Vamesii constanteni s-au ales cu 9 containere abandonate de mai multi ani in Portul Constanta, ce contin produse devenite greu de neutralizat.

Marfa denumita „mort" in jargonul autoritatilor abilitate sa dispuna de produsele confiscate sau abandonate de proprietari zace in depozitele Portului Constanta in unele cazuri de mai mult de un deceniu, intrucat Directia Vamala nu dispune de fondurile necesare distrugerii ei in conformitate cu normele ecologice prevazute de legislatia de mediu.

„Mostenirea" nedorita ridica si alte probleme juridice, intrucat containerele in care se gaseste stocata aceasta apartin defunctei companii Romline, aflata in prezent in procedura de lichidare judiciara.

Aceste bunuri (produse alimentare expirate, ingrasaminte chimice, etc.) au provenienta fantomatica, dar de cele mai multe ori este vorba despre expedierea lor din statele pe care indeobste le numim civilizate, deoarece proprietarii lor au gasit aceasta cale de a scapa de ele, avand in vedere ca in statele de origine distrugerea lor ar fi presupus cheltuieli uriase.

Povestea unuia dintre containerele abandonate in Portul Constanta incepe cu 13 ani in urma, cand nava „Levant" a descarcat containerul cu indicativul RORU 120030-3, avand in interiorul lui samanta de porumb tratat cu furadan.

Dupa ce nu a mai fost revendicat de nimeni, o comisie formata din reprezentanti ai Directiei Generale a Finantelor Publice (institutia abilitata sa valorifice bunurile intrate in proprietatea statului prin confiscare sau abandon), Directiei Regionale Vamale Constanta, Politiei Port, OJPC-ului si ai unor societati portuare au facut in anul 1998 o vizionare a continutului respectivului container cu

porumb tratat cu furadan. Cu acel prilej s-au prelevat probe care in urma analizarii intr-un laborator autorizat au condus la stabilirea faptului ca samanta era intr-un stadiu nul de germinatie. Altfel spus, porumbul nu mai putea fi utilizat pentru insamantare si nici folosit ca nutret pentru animale, intrucat furadanul este o substanta toxica.

Asa se face ca valorificarea marfii abandonate nu s-a putut realiza. Cat despre distrugere, conform recomandarilor Agentiei de Protectia Mediului, aceasta operatiune nu se poate face decat in incineratoare autorizate pentru astfel de substante devenite periculoase, dintre care nici unul dintre ele nu exista la data vizionarii pe teritoriul judetului Constanta.

Prin urmare, containerul cu porumb tratat care a fost descarcat in portul Constanta la data de 16 noiembrie 1992 a continuat sa zaca depozitat in incinta portuara, situatie in care se afla si astazi.

Cafea solubila expirata inainte de a ajunge in Portul Constanta

Un alt exemplu de „balast" nedorit ramas in gestiunea Vamii constantene este containerul NMBU 280899-0, care a sosit in Portul Constanta la bordul cargoului „Stoyko Peev", la data de 10 noiembrie 2001. Dupa ce a trecut termenul legal in care destinatarul containerului ar fi trebuit sa-l revendice, acesta a intrat in proprietatea statului.

Dupa ce a fost deschis in fata comisiei formate din reprezentantii autoritatilor abilitate ale statului s-a constatat ca acesta era plin cu cutii de cafea solubila marca Nesscafe Pele care aveau termenul de valabilitate expirat inca din anul 1999.

Drept urmare, comisia de vizionare care a prelevat si probe din cafeaua expirata a decis ca marfa nu poate fi valorificata prin comercializare, ci trebuie distrusa.

Insa distrugerea cafelei nu s-a putut efectua, intrucat singurele incineratoare recomandate de APM Constanta se aflau in afara judetului nostru, iar Directia Vamala nu are alocat nici un leu pentru achitarea serviciilor de transport si incinerare a marfii abandonate.

In aceeasi situatie se afla si alte containere ce contin snacks-uri, sticle cu bere, ambele produse expirate de multa vreme, precum si saci cu sulfat de sodiu care de asemenea nu mai poate fi valorificat.

In cazul sticlelor cu bere o solutie ar fi golirea lor la canalizare, insa zecile de mii de butelii existente presupun o munca uriasa pe care vamesii nu o pot face fara sprijinul unui serviciu specializat.

Pe de alta parte, nici situatia juridica a containerelor in care se afla marfurile expirate nu este clarificata, intrucat acestea apartin companiei Romline aflata de mai multi ani in procedura de reorganizare judiciara.

Asadar, cele 9 containere cu produse devenite periculoase continua sa zaca in Portul Constanta, responsabilitatea distrugerii lor revenindu-i doar Directiei Vamale, o institutie care de altfel nu are nici o vina ca s-a ales cu „mortii in parohie".

In realitate, vina pentru aceste deseuri nedorite apartine vidului legislativ care a existat in Romania pana la armonizarea legislatiei nationale cu cea europeana.

Profitand de acest vid, diferite companii occidentale au socotit ca Romania poate fi folosita drept lada de gunoi in care sa-si abandoneze deseurile lor, pentru distrugerea carora in statele de unde provin, proprietarii lor ar fi trebuit sa plateasca sume uriase.