Fiecare cartelă SIM are un cod unic prin care poate fi identificată în rețeaua unui operator de telefonie, așa cum orice telefon mobil poate fi identificat după seria IMEI și această informație ar urma să fie transmisă de operatori către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), administratorul sistemului unic 112, pentru o mai bună identificare și localizare a apelurilor, potrivit unui proiect lansat marți în dezbatere publică.

Centru de preluare a apelurilor de urgenta - 112Foto: Agerpres

Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) a lansat marți în dezbatere un proiect de revizuire a deciziei privind comunicaţiile către Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgență (SNUAU), menit să transpună în legislația secundară noile prevederi de la nivel european.

Modificările propuse vizează, în principal, actualizarea rapidă a bazelor de date transmise de furnizori pentru a permite localizarea apelantului, stabilirea unui identificator unic al apelantului pentru apelurile inițiate din rețelele mobile, măsuri dedicate asigurării accesului la serviciul de urgență 112 pentru utilizatorii finali cu dizabilități, dar și introducerea unor prevederi privind localizarea apelantului în situația utilizării unor servicii independente de locație.

Probleme în roamingul național: În sistemul 112 nu se transmite numărul de telefon real, ci unul generic

În expunerea de motive la proiectul ANCOM se precizează că în cazurile de roaming național, din cauza unor limitări tehnice, furnizorul de servicii de comunicații electronice la puncte mobile care realizează preluarea și transmiterea apelului la serviciul de urgență 112 atribuie automat un număr de telefon generic respectivului apel, neavând posibilitatea de a transmite serviciului de urgență 112 numărul de telefon real, asociat respectivei cartele SIM.

  • „Pentru a suplini acest neajuns, la solicitarea administratorului SNUAU și în urma discuțiilor cu furnizorii de servicii de comunicații electronice la puncte mobile, se va utiliza un identificator unic, respectiv IMSI (International Mobile Subscriber Identity), pentru fiecare apel de urgenţă.
  • Totodată, această măsură este aplicabilă și în cazul apelurilor 112 inițiate de utilizatorii de servicii independente de locație (ex. servicii de voce de tip VoIP gestionat) ce funcționează pe terminale mobile și care se bazează pe funcționalitățile rețelei mobile suport (fall-back) pentru realizarea apelurilor de urgență 112.”, se arată în document.

Ce este IMSI și de ce are nevoie STS de acest cod

Codul IMSI (International Mobile Subscriber Identity) reprezintă un cod de identitate internațională a unui utilizator de servicii de telefonie mobilă, compus de obicei din 15 cifre.

Potrivit GrigDroid.ro un cod IMSI este un număr format de obicei din 15 cifre, dar poate fi și mai scurt. De exemplu, vechile coduri IMSI din Africa de Sud, care sunt încă utilizate pe piață, sunt formate din 14 cifre. Din componența unui cod IMSI, primele 3 cifre reprezintă codul de țară (MCC), care este urmat de codul rețelei mobile (MNC), format din 2 cifre (standard european) sau 3 cifre (standard nord-american). Restul cifrelor reprezintă numărul de identificare a abonamentului mobil (MSIN) în baza de clienți a rețelei.

Vicepreședintele ANCOM, Eduard Lovin, a explicat pentru HotNews.ro faptul că acest cod este necesar pentru potrivirea între datele de localizare furnizate prin tehnlogia AML de telefoanele inteligente în momentul unui apel la 112 și numărul de telefon de pe care se sună la 112.

  • „Codul IMSI s-a introdus pentru a fi utilizat în scenarii de apelare în care numărul de telefon nu este disponibil. Exemplul clasic este cel în care se apelează 112 prin roaming național, adică prin intermediul unei alțe rețele mobile decât cea a abonatului.
  • În acest caz, procedurile tehnice nu prevăd transmiterea numărului apelantului. Întrucât numărul apelantului este de regulă folosit pentru interogarea bazelor de date de identificare și de localizare și/sau pentru identificarea locației AML corespunzătoare, în cazul menționat operațiile respective se vor face pe baza IMSI.”, a declarat pentru HotNews.ro Eduard Lovin, vicepreședinte al ANCOM.

Altă modificare la sistemul 112 propusă de proiectul ANCOM este ca în situaţia utilizării unor servicii independente de locaţie, furnizorii de astfel de servicii să pună la dispoziția abonaților o modalitate electronică rapidă și gratuită, de actualizare a informației de localizare, informându-și, de asemenea, abonaţii, lunar (de ex. prin intermediul facturii, email, SMS), cu privire la beneficiile completării și actualizării informaţiilor de localizare în cazul apelării 112, luând totodată toate măsurile pentru obținerea unei confirmări din partea acestora cu privire la recepționarea acestor informări.

Tot pentru asigurarea disponibilității informațiilor de localizare, s-a introdus o prevedere prin care activarea serviciului independent de locație se va realiza doar după ce abonatul pune la dispoziția furnizorului informațiile de localizare.

În plus, pentru asigurarea accesului persoanelor cu dizabilități la serviciul de urgență 112, furnizorii de servicii de comunicaţii interpersonale bazate pe numere destinate publicului au obligația de a asigura originarea și transmiterea către centrul unic pentru apeluri de urgență a comunicațiilor de urgență realizate prin intermediul serviciului de conversație totală de către utilizatorii finali cu dizabilități de auz și/sau de vorbire sau cu afecțiuni auditive și/sau tulburări de vorbire dovedite de un document medical, inclusiv în cazurile în care acești utilizatori se află în roaming pe teritoriul României.