Litoralul sudic al Marii Negre continua sa ramana „paria“ turismului romanesc la aceasta ora.

Daca anul trecut scriam despre procente de ocupare a hotelurilor din statiunile Mangaliei de minim 80% (2004: Mangalia – 67,5%, Saturn – 80%, Venus – 78%, Jupiter – 75%, Neptun-Olimp – 70%), unele dintre acestea fiind rezervate cu 100% pana in luna septembrie, anul acesta cifrele sunt de-a dreptul halucinante – grad de ocupare de mai putin de 40%!

Autoritatile locale dau vina, in primul rand pe vremea capricioasa de la mare, care a pus pe fuga majoritatea turistilor.

Cum insa vremea s-a indreptat considerabil in ultimele zile – iar oaspetii litoralului tot intarzie sa apara – o explicatie mult mai plauzibila ar fi lipsa de preocupare a hotelierilor in a-si imbunatati calitatea serviciilor, preturile fiind invers proportionale cu „amabilitatea” gazdelor, la care se adauga si „balbaielile” administratorilor plajelor, fie ca este vorba despre Directia Apele Romane „Dobrogea Litoral”, fie de intreprinzatorii care le au in concesiune, in ceea ce priveste strangerea mizeriilor marine si a alegelor putrezite.

Concluzia care se desprinde, logic, ar fi aceea ca turistii vor ocoli, in continuare sudul litoralului Marii Negre.

Si, in afara nisipului transformat in ultimii ani in adevarate roci peste care abia mai poti sa iti asezi prosopul, de concertele de manele ale lui „Adi Minune/de Vito“ si Florin Salam, precum si de cateva animale obosite de la circ (care dau in prezent reprezentatii in Saturn, intr-un parc de distractii pe jumatate inundat), nimic nu mai dezmorteste din banal un litoral ramas, calitativ, la nivelul anilor ’80.

Turistii sunt aruncati dintr-o statiune in alta de microbuzisti impertinenti, care parca iti fac o favoare daca te „iau” in autovehiculele lor, injurandu-te, mai mult sau mai putin in gand daca nu te misti in mod operativ la urcare, care isi pun la maximum ultimele noutati in materie de aceleasi manele si care iti dau un bilet de parca ai cere de pomana.

Cum zilele acestea a fost atins „varful de sezon” la majoritatea operatorilor din turism, ceea ce inseamna preturi cu 10-20% mai mari decat saptamana trecuta, este de asteptat ca turistii sa inceapa sa caute cazare fie la particulari, fie la unitati de una sau doua stele, care, desi nu ofera un confort deosebit, sunt totusi considerabil mai ieftine decat hotelurile de trei si patru stele.

In continuare insa, gradul de ocupare cel mai mare il au unitatile cu mai multe stele, unele dintre ele – adevarate „recordman”-e in aceasta privinta – avand turisti in proportie de 75%-85%

Din lipsa de turisti, „sezonierii” iau salarii de mizerie

Asadar, la un calcul simplu, numarul turistilor aflati pe litoralul sudic la ora actuala nu depaseste cifra de 15.000, adica la aproape jumatate fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cum de obicei cei mai castigati sunt, pe litoral, agentii economici, lipsa turistilor le-a influentat acestora afacerile, fireste, in mod negativ.

Asa se face ca, la ora actuala, angajatii sezonieri, in marea lor majoritate femei, care nu lucreaza decat in aceste trei luni de sezon, sunt platiti cu sume derizorii (aproximativ salariul minim pe economie), mai ales la unitatile care abia mai supravietuiesc de pe o zi pe alta.

Lipsa clientilor a dus, cum era firesc, si la o scadere drastica a bacsisurilor, la care „aspira“ cea mai mare parte a muncitorilor sezonieri.

Mai mult, la ora actuala numai cateva terase de pe litoralul sudic, care fie abia si-au deschis portile, fie au ramas fara lucratori din cauza acestor salarii, mai cauta mana de lucru prin Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca Mangalia – ospatari, ajutor de bucatar, vanzatori etc.

In rest, agentii economici care ocupa „top“-ul in ceea ce priveste cererea de forta de munca sunt subcontractorii din cadrul santierului Naval Daewoo Mangalia, care au nevoie de sudori, izolatori, mecanici auto, tubulatori, lacatusi etc.