Piata cimentului din Romania a fost cutremurata in luna mai a anului curent de o decizie a Consiliul Concurentei care ii sanctiona cei trei mari producatori de pe piata romaneasca, Lafarge, Holcim si Carpatcement cu amenzi ce depaseau 27 de milioane de Euro.

Cele trei societati au fost acuzate de practici concertate de stabilire in comun a preturilor de vanzare a cimentului. Acuzatiile Consiliului au fost respinse de toate cele trei societati.

Cu toate acestea, Holcim a considerat de cuviinta sa-si plateasca amenda, in timp ce celelalte doua societati au atacat in instanta decizia Consiliului.

Corelarea deciziilor privind preturile si schimbul de informatii confidentiale intre cei trei s-a realizat si prin Asociatia Patronala a Cimentului, in cadrul careia Comitetul "Cimentul" favoriza intrunirea in cadru restrans.

Una peste alta, Holcim a mai primit din partea Consiliului un alt "dar", o alta amenda de 1,4 milioane de euro pentru "concentrare economica" in urma cumpararii fabricii de ciment din Alesd. O consecinta a acestor amenzi ar putea fi si scaderea pretului cimentului, potrivit unor analisti.

Societatea care a contestat cu cea mai mare vehementa decizia Consiliului, Lafarge, a incheiat cu Rompetrol Logistics un contract de asociere, pe o durata de 5 ani, in vederea administrarii in comun a unui tronson de cale ferata de 45 km.

De la infiintare, Consiliul Concurentei, institutie regasita in toate tarile Uniunii Europene, a vegheat la respectarea mecanismelor unei economii de piata concurentiale, aplicand sanctiuni usturatoare de sute si mii de euro in cazul abaterilor constatate in urma investigatiilor desfasurate.

Cele mai daunatoare fenomene asupra concurentei le reprezinta intelegerile intre firme sau organizatii profesionale care au ca efect fixarea preturilor, stabilirea nivelului productiei si impartirea pietei, au apreciat, in repetate randuri, reprezentantii Consiliului Concurentei.

Definitia acestei practici este cartelul, manifestat, aproape invariabil, in mai toate sectoarele economiei. Sanctiunile Consiliului nu au omis, pana in prezent, nici un domeniu de activitate.

Daca pana in prezent, piata cimentului din Romania s-a dezvoltat "dupa propriile-i reguli", a venit momentul ca si acest domeniu sa intre sub focul incrucisat al Consiliului Concurentei.

Astfel, in cursul acestui an, piata productiei de ciment a fost lovita de o decizie a Consiliului Concurentei care a aplicat cea mai mare amenda celor trei mari producatori de ciment din Romania- Lafarge, Holcim si Carpatcement.

In Romania exista noua fabrici de ciment controlate de cele trei societati: Lafarge Romcim, care detine fabricile Medgidia, Hoghiz si Targu-Jiu; Holcim detine fabricile Turda, Alesd si Campulung, iar Carpatcement are in proprietate fabricile Bicaz, Deva si Fieni.

Lafarge, capul rautatilor

Potrivit Consiliului Concurentei, "dupa o analiza care s-a intins pe o perioada de mai mult de patru ani, echipa de investigatie a demonstrat ca in perioada 2000 - 2004, Lafarge, Holcim si Carpatcement au actionat concertat pentru stabilirea unui cartel de fixare si impunere a preturilor la ciment pe piata din Romania."

Amenzile acordate celor trei producatori se ridica la suma de 377 miliarde de lei pentru Lafarge Romcim, 290 miliarde de lei pentru Holcim si de 313 miliarde de lei pentru Carpatcement.

Potrivit reprezentantilor Consiliului, in stabilirea amenzilor, s-au avut in vedere si circumstantele agravante si atenuante care au condus in final la diferentieri corespunzatoare.

Astfel, inspectorii Consiliului au stabilit ca initiativa formarii cartelului a apartinut societatii Lafarge, care vanzand la export sub costuri, s-a aflat in situatia de a-si recupera diferentele de pe piata interna.

Pe de alta parte, potrivit aceleiasi surse, Carpatcement, dupa ce a cumparat fabrica de ciment de la Fieni (judetul Dambovita), singurul producator nealiniat la cartel, a crescut preturile si la aceasta fabrica (cu 38%) consolidand astfel cartelul pe termen lung.

Totalul amenzilor aplicate de autoritatea de concurenta pe piata cimentului din Romania depaseste 1.000 miliarde de lei, aproximativ 28 milioane de euro.

Asociatia Patronala din Industria Cimentului, paravanul cartelului

Cele trei societati vor fi drastic supuse unui plan de monitorizare a activitatii pe o perioada de doi ani, fiind obligate sa transmita lunar preturile practicate in luna anterioara.

Totodata, cele trei societati au fost obligate sa desfiinteze comitetul "Cimentul" din cadrul Asociatiei Patronale a Cimentului, considerat "paravanul" cartelului. in acest sens, ar fi de precizat faptul ca, existenta acestei Asociatii este recunoscuta si pe site-ul uneia dintre societati, mai exact pe cel al Lafarge.

"Producatorii de ciment din Romania sunt Lafarge-Romcim, Holcim (Romania), Carpatcement (HeidelbergCement) si Tagrimpex Romcif, grupati in Asociatia Patronala din Industria Cimentului CIROM.

Primele trei sunt firme de prestigiu in domeniu, lideri mondiali in productia de ciment care au, la nivel de grup, politici de mediu bine definite si o experienta bogata in utilizarea deseurilor", se arata intr-un comunicat postat pe pagina oficiala a societatii.

Afirmatiile sunt cel putin neobisnuite in conditiile in care competitorii fie ei si membrii aceleiasi asociatii nu isi recunosc unul altuia cu atata usurinta "meritele". Mai mult, asemenea aprecieri pot fi facute doar in cazul cunoasterii aprofundate a "competitorului".

Holcim a scos din buzunar 300 miliarde de lei

Dintre cele trei societati, doar Holcim si-a platit amenda, celelalte doua considerand de cuviinta sa atace in instanta decizia autoritatii concurentiale.

Astfel la data de 31 mai, societatea a platit la bugetul de stat suma de 342 miliarde de lei, reprezentand valoarea amenzilor stabilite de Consiliul prin cele doua decizii.

Pozitia adoptata de societatea elvetiana este cu atat mai surprinzatoare cu cat aceasta a fost sanctionata separat si cu 1,4 mil de euro pentru incalcarea unei decizii de autorizare conditionata a concentrarii economice realizata prin cumpararea fabricii de ciment de la Alesd (judetul Bihor).

"Desi motivele care au determinat impunerea amenzii sunt contestabile atat din punct de vedere economic, cat si juridic, Holcim (Romania) S.A. nu va contesta decizia Consiliului Concurentei. Holcim (Romania) S.A.", se arata intr-un comunicat de presa al societatii.

Holcim detine in prezent 3 fabrici de ciment in Turda, Campulung si Alesd, 13 statii de betoane si 4 statii de agregate.

Directorul departamentului de comunicare al Holcim, Mugur Badaran, ne-a declarat ca, in opinia sa, achitarea amenzii din partea societatii pe care o reprezinta nu poate fi asimilata cu recunoasterea existentei unui cartel al cimentului. "Fiecare dintre societatile sanctionate a luat o decizie proprie.

Atacarea in instanta a deciziei ne-ar fi luat un volum mare de timp si ne-ar fi blocat activitatea. Noi am pus in balanta toate posibilitatile si am luat aceasta hotarare de a plati amenda", si-a motivat decizia reprezentantul Holcim.

Lafarge, partener pe cinci ani cu Rompetrol

La putina vreme dupa decizia Consiliului, prima societate care a anuntat ca va intenta actiune impotriva acesteia in fata instantei competente din Romania si sa o supuna atentiei Comisiei Europene a fost Lafarge.

Gestul acesteia a fost urmat de Carpatcement care a depus la Curtea de Apel Bucuresti cererea de anulare a deciziei Consiliului, considerand ca aceasta reflecta o analiza gresita a Consiliului privind situatia de pe piata de ciment din Romania.

Purtatorul de cuvant al Lafarge, Camelia Savoiu, a sustinut, la randul sau ca decizia Consiliului nu afecteaza activitatea societatii si ca toate angajamentele luate de societate vor fi repsectate.

In acest sens, Savoiu a sustinut ca nici parteneriatul pe urmatorii cinci ani pe care societatea o are cu Rompetrol Logistics nu va avea de suferit.

Precizam faptul ca, la finele anului trecut, Rompetrol Logistics (compania de servicii logistice a Grupului Rompetrol patronat de liberalul Dinu Patriciu) si Lafarge au semnat un contract de asociere, pe o durata de 5 ani, in vederea administrarii in comun a tronsonului de cale ferata neinteroperabila Capu Midia – Dorobantu – Romcim Medgidia.

Rompetrol Logistics a obtinut dreptul de administrare a tronsonului de cale ferata neinteroperabila in cadrul licitatiei de lucrari si servicii initiata de CFR S.A. si organizata de Bursa Romana de Marfuri la data de 12 mai 2004 si a incheiat cu CFR S.A. contractele de inchiriere la data de 15 iulie 2004, contracte ce au intrat in vigoare pe data de 12 august 2004.

Astfel, Grupul Rompetrol controleaza astfel principala artera de cale ferata care leaga Rompetrol Rafinare de restul tarii, lungimea caii ferate administrate fiind de 49 de kilometri. Asupra acestui subiect vom reveni in editiile anterioare.