Industria Sarmei Campia Turzii (ISCT), cumparata de rusii de la Mechel, a fost data in judecata de Sucursala Cluj a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa. Motivul il constituie sustragerea a peste doua mii de tone de fier vechi, provenite din vagoane ale CFR. Acestea ar fi fost, practic, furate de rusii si romanii de la ISCT, printr-o societate din Sibiu patronata de arabi.

CFR Marfa SA a chemat in judecata, la inceputul acestui an, societatile ISCT si "Ovidiu" SA din Sibiu. CFR Marfa a apelat la Tribunal pentru a i se plati 225.752 de dolari la cursul BNR al monedei nationale din data platii, adica aproximativ 6,6 miliarde lei. Aceasta este contravaloarea cantitatii de 2.048 tone fier vechi, apartinand CFR, pe care nici una dintre societati nu a platit-o.

Din suma ceruta, 953 de milioane lei sunt penalitati de intarziere. CFR Marfa a cerut ca societatile parate sa achite si cheltuielile de judecata de 124 milioane lei. CFR Marfa a incheiat un contract, in 1999, cu societatea "Ovidiu", potrivit caruia a predat mai multe vagoane de marfa pentru a fi dezmembrate.

Materialul feros rezultat din operatiunea de sortare si prelucrare, in vederea valorificarii, a fost preluat in custodie de "Ovidiu". Pentru stocul de 4.300 de tone fier vechi, aflat in custodia "Ovidiu", CFR Marfa a negociat contract cu ISCT, facand parte din cantitatea de 5.078 tone fier vechi ce urmau a fi predate combinatului din Campia Turzii. Fierul vechi era in proprietatea CFR Marfa.

In derularea celor doua contracte (unul de custodie si celalalt de vanzare-cumparare) "Ovidiu" a eliberat din custodie si predat la ISCT material feros, in cantitate de numai 1.689 tone. Banii erau incasati de proprietarii materialului, CFR Marfa. Reprezentantii CFR spun ca pot dovedi, prin actul emis de "Ovidiu", ca stocul de fier vechi era de 4.300 tone, din care 3.740 tone erau apte pentru a

fi livrate catre ISCT. "Livrand numai 1.689 de tone, rezulta o diferenta de 2.048 tone ce face obiectul prezentei cereri de chemare in judecata", a precizat conducerea CFR Marfa. Prejudiciul a fost calculat avandu-se in vedere ca o tona de fier vechi costa 110 dolari.

Ceva e putred in Campia Turzii

Cei de la CFR au incercat rezolvarea pe cale amiabila a litigiului, dar nici una dintre societati nu a fost de acord. Avocatul firmei "Ovidiu" spune ca s-a predat materialul la ISCT, iar conducerea combinatului spune ca nu a primit nimic. Undeva, intre aceste societati s-au "evaporat" doua tone de fier vechi ale CFR Marfa.

Cei de la "Ovidiu" refuza plata contravalorii fierului vechi, precizand ca intregul material feros preluat de la CRF Marfa s-a predat la ISCT, aceasta, in baza contractului de asociere in participatiune dintre acestea. Numai ca "ceferistii" nu si-au primit toti banii, asa ca au apelat la Justitie.

"Cele doua parate au convenit o asociere pentru folosirea materialului feros, proprietatea CFR Marfa, pe care l-au utilizat fara achitarea contravalorii", au specificat reprezentantii CFR Marfa. ISCT a fost chemata si ea la conciliere.

La randul sau, a refuzat sa plateasca cele doua mii de tone de fier vechi catre CFR Marfa, motivand ca a ar fi achitat integral cantitatile primite, in baza contractului de furnizare, incheiat cu CFR Marfa, iar "Ovidiu" nu a convenit nici un fel de asociere. Pe de alta parte, ISCT invoca contractul incheiat cu "Ovidiu" pentru materialul feros.

Arabii nu recunosc nimic

Seful oficiului juridic al CFR Marfa, Corneliu Jurma, a chemat firma "Ovidiu" la concilierea "pentru a evita o cercetare penala a cazului si pentru a clarifica situatia creata prin sustragerea fierului vechi predat in custodie". In baza contractului semnat intre CFR marfa si ISCT, urma ca CFR sa furnizeze fierul vechi aflat in custodia "Ovidiu".

Actiunea celor de la CFR a avut ca scop stabilirea modului si termenului de predare a fierului vechi. "Ne bazam pe contractul intre societatile noastre si pe codul civil", a precizat Jurma. Raspunsul celor de la "Ovidiu", trimis de avocatul lor, Virgil Vulcan, este urmatorul: "Intre societatea noastra si CFR Marfa nu este stabilit nici un fel de raport juridic.

Convocarea la conciliere este facuta de consilierul juridic si fara nici o imputernicire din partea conducerii societatii nationale prin administratorul acesteia sau macar din partea conducatorului sucursalei. Contractul intre CFR si ISCT nu este opozabil si nu intereseaza raporturile juridice dintre "Ovidiu" si CFR.

Informativ, in baza unui contract de asociere intre "Ovidiu" si ISCT, intreg materialul feros procesat in cadrul activitatii de prestari servicii, de catre societatea noastra, a fost preluat in mod exclusiv de ISCT. Apreciem ca actiunea este facuta in baza unei conventii cu terte persoane interesate sa denigreze societatea noastra, in masura blocarii activitatii curente".

Se scuza si se acuza

CFR Marfa a incercat si concilierea cu ISCT, cerand returnarea in natura sau banii pentru tonele de fier vechi pe care asociata "Ovidiu" afirma ca le-a predat catre combinat, desi proprietara este societatea ceferista. "Fierul se afla in custodia Ovidiu pentru livrare catre dumneavoastra in baza contractului.

Intrucat incercarile de a clarifica asocierea cu firma Ovidiu au ramas fara rezultat, aceasta afirmand ca v-a predat fierul in baza unei asocieri, apreciem ca sunteti interesati pentru evitarea unui proces in care pretentiile noastre se vor majora", a fost instiintata conducerea ISCT. Acestia nici nu au raspuns la scrisoarea de conciliere.

Dupa ce au fost dati in judecata, directorul general al ISCT, Marius Bordea, a hotarat sa-si expuna punctul de vedere la Tribunal. Conducerea ISCT a precizat ca a avut contract cu CFR Marfa pentru 5.078 tone in care se specifica ca livrarea se ridica din mai multe locatii, iar cantitatea de 3.740 tone de la "Ovidiu".

"Prima locatie pentru care se face plata si ridicarea marfii este punct de lucru al "Ovidiu" SA din Campia Turzii, la care cantitatea de fier vechi va fi platita integral si in avans", precizeaza conducerea ISCT. Acestia spun ca au primit din depozitul "Ovidiu" 1.579 tone, pe care le-au achitat, desi ZIUA de Cluj stia de 1.689.

"Potrivit actului adaugat de CFR Marfa la contract, in august 2004, urmau livrari de fier vechi din oricare alte locatii prevazute in anexa, deoarece lucrarile din punctul de lucru din Campia Turzii al firmei "Ovidiu" sunt sistate. In consecinta, cantitatile din acea locatie sunt achitate. Nu datoram despagubiri pretinse pentru marfa ce nu mi-a fost livrata.

Reclamanta nu a dovedit ca a predat la ISCT cantitatea de 2.048 tone fier vechi", precizeaza Bordea. Deci ce sa intelegem, au primit din alta locatie a S.C. "Ovidiu", iar CFR nu poate dovedi asta? Sau, pe de alta parte, de ce nu a reclamat ISCT faptul ca CFR Marfa nu si-a respectat contractul de livrare, asa cum spun ei?

Arabii

Ovidiu SA Sibiu are ca administrator si principal actionar pe sirianul, cu cetatenie romana, Nader Jisri. Ceilalti administratori sunt: Rebu Trif, Gheorghe Balan si Liviu Banica. Actionariatul mai cuprinde pe sirienii, cu cetatenie araba, Makarem Ajaiba Jalabi si Mona Jesri, si firma Prodimpex Ovidiu SRL.

Societatea "Ovidiu" este specializata in recuperarea deseurilor si restituirea metalelor reciclabile. Inregistrarile firmei la Ministerul Finantelor Publice: Capitaluri - total, din care un minus de 58,98 miliarde lei, capital social subscris si varsat de 82,5 milioane lei si datorii de 189,4 miliarde lei.

Rusii

Industria Sarmei Campia Turzii (ISCT) si Combinatul de Oteluri Speciale de la Targoviste sunt principalii actori de pe piata siderurgica din tara noastra. Amandoua sunt detinute de Mechel Steel din Rusia. Mechel face parte din grupul elvetian Conares Trading, ce are capital majoritar rusesc. ISCT a fost privatizat in martie 2003.

Mechel detine 81% din capitalul social, Societatea de Investitii Financiare (SIF) Banat-Crisana – 16,3%, actionarii prin cupoane – 1,9% si AVAS - 0,7%. Tranzactia cu rusii s-a ridicat la 27 de milioane de euro. La momentul privatizarii noii patroni au spus ca modernizarea combinatului clujean presuspune o investitie de 20 de milioane de euro, esalonata pe cinci ani.

Echipa de management a companiei Mechel este condusa de Vladimir Iorich, alaturi de Alexey Ivanushkin, Svetlana Ardentova, Jan Castro, Boris Nichishichev, Vladimier Polin si Vladimir Tytsky.