Pana acum, presedintele PD Emil Boc a fost unul dintre cei mai ferventi sustinatori ai autostrazii Brasov-Bors, facand de multe ori lobby pe langa premierul Calin Popescu Tariceanu pentru continuarea proiectului.

Boc a impulsionat si negocierile interminabile dintre Ministerul Transporturilor si Bechtel, impunand termene pentru finalizarea discutiilor, pentru ca acestea sa nu depaseasca momentul pana la care inca se mai puteau aloca fonduri pentru continuarea proiectului. Entuziasmul lui Boc a scazut, insa, iar timpul autostrazii a trecut.

Guvernul a adoptat Bugetul pe 2006, iar fonduri pentru autostrada Transilvania nu au fost prevazute.

Cu doar o luna in urma, presedintele PD Emil Boc se declara nemultumit de ritmul lent in care se desfasoara renegocierea contractului incheiat de fostul guvern cu constructorul american Bechtel si afirma ca va cere publicarea continutului negocierilor, daca pana la 1 octombrie acestea nu vor fi finalizate.

La doua zile dupa expirarea termenului, Boc punea intarzierea negocierilor pe seama inundatiilor, iar la mai bine de zece zile, spune ca negocierile sunt in toi si ca cei doi parteneri de discutie au stabilit un nou termen.

„Saptamana trecuta a avut loc o intalnire intre responsabili ai Ministerului Transporturilor, ai Ministerului de Finante si ai Bechtel, in care s-au facut pasi importanti si in care s-a stabilit un nou termen. In aceste conditii, ar fi anormal sa intervin eu brutal si sa cer publicarea negocierilor", spune Boc, desi contextul actual este identic cu cel de acum o luna.

Negocierile sunt in impas tot din cauza aspectelor legislative si chiar ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a declarat ca „Bechtel refuza sa se conformeze legislatiei romanesti".

Boc se face ca ploua

In sedinta de luni a Guvernului a fost aprobat proiectul de buget pentru anul 2006. Conform prevederilor acestuia, prioritatile Ministerului Transporturilor sunt, in ordine, „Coridorul IV Paneuropean, refacerea infrastructurii in zonele inundate, fluidizarea traficului pe DN1 Baneasa-Otopeni, centuri de ocolire in orase, reabilitarea infrastructurii feroviare".

Asadar, nici vorba despre fonduri pentru autostrada Transilvania, nici macar „in limita posibilitatilor", asa cum afirma premierul Tariceanu. Abia intors in tara, dupa vizita in Statele Unite ale Americii, presedintele PD Emil Boc spune ca nu comenteaza proiectul de buget - „nu il am in fata" - dar sustine ca acesta nu este batut in cuie.

„Bugetul isi va urma cursul la Parlament, iar toti parlamentarii PD trebuie sa sustina autostrada Transilvania, conform deciziei Biroului Permanent National al partidului", a declarat Boc.

Aceste afirmatii ale primarului clujean sunt doar de fatada, pentru ca este putin probabil ca parlamentarii PD sa puna in pericol protocoslul Aliantei, riscand o disputa cu premierul chiar pe marginea Bugetului, in conditiile in care pozitia lui Tariceanu fata de proiectul autostrazii Brasov-Bors este fidel redata in proiectul de buget.

Mai mult, chiar ministrul democrat al Transporturilor a declarat ca prioritatea sa este obtinerea de fonduri pentru Culoarul IV, ceea ce s-a si intamplat.

Desi spune ca nu poate comenta prevederile proiectului de Buget, pentru ca nu le cunoaste, cu toate ca un rezumat al acestuia este publicat pe pagina de internet a Guvernului si poate fi parcurs in maxim cinci minute, Emil Boc a vorbit liber despre prioritatile bugetare ale tarii, in contextul discutiilor despre bugetul Parlamentului.

Si centura ocolitoare ramane un vis

Emil Boc a mai esuat intr-un demers de interes local, acela de a atrage fonduri de la Bugetul de stat pentru centura ocolitoare a Clujului. Intre prioritatile in domeniul infrastructurii, incluse in proiectul de Buget, sunt prevazute si centurile ocolitoare pentru orase, fara a se specifica numele acestora.

Intrebat daca printre acestea se numara si Clujul, Emil Boc a afimat ca „pentru centura ocolitoare si pentru inelul de circulatie asteptam sa vedem daca obtinem finantare din fonduri europene, iar daca nu, vom apela la bugetul de stat".

Presedintele Consiliului Judetean Cluj, Marius Nicoara, spune ca proiectele de centuri ocolitoare depuse sunt de trei ori mai multe decat ar putea suporta bugetul alocat de Guvern pentru acestea. Asadar, in lipsa fondurilor europene, si aceste proiecte au sanse minime de a fi finantate mai devreme de 2007.