Denominarea leului a adus numeroase beneficii firmelor profilate pe producerea si comercializarea aparatelor de marcat electronice.

Sub presiunea noii legislatii, toti taximetristii trebuie sa se conformeze noilor reglementari, astfel ca recalibrarea aparatelor de taxat va scoate din buzunarul fiecarui sofer 700.000 de lei vechi, respectiv 70 de lei grei.

In Cluj, situatia este cel putin bizara, avand in vedere ca exista doar trei firme agreate de Institutul de Metrologie Legala pentru a presta aceste servicii, iar numarul taximetrelor este de aproximativ 2500. Astfel, 172.000 de lei grei intra in conturile firmelor Codec, Feli Doria si Amecs.

Nici nu s-a incheiat afacerea si reclamatiile din partea taximetristilor au inceput sa apara.

Departe de finalizare…

Conform Legii 348 din 14 iulie 2004, data de 4 iulie a fost stabilita de autoritati ca fiind termenul limita de recalibrare a aparatelor de marcat electronice. In cazul taximetristilor clujeni aceste servicii pot fi oferite de trei firme autorizate de Institutul de Metrologie Legala (IML).

Codec, Feli Doria si Amecs sunt singurele societati care pot presta aceste servicii, conform informatiilor date de directorul adjunct IML Cluj, Mihai Zotea. Volumul mare de munca intr-un termen atat de scurt a dus la situatii precum amanarea alinierii la noile reguli si la munca de mantuiala, fapte reclamate de unii soferi de taximetre.

Cele trei firme mentionate sunt, de asemenea, si cele care fac instalari de aparate de marcat pentru taximetre.

Taximetristii platesc de doua ori

Firmele de taximetre, precum si numerosii soferi independenti trebuie sa plateasca de doua ori denominarea. In primul rand trebuie platita taxa pentru serviciile firmelor care recalibreaza aparatele de taxat, iar a doua cheltuiala este cea catre IML, pentru verificarea acestora in urma ruperii sigiliului.

Astfel, pentru fiecare aparat se scot din buzunar 690.000 de lei plus 30% din taxa de verificare, adica 60.000 de lei. Din informatiile noastre reiese ca marea majoritate a taximetristilor colaboreaza cu firma Codec.

Sorin Muresan, angajat al firmei Diesel Taxi a declarat pentru cotidianul "Buna ziua, Ardeal" ca denominarea n-a facut decat sa sufoce, inca o data, taximetristii.

Angajatul Diesel Taxi a trecut in revista toate schimbarile recente la care au fost supuse firmele de taximetre: cumpararea ceasurilor de marcat cu chitanta, fiscalizarea, apoi masura impusa de Primaria Cluj-Napoca in ceea ce priveste autorizatiile si in final denominarea.

"Numai firmele care opereaza aceste schimbari au de castigat", considera Sorin Muresan.

Febra denominarii in randul taximetristilor clujeni

Taximetristii au fost anuntati ca incepand cu data de 30 iunie pot sa se programeze la firmele autorizate de IML pentru recalibrarea aparatelor de taxat. De joi, pana astazi, taximetristii au format cozi la sediul Codec pentru a se conforma noii legislatii.

Cu toate acestea, numarul celor care nu au reusit inca sa se alinieze actualelor cerinte este foarte mare. In plus, unii taximetristi clujeni s-au aratat nemultumiti de serviciile firmelor care au recalibrat aparatele, reclamand faptul ca la cateva zile dupa modificarile aduse acestea s-au defectat.

Reprezentantii IML sustin ca nu cunosc astfel de cazuri, desi acestea au fost mediatizate deja la diverse posturi de televiziune.

50% dintre taximetristi s-au conformat noii legislatii

Contactat telefonic de redactorii BZA, Ovidiu Simut, directorul general al firmei Codec a declarat ca firma si-a dimensionat lucrarile astfel incat sa se incadreze in patru zile lucratoare, asa cum prevede legea. "Lucram in formatii cu 12 echipe, cu program prelungit", a aratat directorul Simut.

In continuare, reprezentantul Codec sustine faptul ca termenul real pentru finalizarea acestei lucrari depinde de ritmul in care vin taximetristii la firma, mai mult, se pare ca multi dintre soferi nu aduc toate actele necesare, fapt care ingreuneaza bunul mers al activitatii.

"In prezent am realizat peste 50% din volumul de lucru, iar termenul este de cinci zile lucratoare, adica pana in data de 7 iulie", a mai spus Ovidiu Simut. Taxa practicata de Codec pentru recalibrarea fiecarui aparat de taxat este de 58 lei noi plus TVA.

In ceea ce priveste eventuala gratuitate a acestor servicii, la care faceau referire taximetristii, Simut a replicat: "Nu cred ca vreo firma din lumea asta face servicii gratuite".

Cat ne costa denominarea?

Modificarea unei case de marcat costa de la 12 euro in sus. In cazul in care agentii economici nu au contracte de service pentru casele de marcat fiscale cumparate, adaptarea acestora la leul greu costa de la 12 euro in sus. Pretul creste daca clientul solicita efectuarea modificarilor la sediul magazinului.

"In general, cei care nu au contracte de service sunt unitatile mici, cu activitate redusa, cum ar fi vulcanizarile, notariatele etc.", spune un distribuitor. In aceste cazuri, modificarile urmeaza sa fie efectuate in perioada 1-6 iulie, pana atunci urmand sa fie adaptate casele de marcat ce au si service-ul asigurat.

Tot ca urmare a denominarii, agentii economici vor fi obligati sa inmaneze clientilor, la cererea acestora, facturi fiscale pentru bunurile si serviciile achizitionate. In cazul operatiunilor de schimb valutar, clientii vor primi buletine de schimb, urmand ca datele sa fie introduse in aparate dupa repornirea acestora.

Toate operatiunile efectuate pana in data de 8 iulie (pana la care agentii economici sunt obligati sa modifice softul) vor fi inregistrate in registrele speciale folosite si in cazul defectarii caselor de marcat. Adaptarea caselor de marcat trebuie sa fie efectuata in perioada 1 iulie - 7 iulie 2005.

Nerespectarea obligatiilor legale prevazute este sanctionata cu amenda intre 50 milioane si 100 milioane de lei.