Locatiile si proiectele exista pe hartie si asteapta investitorii. Unii au venit, dar au fost tratati cu indiferenta. Altii au fost pusi sa participe la licitatii in reluare, pana cand s-au plictisit. Intre timp, clujeanul de rand, sofer, cauta minute in sir un loc de parcare sau isi cumpara si ultimele modele de masini lansate pe piata, tot fara a avea unde sa le parcheze.

Pentru clujeanul care nu are masina, orasul a devenit o imensa parcare. Pietonii nu pot circula pe trotuare din cauza masinilor lasate acolo. Artere principale de circulatie au una sau chiar doua benzi "sacrificate" de masinile parcate. Nici spatiile verzi, pe cale de disparitie in oras, nu au scapat de invazia masinilor.

Unele au fost transformate in garaje, altele "gazduiesc" la vedere masini peste masini. In centru, la orele de varf, a gasi un loc de parcare este o adevarata aventura. Daca ai noroc, dupa cateva zeci de minute, si ocoluri repetate pe strazi laturalnice, poate se gaseste un coltisor ramas neocupat. Planurile de rezolvare a acestei situatii au ramas planuri si atat.

De un an de zile, noua administratie incearca sa demareze lucrarile macar la un parking. Ghinion insa. Firma care la ora aceasta ar fi putut avea ridicat macar un nivel din primul parking din Cluj a fost purtata intre asocieri cu Consiliul Local si licitatii fara ca, dupa aproape 365 de zile, sa se ajunga la un rezultat concret.

Noua licitatie este si ea amanata, fara a exista motive obiective, astfel incat macar la primavara castigatorul, daca va exista vreunul, sa se poata apuca de construit.

Investitii imense

Proiectele de realizare a parking-urilor vor sa cuprinda intreg orasul. Punctul nevralgic ramane insa centrul. Aici sunt pregatite doua proiecte. Unul dintre ele, absolut irealist, pentru care fostul primar Gheorghe Funar a platit peste 2 miliarde de lei, vizeaza Piata Avram Iancu.

"Este un proiect nerealizabil, dar trebuia, prin lege, sa organizam licitatii, la care de altfel nu s-a prezentat nimeni. Nu ne facem insa iluzii", a decalarat viceprimarul Adrian Popa. O alta zona dorita pentru un parking suprateran este Piata Mihai Viteazul, in apropierea actualei hale agroalimentare.

Administratia s-a lovit aici de refuzul celor care locuiesc in zona si care spun ca nu vor sa aiba sute de masini parcate langa casele lor. Realizarea acestui parking este posibila, totusi, pentru ca cel putin in investitor strain s-a interesat de acest amplasament.

Bancile, bune de plata

Pentru parking-ul din Piata Mihai Viteazul, administratia avea planuri inca din anii trecuti.

Astfel, pentru ca doua banci importante au primit in concesiune terenuri de la municipalitate pentru a-si construi sedii (BCR si BRD) si pentru ca nu aveau cum sa asigure numarul de locuri de parcare cerut in apropierea acestor cladiri, primaria a propus ca bancile sa contribuie la un fond de parcari, banii urmand a fi folositi pentru parking-ul din Mihai Viteazul.

Bancile insa, nu au semnat niciodata actele aditionale prin care s-ar fi obligat la plata. La inceputul lunii trecute, administratia locala a solicitat acestor banci sa prezinte urgent situatia parcarilor. "Cele doua banci (BCR si BRD ) nu au platit contributii la bugetul local cu titlul «amenajare parcare».

Conform prevederilor contractuale, aceste institutii au obligatia de a construi parcari, nici una dintre cele doua societati bancare neinsusindu-si actul aditional prin care obligatia de a construi se inlocuieste cu obligatia de a plati" a declarat purtatorul de cuvant al Primariei, Raimonda Boian.

Taxa de parcare, "resuscitata"

Primarul Emil Boc a anuntat de mai multe ori ca doreste sa puna in aplicare o taxa de parcare. Cu banii colectati de la cei care vor sa construiasca, dar nu pot asigura loc de parcare, in apropierea centrului comercial sau a blocului de locuinte, Primaria doreste sa realizeze parking-uri. "Nu vrem sa cerem mii de euro de la oamenii simpli.

Taxa va fi diferita in functie de zona in care se construieste si in functie de destinatia constructiei. Ea ar putea sa se incadreze intre cateva sute de euro si cateva mii de euro"; a declarat Emil Boc. Lipsa locurilor de parcare i-a pus de altfel pe jar si pe consilierii locali, care au trebuit sa voteze recent o hotarare privind mansardarea blocurilor din municipiu.

Deoarece in apropierea blocurilor nu mai pot fi gasite decat cu greu locuri libere, s-a decis ca cetateanul care doreste sa mansardeze sa aiba obligatia de a asigura loc de parcare, unul la cate doua apartamente. Primaria a mai incercat si o alta solutie absolut inedita. A transformat aproape toate locurile unde masinile parcau ilegal in parcari stradale.

Singura diferenta pentru soferi este ca, in loc sa lase masina parcata pe gratis pe trotuar sau pe o banda de circulatie, acum au acel loc marcat si trebuie sa plateasca pentru el. Cu aceasta solutie "originala", nici soferii si nici pietonii nu au de ce sa fie multumiti, deoarece traficul nu a devenit mai fluent.