Dezastrele petrecute anul acesta pe tarmul Asiei cauzate de valurile de tip tsunami s-ar putea petrece si la tarmurile Marii Negre. Nu cu aceeasi intensitate si poate ca pagubele ar fi mai reduse, dar potrivit cercetatorilor, posibilitatea nu este exclusa, cu atat mai mult cu cat Romania se afla intr-o zona seismica activa.

Dar cum gradul evolutiei tehnologice a cercetatorilor romani nu este prea sofisticat, producerea acestor fenomene marine nu poate fi prevazuta, spre dezavantajul populatiei si chiar al cercetarilor.

Singurele experimente realizate la Marea Neagra, care au evidentiat marimea unui val si impactul pe care il poate avea asupra solului, au fost efectuate in urma cu 5 ani, de niste cercetatori americani. Potrivit specialistilor, una dintre cauzele aparitiilor fenomenelor marine tsunami este si activitatea seismica.

Astfel, intensificarea cutremurelor in regiunea carpato-danubiana poate duce, dupa cum ne-a declarat si Simion Nicolaev, directorul Institutului pentru Cercetare Marina „Grigore Antipa” Constanta, la producerea valurilor tsunami in Marea Neagra. Dar, dupa cum a subliniat Simion Nicolaev, la ora actuala nu exista tehnologia care sa prevada aceste fenomene.

Mai mult, Simion Nicolaev a afirmat ca singurele experimente produse in largul Marii Negre care au vizat observarea consecintelor pe care un astfel de fenomen l-ar avea asupra tarmului au fost efectuate de niste cercetatori americani, in cu totul alt context. „Se incerca atunci sa se observe in ce masura pot fi detectate activitatile militare submarine din Rusia.

In acest scop, americanii au vrut sa amplaseze statii de detectare pe teritoriul tarii noastre si la malul Marii Negre, si prin vest. Atunci au fost detonate peste 10 tone de explozibil pe fundul Marii Negre pentru a se vedea in ce mod sunt receptionate de statii”, ne-a declarat Simion Nicolaev, directorul Institutul de Cercetari Marine „Grigore Antipa” Constanta.

Valurile produse de detonare au fost similare celor de tip tsunami, dupa cum ne-a declarat Simion Nicolaev, iar inaltimea lor a fost de cca. 6 metri. „Ceea ce inseamna ca nu sunt prea periculoase, de vreme ce tarmul marii este si de 12 metri inaltime”, a mai adaugat Simion Nicolaev. si cu atat mai mult cu cat astfel de fenomene s-au mai produs in Marea Neagra.

Astfel, in 1901, din cauza producerii unui cutremur de 7,2 grade pe scara Richter, valurile au atins inaltimea de cinci metri.

Poluarea, marea problema a Marii Negre

In alta ordine de idei, una dintre problemele curente cu care se confrunta Institutul de Cercetari Marine „Grigore Antipa” Constanta este poluarea excesiva, care afecteaza ecosistemul marin. Desi in ultimii ani gradul de poluare s-a redus considerabil, dupa cum ne-a declarat Simion Nicolaev, consecinta a scaderii economice a tarii, aceasta continua sa ridice probleme.

si asta pentru ca inca nu se constientizeaza ca si cele mai mici reziduuri pot afecta ecosistemul marin. „Unde oamenii sunt mai putini civilizati, si poluarea este mai multa”, a subliniat Simion Nicolaev.

Astfel, pana si uleiul scurs dintr-un autoturism pe sosea poate fi toxic, in masura in care „canalizarile pluviale nu au sisteme de epurare si tot ce se scurge pe sosele ajunge in mare”, dupa cum a declarat directorul de la Grigore Antipa.

O alta sursa de poluare considerabila este si vechimea conductelor de canalizare, cu atat mai mult cu cat acestea se afla in vecinatatea conductelor de petrol. „Din aceste surse au fost deversate in Marea Neagra peste 100.000 de tone de petrol”, a subliniat Simion Nicolaev.

Mai mult, nici distractia turistilor nu este inofensiva, in conditiile in care „motoscuterele care nu au dotarile corespunzatoare sunt factori decisivi de poluare, iar in zona costiera concentratia de metale grele depaseste cu mult cota admisa”.

Problemele cele mai ridicate se intalnesc in ceea ce priveste poluarea cu metalo-chimice, in schimb, dupa cum a subliniat Simion Nicolaev, „nu sunt probleme la poluarea microbiana, in acest caz ne aflam sub limitele prevazute de UE”.