Prin noul sistem de plata a facturilor de energie electrica, S.C Electrica „imprumuta" bani, fara dobanda, de la populatie. Suma incasata lunar in acest fel se ridica, numai in judetul Bihor, la zeci de miliarde de lei vechi

O parte a populatiei nu mai este dispusa sa se lase furata, astfel ca reclamatiile impotriva furnizorului de energie electrica au inceput sa curga suvoi

Scrisori acuzatoare

„Ma numesc C.A., sunt muncitoare, cu un salariu de 3.300.000 de lei lunar, din care trebuie sa-mi achit cheltuielile curente lunar si sa intretin un copil la liceu, sotul meu nemaifiind in viata.

Am apelat la dumneavoastra, deoarece am o nemultumire legata de Electrica; aceasta ma taxeaza de fiecare data gresit si eu sunt nevoita sa platesc mai mult decat consum. Imi citesc zilnic contorul si tin evidenta exacta a consumului. De exemplu, in luna august 2005 am consumat 72 kw, iar in septembrie, 79 kw.

Ultima factura de la Electrica a insumat 192 kw. Este o diferenta mare intre consumul real si cel pretins de Electrica! Indexul real la data facturarii, 04.10.2005, era de 9574, si nu cel pretins de Electrica. Dupa cum vedeti, trebuie sa platesc 45 kw in plus fata de consumul real si la un pret mai mare. Va rog sa analizati si dumneavoastra aceasta stare de fapt si sa ne ajutati".

O alta scrisoare, de la dna E.H., sesizeaza acelasi lucru, adica incasarea nejustificata a unor consumuri inexistente. „Am o mare problema legata de Electrica. In luna februarie 2005, mi s-a intocmit o factura de 1.915.265 lei, cand, de fapt, eu aveam de plata 28 kw.

In urma sesizarii pe care am facut-o, mi s-a anulat factura si s-a recalculat suma, iar atunci au descoperit ca si la factura anterioara fusesem incasata cu trei milioane de lei in plus. In loc de 1.915.265 lei pe care ii aveam de plata, am fost chemata sa mi se inapoieze 160.000 de lei.

Problema este ca, in continuare, salariatii de la Electrica procedeaza la fel. La sase luni de la prima reclamatie, a trebuit sa revin cu alta – erau in plus 420.000 de lei, suma pe care nu am mai primit-o inapoi. Cand mergeam la dansii sa recuperez suma mi se spunea ca lipseste economista.

De ce nu mi-au trimis banii prin mandat postal?! Ultima factura ma obliga sa platesc, de fapt 11.186 kw, deci sunt obligata sa platesc 56 kw neconsumati. Mereu mi se spune ca de vina este sistemul de calculare".

Povesti de adormit vigilenta consumatorilor

Conform site-ului S.C. Electrica S.A., sistemul de facturare a consumului prezumat „consta in facturarea si incasarea lunara a energiei electrice, in baza unui consum mediu lunar estimat de Electrica, urmand ca regularizarea consumului sa se faca la un interval de trei luni, odata cu citirea contorului. Sistemul se aplica tuturor clientilor casnici".

Tot potrivit datelor de pe site, „clientul are posibilitatea sa propuna propria estimare si sa o transmita in scris la oricare dintre Oficiile Comerciale ale Electrica Bihor".

Cum se procedeaza daca apar diferente intre consumul estimat si cel realizat? „Regularizarea consumului se face dupa trei luni, la tarifele in vigoare ale fiecarei luni de estimare. Aceasta reprezinta valoarea diferentei dintre consumul real inregistrat in perioada de regularizare de trei luni si consumul estimat in decursul primelor doua luni".

Dar, pentru derutarea consumatorilor, „diferenta de consum, aflata la regularizare, se va repartiza pe toata perioada de estimare.

In cazul in care clientul a platit mai mult decat a consumat, Electrica fie ii va restitui contravaloarea diferentei (doar la casieriile Electrica), fie va diminua valoarea facturii urmatoare cu aceasta diferenta, daca clientul nu se prezinta pentru ridicarea sumei, pana la data emiterii urmatoarei facturi".

Pentru a-si justifica hotia, Electrica incearca sa ne „abureasca" cu avantajele fictive pe care clientii le au in urma sistemului de plata al consumului estimat. „In primul rand, clientul poate solicita in orice moment, la oricare dintre Oficiile Comerciale ale S.C. Electrica, modificarea cantitatii consumului estimat.

In al doilea rand, nu trebuie sa fie acasa decat o data la trei luni, cand se citeste contorul pentru regularizarea consumului. De asemenea, nu trebuie trecut cu vederea ca, stiind deja consumul estimat, clientul isi poate planifica mai eficient propriul buget" – sustine site-ul „Electrica".

In fapt, avantajele sunt ale societatii furnizoare de energie. In primul rand, prin plata „consumului estimat" in avans societatea se foloseste de banii clientilor, incasati anticipat pe trei luni. In alta ordine de idei, de cele mai multe ori, totalul facturilor platite depaseste consumul cumulat.

De ce are kilowatul romanesc pret mai mare decat cel german

Purtatorul de cuvant al S.C. Electrica „Transilvania Nord", Sucursala Oradea, Gheorghe Bogdan, a incercat sa dreaga busuiocul.

„Nu este nici o plata anticipata! Electrica si Agentia Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei nu doreste ca acei clienti sa crediteze Electrica sub o anumita forma" – ne-a explicat, fara prea multa putere de convingere, dl Bogdan, care neaga ca societatea pe care o reprezinta si-ar baga mainile in buzunarele consumatorilor prin sistemul facturarii consumului prezumat.

Romanii platesc cu mult mai mult utilitatile casnice decat orice alt membru al Comunitatii Europene in care zicem ca vrem sa ne integram.

In ciuda nivelului scazut de trai si a veniturilor medii de cinci pana la zece ori mai reduse decat in tarile membre UE, la noi, tarifele la energie sunt duble fata de cele comunitare, iar consumatorii autohtoni sunt nevoiti sa plateasca circa 80 de euro pe MW, fata de 50 de euro MW in tarile Europei de Vest! Prin urmare, un roman plateste aproape 4.000 de lei pentru un kw, fata de 2.500 de lei cat plateste un cetatean german, raportat la moneda noastra.

Autoritatile romane au tot invocat pana acum negocierile cu UE ca motiv pentru scumpirea excesiva a energiei si gazelor naturale care ajung la consumatori. La adapostul acestor declaratii, in ultimii ani s-au scumpit de mai multe ori gazele si energia electrica, ajungandu-se la niveluri peste media europeana.

Toate aceste minciuni au iesit la iveala recent, cand reprezentantii Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti au spus ca nu au impus niciodata Romaniei un anumit nivel al pretului la utilitati.

Singura obligatie asumata de autoritatile romane a fost sa stabileasca tarife la utilitati in asa fel incat acestea sa acopere costurile de productie, lucru care a fost indeplinit. „Nu putem sa ne raportam la tarifele care se practica in alte tari.

Electrica lucreaza cu tarife aprobate de ANR si acestea sunt publicate in Monitorul Oficial, pretul fiind unic la nivel national. Tarifele nu sunt stabilite de Electrica ci de ANR" – este explicatia primita de la purtatorul de cuvant al Electrica Oradea.

Parerea noastra, prin prisma celor prezentate mai sus, este ca, pretextand facturarea in avans a asa-zisului consum prezumat, Electrica S.A. practica o hotie la nivel national, de care, din pacate, prea putini se sesizeaza, preferand sa plateasca fara cracnire.

Insa, s-au gasit si clienti care nu sunt dispusi sa se lase furati, iar reclamatiile impotriva furnizorului de energie electrica incep sa curga suvoi.

Mai devreme sau mai tarziu, scandalul va lua amploare si smecherii care au conceput aceasta metoda abila de a „umfla" facturile vor fi nevoiti sa renunte la ea. Pana atunci, insa, atentie la contor si la facturi! Altfel, vorba proverbului, cine nu deschide ochii, deschide punga!