FOTOGALERIE Calea Mosilor - pericol de prabusire! Ce spun autoritatile despre distrugerea uneia dintre cele mai vechi strazi din Capitala

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Sâmbătă, 19 ianuarie 2013, 18:42 Actualitate | Administratie Locala


Calea Mosilor
Foto: Florin Balteanu
Calea Mosilor Vechi este una dintre cele mai vechi strazi din Bucuresti, istoria ei incepand in urma cu mai bine de 400 de ani. In secolele XVI - XVIII aceasta era una dintre cele mai vii si animate artere ale orasului. Astazi, casele construite in secolele XIX-XX, majoritatea monumente istorice, sunt parasite si se afla intr-o stare avansata de degradare fiind in prag de colaps. Pe alocuri, imobilele vechi de peste 100 de ani au fost demolate sau s-au prabusit, locul lor fiind luate de parcari ad-hoc. Autoritatile spun ca nu au ce face deoarece casele sunt proprietate privata. In realitate insa, Primaria Capitalei nu are nici macar un inventar al acestor imobile, pentru a sti in ce stare se afla, cine sunt proprietarii si ce ar trebui facut pentru punerea lor in siguranta.



"Legea romaneasca spune foarte clar: proprietarul este cel responsabil de intretinerea proprietatii. Deci autoritatea centrala sau locala are putine posibilitati de a lua masuri, cu exceptia cladirilor monument, unde exista legislatie si unde s-ar putea interveni, daca ar exista o finantare mai mare. In principal este vorba de asigurarea finantarii pentru niste programe de sprijinire a proprietarilor de imobile degradate si de o intarire a rolului coercitiv a legii privind monumentele. Proprietarii care nu pot sa-si intretina proprietatea trebuie sanctionati, sanctiune care poate sa mearga in anumite tari mai civilizate precum Germania, pana la expropriere de utilitate publica. Nu exista un inventar al imobileleor de pe Calea Mosilor. Deocamdata inventarul este doar pe zona Centrului Istoric", a declarat arhitectul sef al capitalei, Gheorghe Patrascu, pentru HotNews.ro.

In 2012, Primaria Capitalei nu a alocat niciun ban pentru protejarea cladirilor de patrimoniu aflate in pericol de colaps. Banii de la capitolul investitii -  1,2 miliarde lei din bugetul de 3,8 miliarde lei - s-au dus pe asfaltari si proiecte noi de infrastructura: Diametrala Buzesti Berzei Uranus, Pasajul Basarab, strapungerea Doamna Ghica-Bd.Chisinau, Pasajul Pipera, Pasajul Baneasa, stadionul Lia Manoliu etc.

Potrivit Legii 422/2001 privind privind protejarea monumentelor istorice:
- Protejarea monumentelor istorice este parte componenta a strategiilor de dezvoltare durabila economico-sociala, turistica, urbanistica si de amenajare a teritoriului, la nivel national si local.
- Desfiintarea, distrugerea partiala sau totala, profanarea, precum si degradarea monumentelor istorice sunt interzise si se sanctioneaza conform legii.

 
Mosii Vechi in Istoria Bucurestiului
In urma cu peste 400 de ani, strada pe care noi astazi o numim Mosii Vechi se numea "Podul Targului de Afara". In vechime, prin pod se intelegea drumul insusi, acesta fiind acoperit cu barne din lemn. Targul din Afara era locul situat in afara hotarului orasului unde se vindeau vite si furaje - oborul. Podul Targului din Afara (Calea Mosilor) facea legatura intre Curtea Domneasca si zona centrului comercial al orasului.

Locul targului s-a mutat pe masura ce orasul s-a extins.

G.I. Ionnescu - Gion scrie in Istoria Bucurescilor ca Podul Targului de Afara a aparut cam in aceeasi perioada cu Podul Targovistei, mentionat in timpul domnitorului Serban Voda Cantacuzino (1640 - 1688). "De langa Curtile Domnesci, odata cu Podul Targovistei, a luat nascere si Podul Targului de Afara. Actele Manastirei Stelea din secolul XVI vorbesc de drumul cel mare care duce la Targul de Afara", scrie Ionnescu - Gion.

 "Acest drum, mai tarziu podit, si, deci, acest pod nu incepea ca astazi (n.r. sfarsitul secolului XIX), tocmai din gura pietei, de la Bazaca, ci de sus, de pe colina, de la biserica sfantului Gheorghe - Vechiu, deoarece portiunea Calei Mosilor de astazi, cuprinsa intre Pieta Sfantului Anton si ulitele Decebal si Sfanta Vineri era ocupata de locurile de jos ale Curtii Domnesti, de Puscaria Domneasca, de gardul Viei Domnesti care suia spre strada Patria, iar mai sus, spre Nord Si Est, adica spre sfantul Gheorghe Vechiu si Baratia de mai tarziu, erau zidurile de aparare aleCurtii Vechi. (...)  La doi pasi mai inainte tot spre dreapta, mergand tot spre Obor, Podul Targului de Afara trecea pe langa gardul vitelor, proprietate a manastirei Spatarului Stelea, cari au ramas multa vreme inca dupe 1600, ca si vitele domnesci, despre care ne vorbesc un document la 1740. (...) Urmandu-si firul spre Obor, Podul Targului de Afara ajungea numai decat la ulita care ducea spre Pescaria Veche, la stanga, si la alta care, pe langa rauletul Bucurescioara, ducea la dreapta spre biserica Domnitei Ancuta, adica aVergului. Ce era in secolul XVII pe portiunea de loc cuprinsa in triunghiu de Calea Mosilor, strada Decebal si Gradina Asfantului Gheorghe Nou, nu stiu. Podul targului de Afara mergea inainte si intalnea la stanga mahalaua Sibilelor, adica pe lacea de astazi Biserica Sfintilor", scrie Ionnescu - Gion in Istoria Bucurescilor.

"In 1767, Podul se intindea pana la Biserica Ceaus Precup care este una dintre bisericele Precupetii. Cand s-a podit Podul targului de Afara, nu scim. Scim insa din amanuntele ce ni se dau de Paul sin Aleppo si alti calatori ca podirea ulitelor la Iasi si Bucuresci era in fiinta in secolul al XVII. La 1972, Domnia numeste o comisie de patru boieri care sa repare cele trei mari poduri ale Capitalei: Podul Targului de Afara, Podul Mogosoaei si Podul Calicilor. Vornicia si polcovnicia de poduri da porunca inca de la 1782 ca tot mahalagiul sa mature si sa repare podul, cat tine lungimea curtei lui, iar baltoacele, unde se fac, sa le astupe cu cenuse, praf, paie si alte sfaramaturi. Mai tarziu, in 1793, Epitropia Obstiei ia sub ingrijirea sa podurile. Astazi (sf. sec XIX), lumina electrica te desemneza perfesct pe asfaltul bulevardelor vecine. Carul cu boi de la 1799, tramvaiul electric de la 1899! Si vechiul Pod al Targului de Afara va avea sa mai vada in curanda vreme si altele mai minunate. Bucuresci nu merg ci alearga pe calea Progresului. Devisa lor: tot inainte" ", se continua povestea Caii Mosilor in Istoria Bucurescilor (Ionnescu - Gion).

"Se pare ca primul obor a fost in cartierul Batiste, in apropierea scaunelor macelarilor; de aici s-a mutat spre rasarit, pe terenul unde se va ridica apoi crucea lui Mogos si biserica Oborul Vechi; iar de aici, cind orasul se va intinde din nou, se va muta si mai departe, spre nord-est, pe locul actualei Hale Obor si a parcului adiacent. Zilele de tirg erau, potrivit poruncii din 1786 a lui Mavrogheni, care nu facea decat sa constate o veche datina, martea si vinerea", scrie Costantin C. Giurescu in "Istoria Bucurestilor".

In afara acestor zile de targ aici se mai desfasura, in sambata Rusaliilor, Targul Mosilor, dedicat pomenirii mortilor. Acest targ era prilej de intalnire si distractie. "Cantau tarafurile de lautari, se auzeau cimpoiul si cavalul; jucau "calusarii", cu palariile impodobite si zdranganeii in picioare, stravechiul si impresionantul joc al calusului; se faceau hore. Erau si alte distractii; mai inainte vreme, aparea "geamalaua", un fel de momaie uriasa, inalta de vreo 5-6 metri (...). Erau apoi papusarii (...); de asemenea "ursarii" tigani, jucandu-si ursii in sunetul dairalei. Mai tarziu au aparut tot felul de "comedii" (...)", mai povesteste scriitorul  Costantin C. Giurescu, in "Istoria Bucurestilor".  Targul Mosisilor a fost imortalizat de acuarelele lui Amadeo Preziosi din 1867.

In 1981, Calea Mosilor intre Piata Obor si Bd. Carol este demolta si largita, se construiesc blocurile.

Viata pe Podul Targului de Afara
"Pe acest "pod" erau dusi, intr-un car cu boi si cu sentinta atarnata de gat, cei osanditi la moarte, executia prin spanzuratoare avand loc la Targul din Afara. Asa a fost purtat, in 1693, Stanciu Merisanul, care umblase dupa domnie, parand pe Brancoveanu la imparatie, la marele vizir, de unde venise insa "in obezi si in catuse" (...). Tot pe acest pod, plin de lume, erau purtati, mai mult decat prin altele, cei condamnati a fi "dati prin targ", vinovatii proveneau mai ales dintre negustorii care vindeau lipsa: brutari, macelari, carciumari etc. Cel prins "cu ocaua mica" era dezbracat pana la brau si, cu mainile legate, tras de o funie prin oras de un arnaut al spatariei, pe cand un al doilea il lovea cu o nuia peste spatem strigand in gura mare "cine o face ca dansul, ca dansul sa pliteasca"", scrie Costantin C. Giurescu, in "Istoria Bucurestilor".

"Podul era forte frecuentat, forte viu si forte comercial. In legatura cu Targul din Nauntru de langa Curtea Domneasca; in legatura cu targul de Sus, adica cu ulitele negustoresci; in legatura cu drumul Targovistei, acest Pod al targului de Afara concentra pe dansul intreaga viata a Capitalei", scrie Ionnescu - Gion in Istoria Bucurescilor.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















8407 vizualizari

  • -24 (28 voturi)    
    Demolati-le ! sunt un pericol! (Sâmbătă, 19 ianuarie 2013, 19:01)

    calinsab [utilizator]

    Demolati-le ! sunt un pericol! pentru trecatori si acum sa ma ierte istoricii... dar ce sa faci cu asa ceva? nici de muzeu nu sunt bune... sa construim ceva nou si modern... si sincer ma indoiesc ca cineva care vin strainatate in vizita la noi v-a aprecia aceste vechituri... Daca mergi in China vei aprecia modernismul si nu vechiturile!
    • +13 (15 voturi)    
      pericolul e ca nu stim ce vrem (Sâmbătă, 19 ianuarie 2013, 19:59)

      sareiodata14 [utilizator] i-a raspuns lui calinsab

      si de ce nu am exploata turistic calea mosilor vechi asa cum exploatam centrul vechi?
      pericolul este ca acceptam din comoditate demolarea unor monumente istorice in loc sa facem un inventar si sa le consolidam!

      daca vreti sa demolati mai bine demolati cladiri absolut inutile - de pilda blocul ars de langa biserica armeneasca.

      in fine... poate ar trebui sa construim si un fel de La Défense in micul nostru paris pentru cei pasionati de modernism ca sa impacam pe toata lumea.
      • +5 (7 voturi)    
        Alde Dorin Stefan ar fi vrut sa darime tot (Sâmbătă, 19 ianuarie 2013, 23:48)

        Maniu [utilizator] i-a raspuns lui sareiodata14

        Calea Mosilor. Si astia nu sint pasionati de modernism, ca blocurile marilor Horia Creanga, Iancu, Marcu etc. se duc de ripa. Sint pasionati DE SCLIPICI CHINEZESC (v. supra).
        • 0 (0 voturi)    
          sa darame tot si sa construiasca un mall (Duminică, 20 ianuarie 2013, 21:06)

          xjackm [utilizator] i-a raspuns lui Maniu

          Ca e la moda. Daca nu ne calcam trecutul in picioare nu suntem europeni.
          • 0 (0 voturi)    
            Europeni? (Luni, 21 ianuarie 2013, 11:39)

            aqualung [utilizator] i-a raspuns lui xjackm

            Spui o tâmpenie. Europenii nu-și calcă trecutul în picioare. Călcându-ne trecutul în picioare suntem mai aproape de China totalitară sau de Rusia.
      • -1 (3 voturi)    
        La Defense... (Duminică, 20 ianuarie 2013, 13:05)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui sareiodata14

        ... dar mai spre marginea orasului, ashaaa.... ;)

        Sau cel mult in zona aia paraginita, de langa actuala Biblioteca Nationala
    • 0 (0 voturi)    
      offff.... (Sâmbătă, 19 ianuarie 2013, 20:02)

      vindicomvs [utilizator] i-a raspuns lui calinsab

      ce sa mai zici.......ai noroc ca nu doare
    • +6 (6 voturi)    
      Am tot demolat (Sâmbătă, 19 ianuarie 2013, 21:23)

      AdrianCalin [anonim] i-a raspuns lui calinsab

      ... și am ajuns una dintre națiile cu cel mai mare risc de dispariție pentru că în istorie au dispărut cei care n-aveau rădăcini. Suntem ca un copac, unii caută după "aur" sub el și îi taie rădăcinile fără să știe că acel copac o să cadă și ei or să rămână fără apărare (cu tot "aurul" după care sunt ahtiați). Bucureștiul a fost lăsat în voia celor care nu înțeleg nimic, viața lor este doar o goană nebună după bani sau pur și simplu nu-i duce mintea, tot ce știu ei este că trebuie să "modernizeze" dar o fac distrugând tot și nepunând nimic de valoare în loc. Dragul meu, toată zona trebuie restaurată, niciun efort nu este prea mare, crede-mă. Cum ar fi ca la bătrânețe copiii să-ți spună: ești bătrân, ai riduri, tremuri tot și costă să te îngrijim, o să te "demolăm", tu să le strigi că ai lucruri să le spui, că încă îi iubești și că ești tatăl lor și ei să spună că ești o povară, o pacoste, că nu se pot lăuda cu tine străinilor cu care se întâlnesc ei la bere. Mai gândește-te!
    • +2 (2 voturi)    
      Imbecilii care VOR SA RADA ISTORIA! (Sâmbătă, 19 ianuarie 2013, 23:39)

      Maniu [utilizator] i-a raspuns lui calinsab

      RUSINE!
    • +1 (1 vot)    
      Si inca ceva, DU-TE-N CHINA nene, ca NU esti roman (Sâmbătă, 19 ianuarie 2013, 23:46)

      Maniu [utilizator] i-a raspuns lui calinsab

      un roman NU ZICE "darima-mi istoria". Uita-te pe goagle ce au facut nemtii in DRESDA.
    • +3 (3 voturi)    
      viena (Duminică, 20 ianuarie 2013, 13:04)

      mircearh [utilizator] i-a raspuns lui calinsab

      Tie iti place cum e prin viena in Centrul istoric? Asa putea fi si la noi, cu un control mai puternic din partea primariei.
      La noi tot ce se misca in oras e dictat de interesele agentilor comercianti. Daca nu li se par atractive Calea Mosilor si Calea Victoriei, atunci prapadul se alege de ele.
    • +2 (2 voturi)    
      du-te in China! :D (Duminică, 20 ianuarie 2013, 16:09)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui calinsab

      :P
  • +24 (24 voturi)    
    este primaria interesata ? (Sâmbătă, 19 ianuarie 2013, 19:27)

    vulpescu [utilizator]

    Ma ofer sa restaurez casa daca imi ofera primaria lease 150 ani la o suma simbolica. Deja mi-am restaurat o casa veche de la 1889 (in alta tara) .
    Cei care nu suporta ideea de a locui intr-o casa istorica sau intr-un oras vechi sunt in general arivisti carora ideea de patrimoniu le raneste originea umila .
    Am uitat sa mentionez - sunt de profesie arhitect - si aici unde locuim lucram in restaurare.
    Admin hotnews poate da emailul meu primariei daca este interesata.
    • +4 (4 voturi)    
      geniala EXPLICATIE (Sâmbătă, 19 ianuarie 2013, 23:42)

      Maniu [utilizator] i-a raspuns lui vulpescu

      e prima pertinenta si MI AM BATUT CAPUL 23 DE ANI si am scris articole, emisiuni radio si TV cu rezultate 0.
      SANSA E SA DEVINA UN SUBIECT POPULAR, CALEA MOSILOR FIIND CEA MAI VECHE ARTERA DIN BUCURESTI, dinainte chiar de atestarea documentara, mai veche decit cei 400 de ani daruiti de Catiusa Ivanov, catre care transmit MULTUMIRI SI APRECIERE.
    • +5 (5 voturi)    
      Slabe sperante (Duminică, 20 ianuarie 2013, 1:02)

      ath [utilizator] i-a raspuns lui vulpescu

      Slabe sperante domnule arhitect Vulpescu.
      Primarul Oprescu este interesat de ceva maret,de o constructie grandioasa.Pentru el trebuie sa aveti cel putin un Colosseum si cat mai multe apeducte.Centrul istoric al Constantei zace in ruina.Pe zidurile caselor de patrimoniu fac pipi cainii maidanezi dar primarul Mazare vrea sa ne construiasaca un sambadrom. Kulturnikul Hasotti(istoric si fost ministru) ne-a promis un teatru antic in balta Histriei in timp ce ruinele anticului Tomis zac in uitare.Pentru Cazinoul din Constanta nu a gasit o galeata cu var.Kulturnicii astia apar in schimb la festivitati publice cu mana pe inima si privirea spre Tricolor,semn ca-si iubesc patria. Niste maimute.
      • +2 (2 voturi)    
        presiune pe autoritati (Duminică, 20 ianuarie 2013, 16:03)

        vulpescu [utilizator] i-a raspuns lui ath

        Daca doriti informatii cu privire la metodele de actiune civica care sa oblige autoritatile sa protejeze patrimoniul va stau la dispozitie cu documentatie .
        Ceea ce se intimpla pe Mosilor intra la capitolul "demolition by neglect" care in alte tari se sanctioneaza cu pierderea titlului de proprietar.
        Pentru Maniu si Ath - nu puteti ramine la cheremul primariilor. Este necesar ca rezidentii sau cei interesati sa se asocieze, sa treaca peste orgolii si sa lucreze impreuna cu asociatii profesionale, ca Ordinul Arhitectilor cu Directia Monumentelor Istorice.
        O actiune ferma a celor educati si bineintentionati ii reduce la neant pe cei ca mazare si oprescu .
        incercati si veti vedea.
    • -1 (3 voturi)    
      si banii de materiale, transport (Duminică, 20 ianuarie 2013, 10:11)

      tolok [anonim] i-a raspuns lui vulpescu

      nu e nevoie numai salariul unui arhitect. Ca sa renovezi o casa e nevoie de mai multe resurse. Ca sa renovezi 100 de si mai multe.
    • +4 (6 voturi)    
      corect! (Duminică, 20 ianuarie 2013, 13:03)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui vulpescu

      Stiu cel putin 2 orase in care au fost concesionate pe 99 ani case, cu conditia ca proprietarul sa le restaureze - iar orasele acelea "infloresc" acum, datorita turismului ;)

      Bineinteles, asta nu se intampla in Romania... >:
  • +2 (2 voturi)    
    No comment (Sâmbătă, 19 ianuarie 2013, 23:23)

    Clop [utilizator]

    "Primaria Capitalei nu are nici macar un inventar al acelor imobile, pentru a sti in ce stare se afla, cine sunt proprietarii si ce ar trebui facut pentru punerea lor in siguranta."

    Din ciclul *Snaps-uri si smenuri :D
  • +3 (3 voturi)    
    FONDURI DIN EUROPA cit mai sintem in UE (Sâmbătă, 19 ianuarie 2013, 23:45)

    Maniu [utilizator]

    asta trebuie obtinut. CHESTIA CU PROPRIETARII ESTE UN PRETEXT!
    GASITI UN PARTID SA FACA ARMA POLITICA DIN CHESTIUNEA PATRIMONIULUI, gasiti un nume MAI BUN, un cuvint mai popular SI AM CISTIGAT!
  • +3 (5 voturi)    
    Romanii trebuie civilizati cu forta (Sâmbătă, 19 ianuarie 2013, 23:56)

    Rares101 [utilizator]

    Asa cum si dacii au fost civilati fortat de catre romani.
    "Legea romaneasca spune foarte clar: proprietarul este cel responsabil de intretinerea proprietatii". Pentru arhitectul sef al capitalei accentul in citatul de mai sus cade pe proprietar, pe cand intr-o tara vestica accentul ar fi cazut pe responsabil.
    In SUA daca nu iti tunzi iarba din fata casei, vine primaria si ti-o tunde si tu platesti nota+amenda de rigoare. La fel e si in mai toate tarile dezv.
    Asa si cu cladirile astea, f bine ca au proprietari, sa le reabiliteze fatadele. Daca nu au bani, sa le vanda. Daca nu e rentabil, sa se adune mai multi proprietari si de comun acord cu primaria sa faca altceva in loc.
    Binenteles ca nu stau si nu mi-as cumpara niciodata apt intr-o zona asa infecta, in primul rand din considerente de siguranta a familiei.
  • +5 (5 voturi)    
    Calea Mosilor (Duminică, 20 ianuarie 2013, 8:57)

    dr_bear [utilizator]

    Vulpescu, am crescut in zona...si trec des pe unde am treaba. Acolo colcaie de faraoni, si zona este vestita pentru prostitutie. Calea Mosilor, Sfintilor, Traian, Calarasi....tot pana in centrul civic (fostul Vitan Evreiesc) e infestat de paraziti. Acolo e nevoie de un proiect al primariei serios, cum a fost centrul vechi (si el infestat de aceeiasi paraziti) care sa ofere o garantie intreprinzatorilor care ar dori sa investeasca ca afacerea lor nu va fi distrusa de paraziti si stilul lor de viata, altfel poti sa restaurezi, daca vrei, si 10 case. Daca nu sunt una langa alta si creezi un climat decent si o infrastructura decenta....parazitii distrug tot.
    • +4 (4 voturi)    
      sa nu divagam (Duminică, 20 ianuarie 2013, 18:11)

      vulpescu [utilizator] i-a raspuns lui dr_bear

      Si eu am crescut in zona .

      Autoritatile care permit acest dezastru sunt 100% romanesti - nu va pierdeti energia si nu degenerati discutia dind vina pe rromi. Acestia sunt folositi de autoritati pentru a degrada casele.
      Pe mine ma intereseaza strict din punct de vedere profesional si ca actiune civica nu vaicareala anti-tzigan. Sa fim cinstiti si sa recunoastem ca romanii pot fi la fel de poluanti ca si rromii.

      Cit despre ce se intimpla in zona este o tactica ce se poarta si in alte capitale - casele istorice sunt lasate la cheremul squatterilor si apoi demolate.


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by