investitii intr-o retea de magazine de case, in special locuinte vechi. Principalele motive sint date, printre altele, de factori precum deficitul important de case si piata aflata inca intr-un stadiu imatur de dezvoltare.

In conditiile in care tot mai multe agentii mari intra pe piata, aceasta devine din ce in ce mai competitiva, iar concurenta isi va face simtita prezenta mai ales pentru cumparatori.

„Accentuarea concurentei se traduce prin efecte pozitive in ceea ce priveste nivelul serviciilor oferite clientilor“, spune Valentin Ilie, CEO Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Totodata, aceste agentii mari si-au propus sa acopere toate segmentele pietei, inclusiv cel format din piata veche rezidentiala, dominata de agentiile mici „de cartier“. Acelea mari vin cu reputatia firmei, dar si cu agenti imobiliari care trebuie sa respecte un standard profesional.

„Un client educat economic va apela totusi la o agentie mare, pentru ca aceasta are «public awareness»“, spune expertul imobiliar Ion Radu Zilisteanu, purtator de cuvint al ARAI (Asociatia Romana a Agentiilor Imoobiliare).

Totusi, in timp ce agentiile asa-zis mici sau „de cartier“ percep un comision standard de 3% de la fiecare parte si, de regula, cu cit suma tranzactiei este mai mare, procentul este mai mic, agentiile mari pot creste comisioanele raportat la suma tranzactiei.

In general, agentiile mari percep pentru segmentul „old market“ un comision de 3%, insa pentru proiectele noi, pe care le reprezinta in exclusivitate, valoarea onorariului creste. De asemenea, procentul practicat in general se percepe si in functie de profesionalismul si de notorietatea agentiei. „Agentiile mari au limita in sus.

Adica, acestea scad de la 3 la 2,5% atunci cind tranzactia depaseste jumatate de milion de euro. In schimb, agentia mica este mult mai dispusa sa faca discount decit cea mare“, precizeaza Zilisteanu.

„Pentru proiectele noi, pe care le reprezentam in exclusivitate, avem contracte confidentiale negociate cu dezvoltatorii fiecarui proiect in parte“, spune Ilie.

Potrivit lui Zilisteanu, agentiile mari care vin, in special, din America fac greseli mari, ignorind specificitatile locale ale pietei. „Ei sint obisnuiti sa lucreze pe exclusivitati, ceea ce in Romania nu se practica.

Tranzactiile exclusive inseamna pina in 3% din totalul tranzactiilor de pe piata. La noi, acest tip de sistem MLS nu va prinde“, puncteaza expertul imobiliar.

In ceea ce priveste agentiile mici, estimarile specialistilor nu sint deloc favorabile acestora, balanta inclinind catre marile companii. Potrivit lui Zilisteanu, numarul de tranzactii nu va fi tot timpul mare, iar peste 4-5 ani piata va incepe sa se stabilizeze si se vor produce tot felul de concentrari, fuziuni, achizitii.

Acesta sustine ca agentiile mici nu vor rezista, iar acelea mari le vor inghiti pe cele mici. „Piata este in plina dezvoltare si, pe masura ce concurenta creste, clientii vor fi cei care vor decide cu cine lucreaza. Piata agentiilor mici se va cerne si numai cei care au o strategie foarte bine pusa la punct vor rezista“, spune Valentin Ilie.

Integral in Cotidianul