Unora le place riscul

de Ovidiu Petrovai     Gazeta de Hunedoara
Marţi, 6 septembrie 2005, 0:00

Consiliul Judetean Hunedoara este o autoritate locala a statului formata din alesii ai poporului, iar ASSET Management System din Bucuresti este societate controlata de un om de afaceri extrem de controversat, Sever "Dacia Felix" Muresan. Legatura dintre cele doua entitati o reprezinta un parteneriat public incheiat la sfarsitul lunii trecute.



Asocierea vizeaza modernizarea aeroportului de la Saulesti si reabilitarea drumului Santuhalm - Hunedoara. Alegerea partenerului si contractul incheiat cu ASSET sunt menite sa trezeasca suspiciuni in privinta reusitei si eficientei acestor proiecte.



Parteneriatul dintre CJ Hunedoara si ASSET a fost semnat in 22 august. ASSET este o firma din grupul luxemburghez FIBELFIN, la care actionar majoritar este omul de afaceri Sever Muresan. Societatea lui Muresan este partener privat al statului in doua proiecte din judetul Hunedoara a caror investitie depaseste 1.300 de miliarde lei vechi.



Modernizarea aeroclubului de la Saulesti va costa aproape 830 de miliarde, iar reabilitarea tronsonului Santuhalm - Hunedoara este estimata la peste 430 de miliarde. Afacerea aeroportului ascunde, sub forma unui contract legal, interese financiare puternice ale grupului controlat de Muresan.



Modul in care s-a ajuns la asocierea cu CJ tradeaza toate datele unei afaceri aranjate strategic in care ASSET - FIBELFIN nu avea cum sa piarda.



SRL-urile din Brasov au jucat pe mana moarta



Potrivit reprezentantiilor CJ Hunedoara, ASSET - FIBELFIN a fost selectata in urma unei licitatii la care au mai participat doua societati din judetul Brasov. TARNAVA Construct Brasov si SC GEVANIPET SRL au avut mai degraba rolul de "iepurasi", decat cel de contraofertant in competitia pentru contractatea proiectului de la Saulesti.



TARNAVA este o societate infiintata in septembrie anul trecut, iar GEVANIPET un SRL din Sacele care, potrivit informatiilor afisate de Ministerul Finantelor, are o cifra de afaceri de 1,9 miliarde, diverse datorii de 1,1 miliarde si numara un angajat. Cele doua, sa le zicem, competitoare au participat si pierdut cu consecventa ambele proiecte puse la bataie de CJ: aeroportul si drumul.



In comparatie cu cele doua firme brasovene, societatea ASSET era de departe cea mai serioasa. Sustinuta de blazonul grupului luxemburghez FIBELFIN si beneficiind de numele greu al lui Sever Muresan, ASSET a luat ochii consilierilor judeteni hunedoreni.



Fezabil da, viabil ba



Asocierea cu ASSET a fost privita initial cu rezerva de o parte a consilierilor judeteni din cauza trecutului controversat al actionarului majoritar de la FIBELFIN, Sever Muresan. Cercetat pentru infractiuni de natura economica, implicat in scandalul falimentarii Bancii Dacia Felix, Muresan nu a fost insa niciodata condamnat in Romania.



Muresan a fost anchetat de autoritatiile elvetiene pentru un prejudiciu de 10 milioane de euro si condamnat la trei ani de inchisoare. Faptul ca Muresan nu a suferit nici o condamnare in Romania i-a determinat pe consilieri sa lase garda jos.



Printr-un concurs de imprejurari de-a dreptul ironic s-a nimerit ca unul dintre consilierii judeteni sa fie generalul in rezerva Ion Pitulescu, cel care a dispus anchetarea lui Sever Muresan in scandalul Dacia Felix.



Daca presedintele CJ, Mircea Molot, a numit in conferinta de presa parteneriatul cu Muresan drept o realizare mareata, Pitulescu si alti consilieri au vorbit de monitorizarea atenta a proiectului. Sunt voci in randul autoritatile locale hunedorene care sunt sceptice ca proiectul se va realiza. Modernizarea aeroportului ridica o problema majora legata de viabilitatea investitiei.



Construirea unui aeroport pentru curse charter la Saulesti, in conditiile in care Deva se afla intre doua aeroporturi internationale, Timisoara si Sibiu, nu pare un proiect fezabil. Ambele proiecte de parteneriat incheiate de CJ cu ASSET au un punct slab cand vine vorba de evaluarea profitului si modul in care investitiile de peste o mie de miliarde vor fi recuperate.



La tronsonul Santuhalm - Hunedoara autoritatile judetene nu au putut raspunde la intrebarile presei referitoare la managementul viitoarei "autostrazi"; daca va fi o taxa de drum, care va fi valoarea acesteia si in cat se estimieaza amortizarea investitiei. Contractul pentru modernizarea aeroportului de la Saulesti este la fel de vag in aceasta privinta.



Contractul dintre CJ Hunedoara si ASSET - FIBELFIN specifica obligatia investitorului privat de a vira un procentaj de 20 la suta din venitul net realizat din exploatarea investitiei in contul CJ, dar nu mentioneaza conditii sau clauze referitoare la gestionarea viitorului aeroport.



Sever Muresan beneficiaza de "confidentialitate"



Ordonanta de Guvern nr. 16/2001 privind contractele de parteneriat public - privat prevede intocmirea obligatorie de catre autoritatea publica a unor studii de prefezabilitate si fezabilitate inainte alegerii partenerului de investitii. Daca CJ Hunedoara a solicitat intr-adevar studii de acest fel, ele ar trebui sa contina si o strategie de profit care sa atraga un potential partener privat.



Scopul studiului de fezabilitate este de a estima rentabilitatea unui proiect. Andrei Mihut, jurist in cadrul CJ Hunedoara, ne-a declarat ca au fost intocmite studiile de fezabilitate pentru cele doua proiecte incheiate cu ASSET, iar parteneriatul public - privat incheiat cu firma lui Muresan respecta cerintele legii.



La Consiliul Judetean o parte din functionarii publici profitau din plin de ultimele zile de concediu, iar responsabilii parteneriatelor nu pot fi gasiti decat in aceasta saptamana. Contactat telefonic, Dan Paran, vicepresedintele Consiliului Judetean Hunedoara ne-a declarat ca abia ce s-a intors din concediu si abia a inceput sa studieze aceste contracte.



Consilierul judetean Ion Pitulescu a precizat, la randul lui, ca nu cunoaste situatia studiilor precontractuale, pe motiv ca nu a participat la sedintele CJ in care s-a dezbatut aprobarea parteneriatului cu Sever Muresan. Pitulescu a mai declarat ca el a avut o obiectie de ordin moral in privinta alegerii societatii lui Muresan si nu cunoaste detalii tehnice ale proiectelor.



Redactorii GAZETEI au solicitat punctul de vedere al societatii ASSET in legatura cu aceste contracte, dar reprezentantii societatii lui Muresan au raspuns ca ne vor contacta ei. Pana la inchiderea editiei nu au facut-o.



Eram curiosi, printre altele, daca directorul financiar al ASSET, Florian Berbec, este una si aceeasi persoana cu fostul director al sucursalei Bucuresti al bancii WEST BANK, cercetat acum cativa ani pentru fraudarea sucursalei. Sau poate e o simpla coincidenta de nume. Un lucru e sigur, managerii ASSET au refuzat dialogul cu deja consacrata replica: "Va vom contacta noi".



Ca si cum parteneriatul CJ - ASSET nu ar avea destule puncte dubioase, contractul pus la cale intre cele doua parti contine si niste clauze de confidentialitate in asa fel incat anumite detalii de interes public sa ramana in continuare private.



Potrivit documentului, "o parte contractanta nu are dreptul, fara acordul scris al celeilalte parti, de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terte parti, in afara acelor persoane implicate in indeplinirea contractului".



Asa sa le ajute Legea 544/2001 privind liberul acces la informatii de interes public!
























525 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi