Dupa sinistrul sfarsit al unei calugarite, rastignita in timpul unui proces de exorcizare petrecut chiar in interiorul unei manastiri, Biserica e obligata sa-si reevalueze personalul. Pentru revenirea la normalitate si slujirea exclusiva a lui Dumnezeu si a enoriasilor.

Maramures. O mie de ani de crestinism, sute de mii de credinciosi, sute de biserici, zeci de manastiri, cohorte de slujitori ale celor sfinte... Maramuresul, locul in care mireasma sfinteniei se ridica, inalt, pana la ceruri, acolo unde-ti inalti privirea si ruga. Printre speranta, patima si piosenie, uneori se aude un sunet bizar. Pasii schiopatati ai unor purtatori de sutane, oameni si ei, supusi greselilor.

In ultimii ani, Episcopia Ortodoxa a Maramuresului si Satmarului a fost zguduita de cateva scandaluri provocate de pastratorii Sfintelor Taine: certuri, betii, amoruri necrestinesti, batai, abuzuri, greve ale foamei etc.

„Flash-ul presei" a scanteiat in graba peste demolarea bisericii din Vadu Izei (monument istoric, ras cu buldozerele si aruncat in raul Iza, locul si mormintele fiind profanate, pentru a lasa loc ridicarii unui alt lacas de cult), scandalul sexual in care a fost implicat un calugar de la Rohia, cazul cartilor colectate de Securitatea lui Ceausescu de la 50 de parohii maramuresene, carti ajunse abuziv in posesia unei singure manastiri etc...

Acum, scandalul iscat de exorcizarile petrecute in unele lacasuri sfinte, determina o reconsiderare a modului in care inaltii reprezentanti ai Bisericii trec sub tacere fapte reprobabile comise de cei care s-au pus in slujba credintei.

Slujbele de maslu

Legat de modul in care se fac exorcizarile, Arhiepiscopul Clujului si Feleacului, Bartolomeu Anania, declara ca: "Duhurile rele se scot cu post si rugaciune, efectuate de catre preot." In credinta ortodoxa, slujbele de maslu (exorcizare) e bine sa fie oficiate de mai multi preoti, pentru a da putere rugaciunii (fapt consemnat si in Scripturi: rugaciunea facuta de mai multe persoane are o putere mai mare).

Conform ritualului, practica de exorcizare nu implica nicidecum lanturi si chinuri puse pe „pacatos", nici obiecte vrajite si mai ales, nu se fac de unul singur (consemnare necesara intelegerii celor mai naivi, care ridica in slavi presupusa putere a exorcistului). Iar ce nu se incadreaza in ritual, este in afara acestuia. Simplu, clar.

Intrebarea este oare cati slujitori ai bisericii sunt si in slujba lui Dumnezeu? Cati dintre acestia sunt smeriti si neinteresati de cele lumesti? Asta se va afla, poate, la Judecata de Apoi.

In cazul cutremurator de la manastirea Tanacu (judetul Vaslui), soldat cu moartea tragica a unei calugarite crucificata in timpul procesului de exorcizare, preotul-calugar Daniel Corogeanu nu a respectat ritualul (desi pastram rezerve ca, daca ar fi facut-o, ar fi avut sustinerea inaltilor prelati).

Maramures - scoaterea demonilor

O manastire maramureseana despre care s-a dus vestea ca ar gazdui slujbe de exorcizare este cea de la Baia Borsa. Manastirea are hramul "Sfantul Vasile", cel care a compus moliftele uzitate la scoaterea demonilor. Din cauza nivelului intelectual al celor „tratati", precum si al absentei vreunui eveniment tragic, informatia n-a putut fi confirmata decat neoficial.

Alt caz l-am consemnat anul trecut, si il avea in rol de exorcizator pe preotul Costica Hanganu. Despre acest slujbas al parohiei ortodoxe Campu Negru din Sighetu Marmatiei enoriasii au spus ca efectua exorcisme. Ulterior, preotul si-a vandut biserica unei persoane fizice si a parasit tara, stabilindu-se in Occident, fara a anunta forul superior bisericesc despre „demisia" sa.

Grozaviile au fost confirmate abia acum, la un an dupa evenimente. Atunci, Episcopia a tacut, vinovata.

Scandaluri laice

Cele doua presupuse exemple de locuri sfinte in care se practica exorcizari se intretaie cu numeroasele scandaluri care au afectat nedrept credibilitatea fetelor bisericesti din Maramures, indiferent de cultul crestin pe care-l slujesc.

La Manastirea Sfanta Paraschiva de la Stramtura, primul-calugar, Martin Haiduc, a fugit cu banii de constructie, locul sau fiind luat apoi de un pedofil (prins ulterior in flagrant cu doi baieti). Acum, este pustie.

In Rona de Jos, preotul Gavrila Pop si-a deschis un magazin chiar in casa parohiala, "altar" unde vinde inclusiv tigari si alcool (despre preot se spune ca este si un tip violent - in 2003 s-a ales cu amenda penala, pentru ca l-a agresat pe un enorias). Si despre preotul din Bogdan Voda se spune ca este scandalagiu, vorbeste urat si se comporta cu dusmanii sai ca un legionar roman cu evreii.

In fine, preotul Vasile Petrovai din Sighet (cel care acuza presa ca ar fi vinovata pentru faptul ca a fost amendat de Primarie), prins in timp ce facea contrabanda cu tigari (lucru care i-a adus porecla de "Popa Tigareta"), se face vinovat de ingroparea unui copil pe un teren nesfintit si neautorizat, confiscarea cu japca a catorva hectare de pamant, detinute de Vama Sighet, construirea fara autorizatie a unei capele cemeteriale si a doua troite in centrul orasului (punand astfel mana pe un alt teren, al primariei Sighet) etc.

Problemele sunt multe, iar capii Bisericii par prea ingaduitori. Oare chiar va trebui sa avem un „Caz Tanacu" si in Maramures pentru ca lucrurile sa intre pe fagasul lor normal?