Campania electorala declanseaza stare de urgenta in televiziuni

Rasvan Popescu sustine ca “nu se respecta realitatea politica de acum ci cea de acum 4 ani”

CNA a discutat ieri despre rigorile campaniei electorale in programele radio si TV chiar cu reprezentantii posturilor. La intilnire au luat parte directorii generali si directorii departamentelor de stiri de la posturile de televiziune si de radio.

Prevederile celor doua legi care reglementeaza prezenta pe micul ecran a candidatilor care se vor implica in cursa electorala pentru functia de presedinte sau pentru posturi in Parlamentul Romaniei nu sint tocmai familiare radiodifuzorilor.

Astfel, conform Legii 373/2004 privind organizarea alegerilor parlamentare, 75% din timpul de antena al emisiunilor electorale trebuie “sa se repartizeze partidelor politice parlamentare, aliantelor politice sau aliantelor electorale proportional cu ponderea in parlament”.

Ralu Filip, presedintele CNA, afirma ca “nu o sa fie nici o problema pentru cei care au citit legea sa imparta acesti timpi de antena dupa numarul de parlamentari pe care ii are fiecare formatiune politica”.

Incepind cu data de 28 octombrie, cind televiziunile vor intra oficial in campanie electorala, politicienii vor disparea de pe micul ecran, singurele emisiuni in care acestia vor putea sa aiba interventii directe fiind emisiunile electorale si dezbaterile, emisiunile de stiri avind prevazut prin lege un supliment de 15 minute in care sa se prezinte informatii privind sistemul electoral, tehnica

votarii si activitatile de campanie ale candidatilor.

Incepind de joi, muzicienii si sportivii care candideaza sau reprezinta partide politice nu vor mai putea sa apara decit in cele trei tipuri de emisiuni sau intr-un context care tine strict de functia pe care o detin. “Ca sint presedinti de cluburi, ca sint interpreti, toata lumea intra in acest regim”, a declarat Ralu Filip.

Candidatii cu functii publice, monitorizati strict

Candidatii care ocupa functii publice sint, conform presedintelui CNA, mult mai clar supravegheati de lege decit la alegerile locale: “Acum lucrurile sint mult mai clare. Aparitiile la stiri ale candidatilor care ocupa deja functii publice trebuie sa aiba legatura cu mandatul. Nu vizite de lucru, nu inaugurari.

Daca se inaugureaza 5 km de trotuar nu vom considera ca acest lucru are stricta legatura cu mandatul”, a explicat Filip. “O intilnire a primului-ministru cu un alt prim-ministru poate fi data”, a precizat presedintele CNA. Filip a subliniat ca nici antrenorul echipei nationale de fotbal, Anghel Iordanescu, nu va mai putea aparea la stirile din sport cu declaratii.

“Exista o federatie, o echipa, antrenori secunzi. In plus, functia de antrenor al echipei nationale nu este o functie publica”, a mai spus Filip. Un subiect asupra caruia s-a insistat a fost cel al membrilor Partidului Noua Generatie, stiut fiind faptul ca, multi dintre acestia fac parte din lumea fotbalului.

“Chiar daca da gol nu dati declaratia lui!”, a afirmat presedintele CNA.

Posturile de radio si TV trebuie sa anunte CNA pina joi daca vor intra in campania electorala si, in eventualitatea in care o vor face, ar trebui sa mentioneze si data la care se va intimpla acest lucru. Pina acum, Radio Romantic este unul dintre radiodifuzorii care si-au exprimat clar la CNA alegerea de a nu participa in nici un fel la campania electorala.

CNA va sanctiona in timpul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare si prezidentiale posturile radio si TV inca de la prima abatere de la textul Legii alegerilor generale, fara sa mai astepte, asa cum a facut la locale, ca acestea sa greseasca de trei ori inainte de a le da somatie.

Moderatorii talk-show-urilor vor fi responsabili cu moderarea discursurilor abrupte, al limbajului agresiv si al acuzatiilor in care abunda multe din dezbaterile politice de la TV.

Citeva vicii ale legii electorale

Rasvan Popescu, reprezentant al opozitiei in CNA, a notat principalele puncte slabe ale actualei formule electorale pentru televiziuni: “In primul rind, se folosesc raporturile de prezenta in parlament stabilite acum 4 ani. Deci nu se respecta realitatea fortelor politice care sint relevante in acest moment. Acesta este viciul principal. Se incearca realizarea unui gramaj de farmacie la TV.

Dar acest gramaj ii avantajeaza pe cei care au cistigat alegerile in 2000.”

Un alt punct delicat al actualei legi este disparitia din text a corelarii punctelor de vedere ale opozitiei cu cele ale puterii atunci cind este vorba despre folosirea banilor publici.

“Ceea ce se intimpla este ca PSD-ul poate sa pompeze sume din banii publici pentru diferite campanii de sensibilizare a electoratului, opinia opozitiei in aceasta problema devenind, din punctul de vedere al legii, optionala.”