Trianonul care traieste in ei

de Ioan Botis     Gazeta de Maramures
Marţi, 15 februarie 2005, 0:00

Cei mai multi dintre romanii „cu scaun la cap” au tratat filmul lui Koltay Gabor si Raffay Erno cu destula detasare, demontandu-l civilizat si european, din toate punctele de vedere. Fiind un tip mai putin european, m-am enervat si am injurat birjareste, pentru ca n-am vazut niciodata atatea aberatii concentrate pe cativa metri de pelicula.

Hidosenia produsa de Koltay Gabor si Raffay Erno este de cele mai multe ori plicticoasa prin ostentatia cu care reda o jelanie mai mult decat patetica, dar nu asta enerveaza, ci cateva mesaje pe care filmul le transmite.

“Genocid pasnic”?

Arhicunoscutul pastor Laszlo Tokes vorbeste, spre exemplu, de un “genocid pasnic” dus de Statul roman impotriva maghiarilor din Transilvania, in perioada 1992 – 2002! Suspectat de mai multa vreme de port ilegal de creier, pastorul amintit ori nu cunoaste acceptiunea termenului de “genocid”, ori da dovada de o rautate careia nu-i gasesc rostul.

In oricare dintre cele doua variante, popa in cauza nu-i deloc european. Cu toate acestea, Koltay si Raffay sustin ca filmul lor este profund european…
Laszlo Tokes si-a continuat delirul, deloc mistic, afirmand ca maghiarii din Cluj s-au imputinat in ultimii ani cu 200.000! Dincolo de cifra exagerata, nu vad care-i problema. Vreo doua milioane de cetateni romani, de diferite nationalitati, au plecat la munca in strainatate. Faptul ca au ajuns “mai aproape de Europa” nu inseamna ca au fost exterminati.

Nu inteleg nici de ce apare aberanta comparatie intre aceasta “pierdere” si numarul maghiarilor omorati de turci in batalia de la Mohacs. Am putea spune, urmand acelasi model, ca numarul romanilor asasinati de maghiari la Ip, Traznea sau Moisei este egal cu cel al cavalerilor francezi cazuti in doua batalii din timpul Razboiului de o suta de ani…
Ca filmul este tendentios, realizat de pe o pozitie revansarda si revizionista, ultranationalist si deloc european, o demonstreaza modul in care e abordata pana si problema denumirii unor tratate. Trianonul este considerat parte a Diktatului de la Versailles, iar raptul teritorial al Transilvaniei e considerat o urmare a Hotararii de la Viena!
Am incercat sa fiu mai european si sa inteleg mai bine cum sta treaba cu interpretarea asta a istoriei.

Deci, un tratat, in speta cel semnat la Trianon, ratificat de marile democratii ale lumii (Marea Britanie, Franta, SUA) este un Diktat, in timp ce la Viena, unde s-au intalnit reprezentantii regimurilor totalitare din Europa, conduse de Hitler, Mussolini si Horthy, s-a luat o Hotarare! Daca si crede in asta, Koltay e un tampit, ca si cei care au supervizat

filmul!
Ca tot veni vorba, despre regimul Horthy se vorbeste in film ca despre unul care a generat “unele efecte negative”, dar a crescut nivelul cultural al natiunii maghiare. Nu se spune absolut nimic despre criminalul Horthy si de rolul enorm pe care acesta l-a jucat in exterminarea evreilor din Europa, nefiind depasit in aceasta privinta decat de Hitler.

Filmul vorbeste in schimb de exterminarea maghiarilor din Transilvania in perioada interbelica! Despre acest subiect delicat Koltay si Raffay, acesti Lolek si Bolek ai cinematografiei, au refuzat sa discute, afirmand ca nu e momentul, nici cazul…
N-am inteles de ce “deasupra Carpatilor bate un vant maghiar”, nici cine e Korvin si nici de ce se vorbeste doar de leaganele si mormintele maghiare din Transilvania. Cele romanesti sunt cu siguranta mai multe si Koltay nu poate fi atat de prost incat sa nu inteleaga chiar nimic. Ramane varianta cu intentiile deloc europene.
























45 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi