Infiintata de doar cateva luni, politia comunitara craioveana nu stie nici pana la aceasta ora cu ce se ocupa sau cu ce ar trebui sa se ocupe conform atributiilor prevazute de legea speciala de organizare si functionare.

In conditiile in care si sursele de autofinantare ale activitatii sunt pe undeva pe la umbra legislatiei, avem o imagine destul de cetoasa a activitatii celebrei unitati conduse de Constantin Petrescu.

Comunitarii nu numai ca isi bazeaza cererea pe un act normativ deja modificat, insa dau dovada si de fantezie legislativa, citand in sprijinul lor un articol care nici macar nu exista.

Astfel, probabil pe baza rapoartelor politiei comunitare conduse de directorul Constantin Petrescu, comisia locala de ordine publica, sub semnatura lui Antonie Solomon, vine cu o sugestie. "Subliniem necesitatea mentinerii si in perspectiva anului 2006 pe lista obiectivelor de interes public si privat, ce va fi intocmita de consiliul local in conformitate cu art. 7, lit. B din Legea 371/2004, a obiectivelor cu care s-au incheiat contracte pentru prestari servicii. De altfel, potrivit aceleiasi legi, in art. 28, lit. L, directorul executiv are obligatia de a identifica si propune consiliului local noi posibilitati menite sa asigure beneficii suplimentare, in limita competentelor prevazute de lege", se arata in documentul semnat de Antonie Solomon.

Propunerea si-a gasit locul intr-o informare privind activitatea politiei comunitare, prezentata consilierilor locali la sedinta din 27 septembrie. Laudabila intentia directorului de a se zbate sa asigure fonduri pentru unitatea pe care o conduce, numai ca exista cel putin doua probleme cu formularea folosita. In primul rand ca ne-am straduit cat am putut sa dam peste litera L a articolului 28 din Legea 371/2004, insa efortul a fost in zadar. N-am descoperit nici macar literele A, B si C ale articolului 28, daramite L. Si asta pentru ca, oricat le-am numarat, am gasit doar 27 de articole in Legea 371/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea politiei comunitare.

A doua problema vine tocmai din cauza contractelor de paza pe care vor sa le pastreze mai-marii politiei comunitare.

Desi, din cate se pare, le e atat de draga Legea 371/2004 incat sunt in stare sa-i mai adauge un articol, respec-tivii uita sa aminteasca un fapt "marunt": legea respectiva a fost deja modificata "pe ici, pe colo", si anume chiar in punctele esentiale, care privesc contractele de paza.

A fost schimbat, printre altele, chiar primul articol al legii, cel care arata rostul aparitiei politiei comunitare. Astfel, Legea 371 prevedea ca politia comunitara se infiinteaza pentru a asigura, pe langa ordinea publica, si "cresterea eficientei pazei obiectivelor si bunurilor de interes public si privat".

Ordonanta de Urgenta nr. 23/2005 schimba continutul articolului, aratand ca politia comunitara asigura "cresterea eficientei pazei obiectivelor si a bunurilor apartinand domeniului public si privat al unitatilor administrativ teritoriale".

Cu alte cuvinte, agentii comunitari sunt destinati pazei obiectivelor ce apartin consiliilor judetene sau consiliilor locale si nu trebuie sa devina politisti de inchiriat pentru societatile comerciale.

In plus, nici contractele de paza incheiate de corpul gardienilor publici cu firmele private nu au o soarta mai buna. Prin aceeasi Ordonanta 23/2005 se modifica si articolul 21 al Legii 371/2004. In noua formulare, acesta prevede, la alineatul 3, ca aceste contracte "nu mai pot fi prelungite sau reinnoite de politia comunitara, dupa expirarea termenelor pentru care au fost incheiate".

Ordonanta nr. 23 a fost aprobata de Parlament prin Legea nr. 180/2005 si, in aceste conditii, solicitarea adresata consiliului local seamana izbitor de mult cu un indemn la nesocotirea legii.

Comunitarii ar trebui sa renunte la partea leului

Cea mai mare parte din personalul politiei comunitare este destinata ser-viciilor de paza obiective si transport valori. Astfel, daca pentru asigurarea ordinii publice in Craiova sunt scosi pe strazi 130 de agenti, alti 319 asigura paza la diverse obiective apartinand unitatilor adminis-tratiei publice locale si socie-tatilor comerciale.

Potrivit datelor transmise catre consiliul local, aceste activitati aduc cea mai mare parte din veniturile inregis-trate de politia comuni-tara, peste 79 la suta din totalul sumelor incasate. Grosul veniturilor vine din activitatea de paza, nu mai putin de 29 de miliarde de lei vechi. Lista obiective-lor pazite de agentii craioveni cuprinde 22 de pozitii.

Dintre acestea doar o mica parte apartin unitatilor administrativ teritoriale. Cei mai multi agenti sunt desemnati sa asigure paza la societati comer-ciale care erau sau au devenit private. Cel mai important client este SNP Petrom SA, unde asigura paza nu mai putin de 62 de politisti comunitari.