Cei 73 de piloti, membrii ai Sandicatul Pilotilor Maritimi au adresat
un memoriu prim-ministrului Adrian Nastase cerind sa intervina
pentru dezamorsarea unei situatii de criza aparuta intre societatea
la care sint angajati si RA Administratia Fluviala a Dunarii de Jos
(AFDJ) Galati. Liderul marinarilor, Vasile Ghidu, sustine ca dupa
expirarea contractului de concesiune dintre societatea World Pilot
Services SRL si RA AFDJ Galati, pretentiile ridicate de aceasta din
urma au fost nelegale si exagerate. "La negocieri, impropriu spus
negocieri, pentru ca au fost mai mult niste impuneri din partea
AFDJ pentru un contract de asociere, nu s-a acceptat nici o
propunere din partea noastra. AFDJ vrea sa se asocieze cu doua
firme care in ultimii cinci ani au facut pilotaj, dar World Pilot este
singura firma care a facut acest lucru. Din informatiile noastre se
pare ca vor sa dea aceasta activitate unei firme din Constanta,
firma cu care Valerica Anghel are intelegeri", sustine directorul
firmei de pilotaj, Clim Sabin.
"Ne-au cerut 40% din venitul brut"
Marinarii spun ca reprezentantii AFDJ au cerut ca 40% din venitul
brut al frmei la care sint angajati sa revina regiei, lucru cu care
pilotii nu au fost de acord. De la derularea contractului de
concesiune, AFDJ primea 14% din venit, ulteior acesta a ajuns la
20%. Conducerea firmei galatene sustine ca in conditiile impuse de
AFDJ nu mai poate face o crestere a salariilor pilotilor si ca in
ultima instanta este de acord sa plateasca 20% din venit. "De ce sa
dam la AFDJ cind ei nu ne pun la dispozitie nimic. In schimbul
acestei redevente ei ne dau doua salupe de care noi nu avem
nevoie", a adaugat Vasile Ghidu. Directorul firmei de pilotaj a mai
spus ca cei de la AFDJ au cerut si ca activitatea de contabilitate sa
fie facuta tot de ei, lucru cu care reprezentantii Worl Pilot nu au fost
de acord.
Pilotii sustin ca navigatia pe sectorul Dunarii maritime, de la Bara
Sulina, Tulcea pina in porturile Galati si Braila este aproape
paralizata, iar pilotarea navelor in acest sector se face doar de
citeva persoane, inapte medical si deprofesionalizate. "In acest
moment, se incearca prin mijloace murdare destramarea unui corp
de elita, membrii sindicatului nostru, care are un rol decisiv in
navigatia navelor pe Dunarea Maritima, de noi depinzind, in ultima
instanta, activtatea portuara in porturile Galati, Braila, Tulcea si
navigatia pe canalul Sulina a navelor maritime care au operat in
porturile ucrainiene Reni si Izmail", sustine liderul sindicatului,
Vasile Ghidu.
AFDJ pune acum conditiile
Contactat telefonic, directorul general al AFDJ Galati, Valerica
Anghel, sustine ca a purtat discutii cu reprezentantii societatii inca
dinainte de expirarea contractului, dar, s-a izbit de un refuz de
colaborare din partea World Pilot Services. "Inainte de expirarea
contractului am vrut sa stam de vorba cu pilotii dar nici nu au vrut
sa discute cu noi. Vor veni sa-i angajam, dar acum conditiile le
punem noi. Vom angaja atiti piloti cit avem nevoie. In momentul de
fata avem personal suficient pentru a ne putea misca. Am angajat
citiva piloti pensionari", ne-a declarat directorul AFDJ, Valerica
Anghel.
Acesta a mai spus ca pina in prezent, activitatea de pilotaj se
desfasoara in conditii de siguranta, incepind cu data de 1 august au
fost pilotate sapte nave maritime. Nu a existat nici un blocaj al
activitatii in porturile maritime datorat activitatii de pilotaj. "Afirmatia
ca AFDJ foloseste piloti care nu sint apti din punct de vedere
medical sau nu au brevete valabile, este total tendentioasa si
neadevarata. In continuare, Administratia invita pilotii care au fost
transferati la World Pilot Services pe perioada concesionarii si care
nu au acceptat sa revina in cadrul regiei, sa se prezinte la sediul
AFDJ in vederea angajarii", ne-a mai declarat directorul AFDJ,
Valerica Anghel.