Bucureștiul are piațete minunate, străzi frumoase, care sunt însă "colonizate" de mașini, a declarat într-un interviu acordat HotNews.ro Carlos Moreno, consultant științific al Primăriei Parisului pentru creșterea calității vieții urbane și extinderea spațiilor pietonale. El afirmă că orașul nu mai poate continua așa și c[ trebuie investit masiv în piste pentru biciclete și spații pentru pietoni.

Carlos MorenoFoto: ARCEN

Carlos Moreno spune că este inacceptabil ca părinții să conducă 45 de minute ca să-și ducă copiii la școală, zilnic, si că trebuie investit pentru ca în cartiere să existe școli bune, servicii medicale, activități culturale și spații publice.

Redăm mai jos interviul:

Reporter: Știu că sunteți consultant științific al Primăriei Parisului pentru creșterea calității vieții urbane și extinderea spațiilor pietonale. Concret, ce face Parisul în acest sens?

Carlos Moreno: Strategia primarului Anne Hidalgo are două direcții de acțiune. Prima, lupta cu schimbările climatice și pentru asta trebuie să creeze un oraș sustenabil, mai puțin aglomerat, cu o calitate mai bună a vieții. Parisul, și este aceeași situație în mai multe orașe din lume, trebuie să recucerească spațiile publice, străzile, piațetele, bulevardele. Nu mai este posibil ca acestea să fie doar pentru mașini. Acestea sunt spații publice comune, nu doar pentru mașini, trebuie redate oamenilor.

Al doilea punct este reducerea poluării cu CO2 și particule fine. Primarul Parisului a decis acum multă vreme să tranforme spațiul public și să-l redea oamenilor: străzile din jurul școlilor devin pietonale, străzi pietonale în cartiere, pietonizarea arterelor rutiere de pe malul Senei, bulevardul Champs Elise este pietonal o duminică pe lună. Se amenajează spații verzi, locuri de joacă, activități culturale în spațiile publice, ca să arătăm că se poate trăi diferit și putem scăpa de dependența de mașină.

În următorii doi ani vrem ca toate străzile din jurul școlilor din Paris să devină pietonale

Reporter: Câte străzi din Paris au devenit pietonale în ultimii 2 ani?

Carlos Moreno: Am transformat în străzi pietonale străzile din jurul a 169 de școli. În următorii doi ani, vrem ca toate străzile din jurul școlilor din Paris să devină pietonale.

Reporter: Pandemia a fost o oportunitate?

Carlos Moreno: A fost o oprtortunitate să le aratăm cetățenilor importanța de a dezvolta activități pe spațiul public, de a avea orașe mai sănătoase. De exemplu, dacă mergi pe bicicletă, avem mai puțină poluare, iar mersul pe biciletă este bun pentru sănătate. Ideea a fost să combinăm zonele pietonale cu zone pe unde mergi cu bicileta. Astăzi avem în total 1.200 de kilometri de piste de biciclete separate de carosabil în Paris și zona metropolitană.

Circa 40% din călătoriile zilnice din Paris sunt pe jos

Reporter: Care este abordarea Parisului în ceea ce privește transportul cu mașina personală pentru călătoriile zilnice?

Carlos Moreno: Nu este nevoie de mașină pentru asta. Cele mai multe deplasări se fac pe jos, circa 40%. Cu transportul public circa 30%, 17% cu bicicleta, iar cu mașina personală restul de 20%. Asta este în interiorul Parisului. Parisul este un oraș mic, circa 2 milioane de locuitori. În zona metropolinană este diferit, deoarece avem aproape 7 milioane de locuitori. Dar și acolo mașina personală este folosită puțin, tot sub 20% dintre călătoriile zilnice fiind făcute așa.

De ce? Fiindcă ai un transport în comun foarte bun, amenajăm tot mai multe piste pentru biciclete, protejate de carosabil, ca oamenii să folosească bicicleta. În același timp, oamenii sunt din ce în ce mai ecologiști și aleg variante sustenabile pentru transport. În special oamenii tineri își încurajează părinții să urmeze aceeași cale, să aibă o atitudine cât mai ecologistă.

Am fost impresionat de numărul extrem de mare de clădiri istorice abandonate din București

Reporter: V-ați plimbat mult prin București zilele acestea. Ce părere aveți despre orașul nostru?

Carlos Moreno: A fost o vizită scurtă, de 3 zile, deci nu am văzut foarte mult, este un oraș mare. Bucureștiul a trecut printr-o perioadă întunecată înainte de '90, iar perioada de tranziție, de după căderea comunismului, nu a fost una ușoară. Am remarcat trei lucruri.

Primul, am fost impresionat de frumusețea clădirilor din centrul orașului, dar și de numărul extrem de mare de clădiri istorice abandonate și în stare avansată de degradare. Sunt și un pericol public, din cauza riscului seismic.

Cred că asta este o oportunitate pentru oraș, să facă proiecte de reconversie. Clădirea în care suntem acum (n.r. - The Ark) este un exemplu în acest sens. Cred că aceste clădiri nu trebuie demolate, ci transformate, regenerate. Trebuie discutat cu sectorul privat, cu dezvoltatorii imobiliari, să restaureze aceste clădiri, să facă reconversie, în loc să le demoleze și să construiască altceva.

Al treilea punct, este complexitatea administrației publice din București. Aveți o primărie generală și 6 primării de sector. Și nu sunt foarte sigur că există un consens între Primăria Capitalei și primăriile de sector. Am simțit că nu există coordonare și consens.

Sunt surprins de cât de puține trotuare pe care poți merge sunt

Reporter: Ce părere aveți despre trotuarele din București și despre calitatea spațiilor publice?

Carlos Moreno: Cred că trotuarele și pistele pentru biciclete nu sunt în stare bună. Sunt surprins de cât de puține trotuare pe care poți merge sunt, de absența pistelor pentru biciclete separate de carosabil, de dificultățile pe care le întâmpină bicicliștii.

Reporter: Ați avut pe unde să mergeți pe trotuar de mașinile parcate acolo?

Carlos Moreno: Și asta a fost surprinzător pentru mine, deoarece rolul mașinilor personale în acest oraș este uriaș. Aveți piațete publice minunate, Piața Revoluției, piața din fața Ateneului, bulevarde, străzi frumoase, colonizate de mașini. Nu mai este posibil să continuăm așa, să avem această prezență masivă a mașinilor în oraș, cu spații puține pentru pietoni și bicicliști.

Este înacceptabil că oamenii de aici merg 45 de minute cu mașina ca să își ducă copiii la școală

Reporter: Ce trebuie să facă Primăria pentru a transforma Bucureștiul într-un oraș pentru oameni, nu pentru mașini, cu o mai bună calitate a vieții?

Carlos Moreno: Este o cale lungă să tranformi un oraș ca Bucureștiul într-un oraș sustenabil, în care să crească calitatea vieții. Primăria Capitalei împreună cu primăriile de sector trebuie să dezvolte o strategie nouă și puternică. Situația este că astăzi lipsește o strategie globală și holistică pentru a dezvolta echilibrat teritoriul, de a crea facilități în cartiere și a crește calitatea vieții acolo. Să ai job-uri în cartiere, spații comerciale, spații publice de calitate. Trebuie recucerite spațiile publice, nu pentru mașini, ci pentru oameni, și organizate activități culturale, servicii medicale, școli și grădinițe.

Nu este posibil să accepți că cetățenii acestui oraș iau mașina și merg 45 de minute în partea opusă a orașului ca să își ducă copiii la școală. Trebuie recucerite proximitățile. Trebuie speculat potențialul cartierelor.

Am observat că autoritățile sunt foarte tolerante cu mașinile, închid ochii

Reporter: Pentru fluidizarea traficului în oraș și reducerea călătoriilor zilnice făcute cu mașina personală, credeți că soluția este o taxă de acces în centru sau creșterea tarifelor la parcare?

Carlos Moreno: Pentru fliuidizarea traficului trebuie redus rolul mașinii personale. În paralel, trebuie îmbunătățit transportul public, amenajate piste pentru biciclete și trotuare/zone pietonale. Dar asta nu este suficient. Trebuie încurajate serviciile locale de proximitate, să existe în cartiere școli bune, servicii medicale, activități culturale, spații publice. Este un echilibru. Întrebarea nu este dacă să interzicem sau nu accesul mașinilor. Întrebarea este dacă nu folosim mașina ce alte opțiuni pentru deplasare avem ca să creștem calitatea vieții.

Trebuie să ne gândim la viitor, să îmbrățisăm o nouă cale.

Este datoria noastră să regândim mobilitatea și să investim în piste pentru biciclete, spații pietonale și servicii locale, să închidem diverse străzi, bulevarde, piațete pentru traficul auto. Dar acestea nu sunt măsuri populare, să reduci spațiul pentru mașini.

Cred că bucureștenii s-au obișnuit să folosească mașina nu doar pentru a-și duce copiii la școală ci și pentru celelalte activități și trebuie să renunțe la acest obicei. Trebuie educație și trebuie aplicată legea, sancțiuni.

Am observat că autoritățile sunt foarte tolerante cu mașinile deoarece în diferite piațete am văzut mașini parcate neregulamentar. Așa ceva este inacceptabil. Este vorba despre atitudinea civică, dar și de faptul că autoritățile închid ochii la asta.

Trebuie definit rapid un program pentru mobilitate

Reporter: Ce ați face în următoarele 3 luni dacă ați fi primar al Bucureștiului?

Carlos Moreno: Am propus la întâlnirea cu reprezentanții Primăriei Capitalei și ai primăriilor de sector să facă un nou proiect de reorganizare administrativă. Pentru că este trist că Bucureștiul nu are proiect global pentru teritoriul său, o viziune globală, o coordonare mai bună între primarul general și sectoare. Nu este suficient să fii primarul Bucureștiului, ai anumite atribuții, dar ai și 6 primari de sector care au și ei atribuții. Trebuie să existe o potrivire.

Apoi, să convoace sectorul privat pentru conservarea și valorificarea clădirilor de patrimoniu abandonate în paragină. Trebuie făcut un master plan pentru aceste clădiri abandonate și periculoase. Ulterior, trebuie definit rapid un program pentru mobilitate prin care să se amenajeze mai multe piste pentru biciclete și spații pietonale.

Despre Carlos Moreno

Profesorul Carlos Moreno este inițiatorul conceptului de ”oraș al sfertului de oră” - 15 minute city concept- și consultant științific al Primăriei Parisului pentru creșterea calității vieții urbane și extinderea spațiilor pietonale. Carlos Moreno este co-fondator și director științific al catedrei Antreprenoriat, Teritoriu, Inovație- ETI la Paris-Universite Pantheon Sorbonne.

El s-a aflat în România la conferința "Orașe (im)posibile" din cadrul proiectului "Pledoarii pentru viitorul Bucureștiului", organizată de asociația ARCEN, în parteneriat cu Institutul Francez din România, alături de IGLOO.

Citește și: INTERVIU Jan Gehl, designer de orase: Bucurestenii au o idila cu automobilul, iar pietonii sunt tratati foarte rau. Va trebuie o politica de reducere progresiva a locurilor de parcare