Primarii comunelor aflate de-a lungul drumurilor nationale si europene sint nemultumiti de prevederile noului Cod Rutier, care interzice circulatia carutelor pe drumurile europene. Edilii se pling ca nu au alternativa la drumurile principale si ca n-au bani pentru amenajarea unor drumuri adiacente.

"Sa interzici prin lege un astfel de lucru fara sa dai timp autoritatilor locale sa poata intra in legalitate mi se pare un abuz. Cetatenii nostri si cei din comunele limitrofe care vin la moara, la tirg, la alte actiuni sau chiar la munca din cimp trebuie sa aiba o alternativa", afirma Ioan Pavel, primarul orasului Miercurea Sibiului. Intre timp, Politia Rutiera insista pentru intrarea carutasilor in legalitate.

Politia avertizeaza

Interdictia circulatiei carutelor pe drumurile nationale si europene prevazuta de noul Cod rutier da mari batai de cap autoritatilor locale. Legea prevede ca primariile trebuie sa ia masuri de construire a unor drumuri adiacente care sa evite circulatia carutelor pe sosele. In timp ce Politia Rutiera se straduieste sa avertizeze carutasii, primarii comunelor dau din colt in colt, ingraditi de lipsa banilor pentru construirea drumurilor.

"Politia Rutiera a judetului a trecut la informarea autoritatilor locale si a conducatorilor de atelaje, la averitizarea acestora. In tirgurile si reuniunile mai mari la care au participat sau vor participa carutasii, sint distribuite materiale de popularizare si se poarta discutii cu conducatorii hipo. Politistii de la posturile locale au trecut la avertizari ale carutasilor care au inceput deja sa se deplaseze la cimp", precizeaza Petru Tripon, seful Politiei Rutiera din mediul rural.

"Mi se pare un abuz"

Marea majoritate a primarilor declara ca prevederea Codului Rutier i-a luat prin surprindere. „Sa interzici prin lege un astfel de lucru fara sa dai timp autoritatilor locale sa poata intra in legalitate mi se pare un abuz. Cetatenii nostri si cei din comunele limitrofe care vin la moara, la tirg, la alte actiuni sau chiar la munca din cimp trebuie sa aiba o alternativa.

Tragem nadejdea ca Autoritatea Nationala de Drumuri si Autostrazi fie va sprijini financiar autoritatile locale pentru construirea de drumuri alternative, fie va cere o perioada de gratie pentru aplicarea Legii", afirma Ioan Pavel, primarul orasului Miercurea Sibiului. Nici in zona Agnitei situatia nu se prezinta altfel.

"Nu zic ca accesul la tirguri, la moara, la piata este restrictionat prin Cod. Se poate trece pe drumurile comunale, peste deal, cum se spune la noi, dar apoi este obligatoriu accesul pe drumul national pentru ca nu avem drumuri alternative", sustine Radu Marius Curcean, primarul Agnitei.

Confiscarea atelajelor

O data cu oprirea atelajului pentru incalcarea Codului Rutier se prevede ca pedeapsa confiscarea atelajului. Legea spune ca aceasta masura se dispune o data cu aplicarea sanctiunii amenzii. „Nu spun ca masura nu este buna, dar cum poti sa-i interzici unui agricultor sa mearga la tirg cu animalele sau cu alte produse daca de acest lucru depinde bunastarea lui sau a familiei? O buna parte din drum, pentru ca nu este alta alternativa, se va face pe drumul national.

Ar insemna ca respectivul cetatean sa o «taie» peste hotar, pe paminturile oamenilor si sa faca ocoluri foarte mari sau sa o ia pe scurtatura pe drumuri neinfiintate inca. Pe urma se pune problema unde se vor depozita carutele confiscate, cine va avea grija de ele?", apreciaza si Nicolae Scutea, primarul comunei Chirpar.