In momentul de fata exista insa o anumita retinere a pietei datorita faptului ca inca nu se cunoaste foarte bine ce inseamna o misiune de consultanta. Intreprinzatorii apeleaza foarte rar la un consultant din exteriorul organizatiei, preferand sa-si evalueze singuri afacerea.

Unul dintre cele mai importante servicii oferite de o organizatie in domeniu, dar si unul dintre criteriile de baza in luarea deciziilor intr-o activitate economica este analiza economico-financiara. Aceasta reprezinta un bun barometru pentru a urmari evolutia unei afaceri.

Mai multe detalii despre acest subiect aflam din urmatoarele declaratii.

Lector univ. drd. Dragos Mihai IPATE, consultant in management:

„Una dintre marile greseli este ca directorii economici nu au un sistem informatic de management bine pus la punct“

„Analiza economico-financiara in luarea deciziilor intr-o activitate economica este poate cel mai important criteriu dupa care se iau aceste decizii, dar nu este singurul.

Oricat de bine ar fi conceput si creat un plan de afaceri sau oricat de bine structurata organizarea unei activitati economice, daca ea nu produce rezultate financiare care sa conduca la indeplinirea obiectivelor firmei, atunci nu mai are sens.

Decizia de a incepe o activitate economica are in vedere, pe langa analiza financiara, si alte aspecte, respectiv cerintele pietei pentru produsul sau serviciul oferit, existenta unui personal calificat.

In final, dupa toate discutiile in urma carora se identifica un produs pe care piata il poate cere, se stabileste sistemul operational pentru realizarea produsului respectiv, se identifica piata potentiala, se gaseste si forta de munca calificata, daca nu se obtine profit, toate aceste lucruri nu

conteaza. Analiza financiara a unei afaceri se realizeaza pe baza documentelor financiare, analiza de bilant, pe cont de profit si pierderi, avand in vedere toate anexele financiare. Managementul firmei trebuie sa-si creeze propriile sisteme de urmarire si analiza a rezultatelor economice.

Deciziile luate exclusiv pe criterii financiare pot fi gresite, la fel cum pot fi gresite deciziile fara sa se ia in calcul factorul financiar. In timpul derularii activitatii unei intreprinderi, toti acesti factori trebuie analizati in corelatie.

Ar trebui sa existe un sistem de indicatori in care sa se preleveze datele de la nivelele ierarhice inferioare, in toate domeniile de activitate ale firmei, care sa se prelucreze si apoi sa se efectueze o analiza economica permanenta in corelatie. Unii indicatori pot fi urmariti zilnic, altii sunt relevanti pe un termen lung.

Una dintre cele mai mari greseli in intreprinderi este ca directorii economici nu au un sistem informatic de management bine pus la punct. Foarte multi dintre ei conduc dupa ureche. De multe ori, se intampla sa existe o ruptura intre specialistii in management si specialistii in analize financiare.

Unii se bazeaza exclusiv pe situatiile financiare prezentate de firme, situatii care se dovedesc a fi trucate. Ar trebui ca cei care realizeaza aceste analize financiare sa faca, la fel ca si evaluatorii, corectii asupra situatiilor oficiale prezentate in contabilitate sau in documentele oficiale.

Un management financiar eficient asigura folosirea optima a resurselor de care dispune o firma: sursele de finantare a afacerii, gestionarea creditelor, daca intreprinderea se finanteaza prin credite, atragerea investitorilor prin mixarea de actiuni sau asociere cu un partener“

Iulian GROPOŞILĂ, director executiv Centrul de Transfer Tehnologic Constanta: „O afacere este in crestere daca raportul intre ceea ce iese si ceea ce intra este supraunitar“

„Analiza economico-financiara este extrem de importanta pentru ca reprezinta un bun barometru pentru a se urmari evolutia unei intreprinderi.

Este normal ca in momentul in care iti propui sa realizezi un start-up de afacere sa te gandesti la piata, la concurenta, la toate implicatiile pe care le are intreprinderea pe parcursul vietii sale economice.

Unul din elementele foarte importante in dezvoltarea armonioasa a unei afaceri este proiectia financiara, care este parte integranta a planului de afaceri. La demararea unei afacere, intreprinzatorii isi definesc niste coordonate, limite si bariere. Daca directia si sensul sunt cele proiectate, intreprinderea are o evolutie normala.

Proiectiile financiare nu sunt altceva decat niste anticipari, planificari pe viitor ale situatiilor financiare ale afacerii. Sunt, de fapt, modelari matematice viitoare ale bilantului, contului de profit si pierdere, pe baza carora se calculeaza anumite rate de profitabilitate ale afacerii.

La o analiza financiara avem trei elemente fundamentale: bilantul, contul de profit si pierdere si calculul cash-flow-ului. Proiectiile financiare sunt strans legate de aceste elemente, care furnizeaza datele de intrare si datele de iesire.

In general, analiza financiara a intreprinderii se realizeaza pe baza cash-flow-ului, volumul de numerar care sustine afacerea si volumul de dividende care ies din afacere. Este o analiza pe care intreprinzatorii o efectueaza frecvent.

Avantajul unui management financiar eficient este ca aceste coordonate pe care le ofera elementele analizei dau o directie foarte clara a dezvoltarii, a progresului sau regresului afacerii.

O afacere este in crestere atata timp cat raportul intre ceea ce iese si ceea ce intra este supraunitar si se afla in zona periculoasa atunci cand cash-flow-ul este subunitar ca si raport intre ceea ce iese si ceea ce intra in afacere.

Indicatorii economici care fac o evaluare foarte clara a unei proiectii financiare sunt rata curenta a lichiditatii, rata rapida a lichiditatii, rata de recuperare a creantelor, rata profitului si rata solvabilitatii.

In cadrul unui plan de afaceri, in momentul de start este recomandabil sa se prezinte proiectiile financiare ale fluxului de numerar, care pot fi din activitati de exploatare si din activitati de investitii, precum si fluxul de numerar din activitati de finantare.

Aceste trei categorii de fluxuri reprezinta un instrument util pentru o proiectie financiara predictibila“