Cu ce pret se doresc parcari la Cluj? Raspunsul, deloc greu de gasit: cu orice pret. Cel putin asta demonstreaza ideea reprezentantilor administratiei locale, in frunte cu arhitectul-sef al municipiului, Adrian Iancu, care se pregatesc sa demareze lucrarile pentru amplasarea unui parking pe Calea Motilor, numarul 3-5, chiar in curtea Liceului de Coregrafie.

Liderii administratiei clujene au negociat acest teren direct cu Ministerul Educatiei si Cercetarii, trecand peste partile locale implicate, Inspectoratul Scolar Judetean si reprezentantii liceului.

Prin insistenta de a amplasa parking-ul in curtea Liceului de Coregrafie, autoritatile locale il incurajeaza pe controversatul afacerist Cristian Dulau sa continue un plan care nu a fost structurat cum se cuvine. Directorul liceului, Marius Loga, spune ca nu i s-a adus la cunostinta ca in curtea scolii va fi ridicat un parking si sustine ca va protesta impotriva proiectului.

Specialistii in urbanism contactati de ZIUA de Cluj afirma ca proiectul parking-ului din spatele Primariei incalca toate normele cu privire la amplasarea parcajelor.

In repetate randuri s-a vorbit, si in presa si la sedintele Consiliului Local, despre proiectul parking-ului de pe Calea Motilor, numarul 3-

Nimeni nu s-a intrebat ce se va intampla cu Liceul de Coregrafie, care, in cazul in care acest parcaj va fi infiintat, nu va mai ramane cu nici o bucatica de teren. In nici o tara si in nici un oras nu s-a mai vazut ca o scoala (si mai ales una precum Liceul de Coregrafie, in care elevii au un program cu mult prelungit fata de cel obisnuit), sa nu dispuna de o curte pentru recreere.

Initiatorii proiectului parking-ului au inceput cu laudele, fara sa mentioneze, insa, ca, pe langa curtea Primariei, va fi sacrificat si Liceul de Coregrafie. ZIUA de Cluj s-a pronuntat in repetate randuri pentru infiintarea a cat mai multe parking-uri, dar cu conditia ca acestea sa constituie un avantaj pentru toata lumea.

Or, pe Calea Motilor mai sunt numeroase alte curti spatioase pe care Primaria le-ar putea achizitiona in vederea construirii acestui parking, astfel incat Liceul de Coregrafie sa nu fie distrus.

Toate datele de care dispunem ne arata ca, prin amplasarea parking-ului pe strada Motilor, numarul 3-5, sunt incalcate toate normele in ceea ce priveste amplasarea de parcaje.

Alte zone centrale, viabile pentru amplasarea unor parking-uri, identificate de specialistii consultati, mai sunt pe strada Avram Iancu 24-28, in spatele halei agroalimentare din Piata Mihai Viteazul, pe Calea Dorobantilor 18, si exemplele ar putea continua, numai bunavointa sa existe.

ZIUA de Cluj a intrat in posesia planului tehnic ce vizeaza aceasta constructie, plan aprobat de arhitectul-sef al municipiului, Adrian Iancu. Din acesta reiese, clar, ca cei 1800 de metri patrati pe care ar urma sa se intinda parcajul includ absolut toata curtea Liceului de Coregrafie.

Directorul scolii, Marius Loga, a declarat ca nu l-a anuntat nimeni ca ar urma sa se intample ceva cu terenul liceului. "Am citit in ziare despre parking-ul de pe Motilor 3-5", a spus Loga, adaugand ca a tot sperat sa fie o greseala, dat fiind faptul ca la numarul 5 este chiar liceul pe care il conduce.

Ceea ce parea sa fie doar o gluma proasta a devenit certitudine pentru director in momentul in care acestuia i-a parvenit un "raspuns" de la Ministerul Educatiei si Cercetarii, unul pe care nu-l solicitase. Cu alte cuvinte, conducerea liceului este "indemnata" sa se inteleaga cu autoritatile in ceea ce priveste terenul destinat realizarii acestui parking.

Se pare ca mai marii administratiei locale au actionat direct la centru, in speranta ca acolo nu vor intampina dificultati pentru obtinerea terenului cu pricina. Ridicol este ca nimeni nu spune ce ar trebui sa se intample cu copiii care studiaza la aceasta scoala, avand in vedere ca ei vor fi privati atat de spatiul liber al curtii, cat si de cantina alaturata scolii.

"Avem peste 80 de copii, atat cei de la sectia de muzica, cat si cei de la sectia de arte plastice", a spus directorul Loga, adaugand ca la noi in tara sunt numai doua licee de coregrafie, unul la Bucuresti iar cel de-al doilea la Cluj.

Sclipire de "specialist"

Surse din Primarie ne-au confirmat faptul ca ideea parking-ului i-a apartinut arhitectului-sef al orasului, Adrian Iancu, "specialistul" pe mana caruia Boc are incredere sa lase problemele de urbanism, dupa cum tocmai el ne-a declarat.

Se pare ca lui Iancu i-a venit ideea dupa ce, in repetate randuri, obligat de traseul care-l scoate din birou, s-a tot lovit cu privirea de curtea golasa a Primariei.

A realizat, atunci, ca prin indepartarea celor cateva garaje si, mai ales, prin anexarea terenului ce se ascundea in spatele lor (curtea Liceului de Coregrafie) ar putea sa rezolve o chestiune atat de stringenta pentru circulatia municipiului.

Adrian Iancu a facut abstractie de normele in vigoare care demonstreaza, cat se poate de clar, chiar si pentru cei mai putin avizati, ca parking-ul se potriveste in spatiul de pe Calea Motilor ca nuca in perete.

Fara sa mai punem la socoteala ca terenul ales pentru acest proiect este flancat, de o parte si de alta, de imobile de locuit - un perete intreg care le adaposteste ar urma sa fie alipit parking-ului -, de Biblioteca Universitara, ori de Policlinica de Copii, ne referim strict la faptul ca Liceului de Coregrafie i se ia, pe langa curte, si intrarea principala, cu tot cu trotuarul de pe marginea cantinei.

Reprezentantii Primariei au negociat la centru toata afacerea, fara sa-l anunte pe directorul institutiei de invatamant despre ceea ce urmeaza sa se intample. Lui Marius Loga nu i s-a oferit nici cel mai mic detaliu despre locul in care se vor putea desfasura elevii.

Si noi am cerut detalii despre ceea ce ar urma sa se intample cu liceul, in eventualitatea in care acest parking s-ar ridica in curte, dar initiatorii proiectului nu au fost de gasit.

Mai concret, am transmis autoritatilor locale, prin biroul mass-media, ca ne aflam in posesia actului care dovedeste ca terenul liceului a fost negociat inainte ca pentru acest parking sa se fi realizat un studiu de fezabilitate, dar nimeni nu a fost in masura sa ne ofere un raspuns in ceea ce priveste situatia semnalata.

Parking ilegal

Pentru detalii in ce priveste amplasarea parking-ului in curtea Liceului de Coregrafie l-am consultat pe arhitectul clujean Eugeniu Panescu, membru in consiliul de conducere al Ordinului Arhitectilor din Romania, filiala Transilvania.

Acesta ne-a declarat ca legea interzice, efectiv, amplasarea parcajelor supraterane deschise cu capacitatea de peste 100 de autoturisme la mai putin de 100 de metri distanta de scoli, spitale, gradinite, teatre, lacasuri de cult sau camine de batrani.

"In mod logic, intr-o societate civilizata, pentru amplasarea unui parking in curtea unei scoli, nimeni nu ar elibera certificat de urbanism", a mai spus Panescu.

Chestiunea se complica si mai mult daca avem in vedere ca in zona vizata circulatia este extrem de aglomerata, iar un parking nu ar face decat sa ingreuneze si mai mult traficul. Apoi nu s-a pus problema celor 300 de masini, cat s-a calculat ca vor putea stationa in parcajul ridicat pe cinci nivele. Acestea vor polua atat aerul cat si auzul.

"Cum se vor mai putea desfasura elevii de la Liceul Coregrafic sau studentii din Biblioteca Universitara - avand in vedere ca intrarea in parking a fost trasata chiar pe sub ferestrele acestei institutii - cum vor rezista si copii bolnavi de la Policlinica 2 intr-un astfel de vacarm?", s-a intrebat Panescu.

In ceea ce priveste planul parking-ului, acesta nu prevede cum se vor efectua iesirile. Arhitectul Panescu a recunoscut la randul sau ca au fost trasate intrarile, insa nu sunt prevazute iesirile.

"Pe plan sunt conturate, asa cum trebuie de altfel, la o asemenea capacitate, doua intrari, una pe actuala poarta a liceului de pe Calea Motilor, iar cea de-a doua pe strada Clinicilor, pe sub o poarta care da in curtea Bibliotecii Universitare, si care intretaie cele doua strazi", a afirmat Panescu.

Dat fiind faptul ca ambele cai de acces spre parking sunt stramte, din planul pe care il avem nu se intrevede o solutie pentru modalitatea in care masinile vor mai putea iesi.

Dulau, asteptat cu garantiile financiare

Cu toate ca nu s-au facut publice prea multe detalii in legatura cu modul in care va ajunge sa devina functional acest parking, se stie, in schimb, ca s-au facut demersuri serioase pentru semnarea unui contract de asociere intre Consiliul Local si o firma care sa duca la bun sfarsit acest proiect.

Numai ca, din spusele reprezentantilor Primariei reiese ca societatile vizate nu s-au aratat interesate de acest proiect, motivul fiind, parca, tot zona improprie dezvoltarii unei astfel de afaceri. S-a gasit totusi un participant pentru "licitatie", cel care a si castigat-o de altfel.

Este vorba despre controversatul afacerist Daniel Dulau, patronul complexului comercial "Sora". Oferta initiala a lui Dulau s-a dus pe apa sambetei, dat fiind faptul ca finantarea proiectului era garantata de MTS Leasing, societate aflata in pragul falimentului. Astfel, Dulau nu mai poate oferi o garantie in ce priveste suportarea cheltuielilor pentru parking.

Cu toate astea, liderii administratiei clujene au fost ingaduitori cu Dulau, oferindu-i ragaz sa vina cu banii. Prin biroul mass-media am aflat ca daca in aceasta saptamana va veni cu o garantie financiara, Dulau va fi liber sa se apuce de treaba, de la 1 noiembrie.

Concret, firma lui Daniel Dulau se obliga sa realizeze, din sursele financiare pe care le va gasi, daca le va gasi, parking-ul suprateran care va avea 5 nivele, aria construita de 1800 mp, aria construita desfasurata de 9000 mp si o capacitate de circa 300 de autoturisme.

Parking-ul ar urma sa fie dotat cu minim doua scari de acces si evacuare, precum si lift pentru persoane, care vor asigura inclusiv accesul la etajele Primariei.