In august 2004, prin semnatura lui Toma Zaharia (ex-secretar de Stat de la Ministerul de Interne), guvernul Nastase a parafat fara licitatie (!) un contract de securizare a frontierelor. Costul: 1 miliard de euro.

Clauzele contractului au fost tinute in secret, pentru ca proiectul sufera lacune serioase, iar pretul este considerat supraevaluat de 10 ori!

Vasile Blaga, noul ministru de Interne, a confirmat ca preturile si conditiile contractului de securizare a frontierelor cu firma europeana aerospatiala European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) vor fi renegociate.

Motivul? Contractul acopera doar zonele de campie, nu si frontiera muntoasa cu Ucraina (cea mai mare parte fiind pe terioriul judetului Maramures), acolo unde granita este mai dificil de aparat.

In plus, proiectul e prea scump (amintim ca suma de 1 miliard de euro a fost atribuita fara licitatie, imediat dupa vizita in Romania a cancelarului german Gerhard Schroder).

Contractul-burete

Conform contractului, pana in anul 2009 EADS se angaja sa furnizeze echipamente si sisteme de supraveghere si de securizare pentru 3.147 de kilometri de frontiera a Romaniei.

In replica, autoritatile de la Bucuresti se angajau sa finanteze proiectul cu 650 de milioane de euro obtinuti prin imprumuturi externe garantate de Stat, alte 350 de milioane urmand a fi achitate de la Uniunea Europeana, prin programele PHARE.

Decizia Ministerului de Interne de reverificare a contractului cu EADS, a venit la numai o zi dupa ce premierul Calin Popescu Tariceanu a anuntat ca trebuie cercetate o serie de contracte semnate de guvernul anterior, pentru a se evita risipirea banilor publici.

Contractul a fost comparat cu cel semnat cu firma americana Bechtel pentru construirea autostrazii Brasov-Bors, tot fara licitatie, procedura pentru care cabinetul Nastase a invocat acelasi drept de atribuire directa, legala in cazul unor proiecte de interes national.

„Recomandarile"

EADS este lider european in industria de aeronautica si aparare si al doilea producator mondial de materiale aerospatiale. Presa a speculat ca atribuirea securizarii frontierelor catre EADS a fost menita sa compenseze contractul cu firma americana Bechtel, pentru a linisti iritarile reprezentantilor europeni.

Cu toate acestea, Jose Manuel Barroso (presedintele Comisiei Europene) a declarat ca acordurile incheiate de fostul guvern roman cu firmele Bechtel, Vinci si EADS, ar trebui sa faca obiectul unor masuri de adaptare la legislatie, in cazul in care se va constata ca acestea nu corespund normelor legale in domeniu.

Reactia partii romane a fost oferita de catre Ministerul Administratiei si Internelor care a publicat pe site-ul propriu clauzele contractuale ale intelegerii cu EADS, care au fost declasificate.

Conform acestora, obiectul principal al contractului il constituie vanzarea, livrarea, realizarea si implementarea de catre EADS a unui Sistem Integrat pentru Securitatea Frontierei de Stat a Romaniei (concernul obligandu-se sa livreze si sa instaleze echipamentele sistemului si sa furnizeze servicii tehnice auxiliare pentru integrare).

De izbeliste

Contractul este prevazut a se derula in trei etape intre anii 2004-2009. Faza I (octombrie 2004 - decembrie 2006) are ca principal obiectiv securizarea frontierelor cu Republica Moldova si Marea Neagra, plus aeroporturile din Bucuresti.

Faza a II-a (ianuarie 2007 - iulie 2008) are in vedere securizarea frontierelor cu Ucraina si Serbia-Muntenegru, pe langa celelalte aeroporturi internationale. Iar faza a III-a (iulie 2008 - decembrie 2009) vizeaza frontierele cu Ungaria si Bulgaria.

Surse din Ministerul de Interne sustin ca securizarea se va efectua discontinuu. Mai precis, faza a doua se refera doar la impermeabilizarea frontierelor fluviale si din zone de campie de pe granita romano-ucraineana.

Astfel, cei 300 de kilometri de creasta muntoasa ce se intinde in zona Satu Mare, Maramures (Valea Viseului-Izvoru Catelei) si Suceava, dintre care doua treimi cad in perimetrul judetului nostru, vor ramane descoperiti.

Nu mai pomenim despre inoportunitatea securizarii granitei cu Ungaria, in conditiile in care se preconizeaza ca vom adera la UE! Lucru de mantuiala pentru o caruta de bani. Cam asa se poate defini contractul cu EADS.

Pana una alta, pe maramureseni ii intereseaza securizarea granitei din dreptul judetului lor, care va ramane de izbeliste, spre bucuria traficantilor si transfugilo