Cuceririle stiintifice au impins rezultatele cercetarii in domeniul materialelor textile catre limite superioare de performanta. In suita realizarilor se regaseste, ca problema fundamentala, realizarea materialelor textile inteligente.

Abordarea performantelor de viteza din industria aeronautica obliga industria textila la noi directii de cercetare. Textilele se utilizeaza in special ca sisteme de recuperare cu ajutorul parasutelor, pentru aparate gonflabile, aparate de zbor si observatie, sub forma materialelor compozite in componenta vehiculelor aeriene.

Nu numai depasirea pragurilor sonice este importanta, ci si modul cum poate fi oprit un bolid de zeci de tone care ruleaza pe o pista de aterizare, fiindca impactul cu solul si franarea ridica probleme la fel de mari ca si zborul.

„Utilizarea parasutei de franare la aterizarea avioanelor supersonice urmareste reducerea distantei de rulare la aterizare pentru a inlesni operarea pe diferite aerodromuri si in conditii meteorologice grele sau in situatii dificile“, ne-a declarat dr. ing. Carmen Mihai.

Coborand detaliile oferite de cercetarea stiintifica in domeniul textilelor si aeronauticii pe plan mondial, cu rezultatele obtinute de specialistii Institutului National de Cercetare - Dezvoltare pentru Textile si Pielarie Bucuresti in domeniul proiectarii si obtinerii tesaturilor utilizate in domenii strategice, au fost

realizate tesaturi cu caracteristici speciale pentru voalurile parasutelor principale ale deceleratoarelor aerodinamice ale aeronavelor de lupta tip MiG 21 Lancer.

„Testarile la sol si in zbor, efectuate conform „Programului de verificari si incercari“, aprobat de Comandamentul Aviatiei Militare din cadrul Statului Major al Fortelor Aeriene, au fost consemnate in Rapoartele de anduranta“, a mai precizat dr. ing. Carmen Mihai.

Acestea evidentiaza faptul ca: voalurile nu prezinta uzuri care sa influenteze calitatile si performantele aerodinamice; tesaturile s-au comportat bine, neprezentand nici deteriorari, nici rariri in zonele cusute; plierea parasutelor s-a efectuat normal; franarea aerodinamica a fost buna, atingandu-se o

viteza normala pentru actionarea franelor mecanice. Performantele mentionate evidentiaza functionalitatea sistemelor avand ca si componenta tesatura destinata voalurii parasutei principale a sistemului de decelerare la aterizarea aeronavelor supersonice de tip 29 si MiG Lancer.