Primarul Emil Boc a incredintat proiectul parcarii supraterane din spatele Primariei afaceristului Daniel Dulau, patronul complexului Sora. Dulau trebuia sa obtina banii de construit de la societatea financiara MTS Leasing, care a intrat zilele acestea in colaps. Parking-ul lui Boc mai are de asteptat.

Printre altele, ZIUA de Cluj a aflat ca MTS Leasing, agreata de Primaria clujeana, are legaturi cu retele mafiote rusesti, printr-un obscur personaj numit Calin Armen, fost deputat in Duma ruseasca. Functionarii Primariei stau si dorm in fotolii atunci cand fac afaceri pe seama clujenilor.

Proiectul parcarii supraterane din spatele Primariei, atat de laudat de primarul Emil Boc, este pe cale sa intre in istorie, la capitolul investitii esuate.

Compania care ar fi trebuit sa finanteze constructia, MTS Leasing, se afla intr-o situatie mai mult decat dificila. Potrivit presei centrale, administratorii nemti ai afacerii, membrii familiei Metzen, au parasit ieri Romania, iar sediul MTS din Bucuresti este "sigilat". De doua zile, nimeni nu mai raspunde la telefoanele companiei. Daca va da faliment, MTS Leasing va fi prima mare teapa financiara dupa FNI.

Surse din Germania, citate de presa, sustin ca familia Metzen si-a declarat la tribunal incapacitatea de plata. Firma a convins sute de clienti sa depuna garantii financiare si sa plateasca comisioane in speranta ca acestia vor primi finantari MTS la o dobanda extrem de avantajoasa, de 5%. Sumele vechiculate care au fost incasate de MTS in Romania se cifreaza la peste 100 de milioane de euro.

Sistemul MTS a fost comparat cu cel al "Caritasului" clujean de la mijlocul anilor '90.

Proiect facut dupa "ureche de veterinar"

Daniel Dulau, patronul complexului comercial Sora, care este agent al companiei MTS, si cel care trebuie sa construiasca "parking-ul lui Boc", a declarat ca nu stie nimic si ca informatiile din presa ar fi false. Precaut, Dulau sustine ca sunt si alte posibilitati de finantare pentru parking, in afara de MTS.

Numai ca Dulau are deja cam prea multe credite bancare si proiecte imobiliare nefinalizate, iar chiriasii sai de la Sora s-au cam saturat de chiriile exorbitante. Dulau are probleme cu lichiditatile. ZIUA de Cluj a aflat ca Dulau nu a primit nici un ban de la MTS.

Patronul a evitat sa ne spuna daca a facut sau nu rost de cei 2,6 milioane de euro necesari ridicarii parking-ului, pretextand ca Primaria nu i-a cerut sa faca dovada faptului ca are banii. Ceea ce da masura profesionalismului administratiei locale, care face afaceri de interes public pe simple promisiuni.

ZIUA de Cluj a atras atentia ca Primaria s-a aruncat din nou intr-o afacere perdanta, fara sa faca macar o licitatie, preferand, din nou, sa negocieze cu o singura sursa, asemenea "colegilor" din fosta administratie Funar sau din guvernarea PSD. Totusi, primarul Boc o tine pe-a lui si declara public ca totul este in ordine cu acest proiect.

Functionarii Primariei, in frunte cu directorul tehnic Sorin Apostu, medic veterinar, nu au absolut nici o tangenta cu managementul public. Primaria nu are habar de datoriile celui care ar trebui sa construiasca parking-ul si nici cine este, de fapt, MTS Leasing, societate cu banii careia ar fi trebuit sa se faca investitia.

Deci, cine este MTS Leasing...

ZIUA de Cluj, cu sprijinul Centrului Roman pentru Jurnalism de Investigatie (CRJI), a adunat mai multe date despre MTS Leasing si a aflat ca oameni din spatele companiei au avut "legaturi primejdioase" cu afaceristi rusi ce opereaza in retele bine inchegate - inclusiv cu fosti ofiteri KGB.

Bine de stiut este ca societatea infiintata in Germania are trei divizii, una de comert cu caviar si sampanie (de provenienta ruseasca), o divizie de import si comert cu gaze naturale rusesti si o a treia divizie, de investitii financiar-bancare.

Domeniile de activitate ale MTS sunt mai mult decat relevante pentru legatura cu spatiul ex-sovietic. Punctul-cheie al afacerii MTS in Romania este un personaj pe nume Calin Armen, despre care vom detalia o serie de informatii obtinute de CRJI.

Interesant este ca situatia in care se afla acum MTS Lesing Romania - "sigilarea" companiei si plecarea grabita a patronilor in Germania - coincide cu cearta dintre Calin Armen, consilierul MTS in Romania, si unul dintre directorii companiei. Dupa ce Armen ar fi fost concediat de neamt, a inceput dezastrul.

Consilierul MTS a stat la mititica

Asadar, rusul Armen a fost consilierul companiei MTS Leasing Romania. Armen a fost inchis cateva luni pentru escrocherii legate tocmai de afaceri ce tin de leasingul financiar bancar. Acesta a dat o teapa de cateva miliarde de lei Consiliului Judetean Buzau, dupa ce a promis ca va livra autobuze in sistem leasing. Armen s-a nascut la Tbilisi, dar a crescut la Moscova.

Numele sau original este Gouchtchian Armen Eduardovici. Conform marturiilor bancherului Emil Botea, Armen a fost deputat in Duma ruseasca, dar a trebuit sa fuga din Rusia si sa se declare mort, pentru ca a fost implicat intr-un mare scandal cu fondul de pensii din Rusia, prin firma lui spalandu-se mari sume de bani.

Pe numele sau rusesc, Armen si-a inregistrat o singura companie in Romania, in anul 199

Este vorba de "Orion Financial Group" cu sediul in Bulevardul Carol, Bucuresti. Asociatii lui Armen sunt Zvetlana Morozova (nascuta in Ucraina, dar domiciliata in Moscova), Sevelov Alexandr Nikiforovici, Zaitev Serghei Vladimirovici si Otcherin Valeri Fedorovici.

Principala afacere a lui Armen a fost "Compania Populara de Leasing" (CPL), infiintata in 1999, cu sediul la aceeasi adresa ca Banca Populara Romana - Bulevardul Titulescu nr. 48 (banca ce se afla sub influenta lui Virgil Magureanu, fostul director SRI). Armen a fost implicat in scandalul Bancii Unirea, aflata in proprietatea Bancii Populare Romane.

BPR a intrat in lichidare in octombrie 200 Dupa aceasta, fostii manageri ai BPR au cesionat actiunile Bancii Unirea catre 12 firme off-shore. Banii platiti de cele 12 firme nu au fost de gasit in conturile BPR, deci vanzarea a fost fictiva. In scena intra artileria grea.

Miroase a KGB

Banca Unirea a fost preluata de 12 companii off-shore si de "Commercial Bank for Investments and Technologies" (cu sediul in Moscova, dar creata in Singapore), al carei presedinte este Patron Anatoly. Tot Patron Anatoly (sau Anatoli) a fost directorul Bancii Unirea.

Printre patronii de firme care au preluat Banca Unirea se afla si asociata lui Calin Armen din "Orion Financial Group" - Morozova Zvetlana, cu firma Alitrade AG, din Zug, Elvetia. Dupa vanzarea fictiva, noul presedinte al Bancii Unirea a devenit Alexei Voskoboi, un apropiat al lui Armen.

Voskoboi era si consilierul omului de afaceri rus Arkadi Volski, bun prieten cu George Constantin Paunescu si presedintele Uniunii Antreprenorilor si Industriasilor din Rusia. Voskoboi, presedintele bancii, a avut o pozitie oficiala in KGB.

De soarta Bancii Unirea au fost interesate si alte personaje, toate avand legatura cu Calin Armen. Acesta a jucat, evident, la mai multe capete. Unul dintre acestea este Anatol Bakajef, care s-a intalnit cu fostul director al BPR, Emil Botea, tocmai in Germania, unde facea afaceri... financiare.

Bakajef a fost general KGB si patron al societatii rusesti "Eltana", la care sotia lui Armen este director pe Romania.

"Conexiunea" turceasca

Armen era cunoscut si in lumea celebrilor Fatih Kesser si Mohannad Kesser. Turcul Fatih Kesser a fost inchis in primul dosar de spalare de bani instrumentat in Romania. Armen l-a cunoscut pe Kesser prin intermediul lui Emil Botea, ex-directorul Bancii Populare Romane. Cu Fatih Kesser, Armen a incheiat un contract de vanzare a unui apartament de pe Calea Victoriei, cu 45000 de dolari.

Vanzarea s-a facut la inceputul anului 2000, intre firmele Compania Populara de Leasing (reprezentata de Armen) si Petrom International Impex (reprezentata de Fatih Kesser). Intre cei doi a izbucnit, insa, o cearta, Armen fiindu-i dator lui Kesser cu mai mult de 100000 de dolari. Datoria nu a fost stinsa niciodata, iar Armen a fugit in Germania.

De acolo, acesta s-a intors in Romania pe cai mari, drept consilier al MTS Leasing.