Teodor Petris a fost ofiter de militie si, ulterior, de politie, pana in anul 2002, cand a fost pensionat. In decursul carierei sale, Petris si-a format un cerc de relatii in mai toate institutiile locale.

Astfel ca atunci cand familia sa a intrat in afaceri, chiar inca dinainte ca fostul colonel sa se pensioneze si sa preia el conducerea acestora, firmele lor prosperau. Petris detinea un spatiu

comercial situat chiar peste drum de sediul Politiei Municipiului Oradea, un bar la care multi politisti veneau sa dea pe gat un pahar. Petris era asociat la firma care administra barul cu un italian, de care a reusit sa scape rapid, prin „metode specifice".

Barul a mers insa tot mai slab, astfel ca fostul politist a trebuit sa caute o afacere mai profitabila. Si, in cele din urma, a gasit-o!

Adica, prin acelasi sistem de relatii de care pomeneam mai sus, Petris a reusit sa-si vanda spatiul de la parterul blocului in care-i functionase barul Serviciului de Carte Funciara de pe langa Judecatoria Oradea, „rebotezat" Serviciul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Bihor.

Conditiile cumpararii spatiului de catre amintita institutie sunt de-a dreptul scandaloase si

conducerea acestei institutii ar merita atentia organelor de cercetare penala pentru a se stabili in ce imprejurari s-a decis achizitionarea respectivului spatiu al lui Teodor Petris in conditii atat de paguboase pentru Ministerul de Interne, de care apartine si Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Bihor.

Un director secretos, scolit la „Informatii Militare"

Reporterii nostri l-au interpelat pe Ghincea Minel, directorul Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara Bihor, in legatura cu conditiile „achizitionarii" spatiului de pe calea Aradului de catre institutia pe care, vremelnic, o coordoneaza.

Spre surprinderea noastra, acesta a avut o atitudine care ar trebui, credem noi, sa atraga automat verificari amanuntite

privind achizitia imobilului ce serveste acum drept sediu al institutiei.

„Inainte de a se lua decizia de mutare a Serviciului de Carte Funciara, s-a organizat o licitatie. Aceasta decizie s-a luat inainte de a fi eu director. Nu am fost eu director cand s-a organizat licitatia. Nu am gasit alt spatiu, acesta este singurul potrivit pentru necesitatea noastra. Spatiul este al doamnei

Maria Petris. Suma cu care s-a cumparat acest spatiu este confidentiala. Nu stiu pe cine ar interesa aceasta problema, eu cred ca aveti alte interese. Credeti ca ma puteti trage pe sfoara?! Eu am lucrat multi ani in armata, la Informatii, pe mine nu ma puteti pacali!" – zice nea Minel.

Pe care il informam, daca nu cunoaste legile, ca, fiind vorba de o institutie publica,

detaliile legate de folosirea banilor publici, respectiv de licitatia organizata pentru achizitionarea spatiului pentru sediul Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara Bihor, constituie informatii de interes public.

Potrivit art. 2 din Legea 544/2001 privind accesul la informatiile de interes public, „prin informatie de interes public se intelege orice informatie care

priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati publice sau institutii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informatiei".

In alta ordine de idei, OJCPI Bihor are declaratiile de avere ale angajatilor neactualizate din 2003. Fapt pentru care conducerea institutiei ar merita sanctionata, conform prevederilor legilor anticoruptie.

Scurt tratat de drept, pentru ofiteri-directori

A d-lui director Minel Ghincea, care, asa cum am aratat mai sus, incalca cel putin doua legi, lipseste cu desavarsire, desi, conform art. 2 din Legea 115/1996 modificata, persoanele cu functii de conducere si de control si functionarii publici care isi desfasoara activitatea in cadrul autoritatilor

publice centrale ori locale sau in cadrul institutiilor publice ori de interes public… au obligatia sa isi declare averea".

Conform art. 6 al Legii 544 „orice persoana are dreptul sa solicite si sa obtina de la autoritatile si institutiile publice, in conditiile prezentei legi, informatiile de interes public. Autoritatile si institutiile publice sunt obligate

sa asigure persoanelor, la cererea acestora, informatiile de interes public solicitate in scris sau verbal".

Potrivit art. 15, „accesul mijloacelor de informare in masa la informatiile de interes public este garantat". Iar conform prevederilor art. 21, „refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autoritati ori institutii

publice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi constituie abatere si atrage raspunderea disciplinara a celui vinovat".

Pentru cultura juridica a d-lui Ghincea, „specialist" in informatii, precizam ca, in conformitate cu art. 22. „Instanta poate obliga autoritatea sau institutia publica sa furnizeze informatiile de interes public solicitate si sa plateasca

daune morale si/sau patrimoniale".

Nu stim cine l-a propus pe Minel Ghincea director la Oficiul Judetean de Cadastru si Publicitate Imobiliara, dar „Informatia de Vest" va aduce situatia creata in atentia prefectului de Bihor, a organelor de ancheta si a conducerii Ministerului Justitiei.

Nu cunoastem inca dedesubturile achizitionarii sediului OJCPI Bihor de la

familia fostului politist Teodor Petris, dar va promitem ca le vom afla si le vom da publicitatii. Mai ales ca, in materie de afaceri dubioase, acesta mai are antecedente.

Un scandal a „domnit" ani de zile intre locatarii blocului C 77 de pe strada Nufarului din Oradea si firmele ce-si desfasoara activitatea in imediata apropiere, pe de o parte, si proprietarii barului „Tranzit", situat la parterul

imobilului, pe de alta parte. Barul apartinea familiei ex-colonelului de politie Teodor Petris, trecut in rezerva in cursul anului 2002 de la Serviciul Ordine Publica al IJP Bihor. Cand avea chef de petrecere si inca nu inchisese localul pentru „renovare", Petris isi invita prietenii si fostii colegi la barul din strada Nufarului.

Despre fostul politist se povesteste c-ar avea doua vile si mai

multe societati comerciale inregistrate pe numele membrilor familiei, care inregistreaza un rulaj ce i-ar face invidiosi pe multi „civili".

Galagia produsa de clientii barului si muzica stridenta ce razbat de aici au constituit subiectul a nenumarate reclamatii si sesizari adresate zadarnic autoritatilor locale, care n-au luat nici o masura pentru a asigura linistea si confortul vecinilor.

Legea lui Petris

Dar un scandal si mai mare a fost provocat de ambitia fostului politist de a-si construi un spatiu comercial imens, chiar daca acest lucru presupunea calcarea in picioare a legii. Dupa ce initial a obtinut concesionarea a 40 de metri patrati pentru amenajarea unei terase a barului, firma familiei Petris,

Ropet SRL, in mod cu totul dubios, a reusit sa-si mai adjudece 219 mp din spatiul public din jurul blocului C77 „pentru extinderea constructiei existente".

Intr-o scrisoare adresata presei de catre unul din cei afectati (patronul firmei Skorochod Internet Cafe SRL Oradea, Philipp Skorochod), este reamintita pe scurt „istoria" faradelegilor comise sub acoperirea societatii patronate de

familia Petris. Ropet Impex SRL a primit, prin Hotararea Consiliului Local Oradea nr. 151/1999 in concesionare 219 mp de teren „in vederea extinderii la constructia existenta". Daca pana in vara lui 2002 a functionat terasa, pe o suprafata de aprox.

350 mp (diferenta ocupand-o ilegal), astazi reprezentantul firmei susmentionate detine o autorizatie de constructie pe

219 mp deoarece prin Hotararea Consiliului Local s-a aprobat o extindere la constructia existenta ce s-a ridicat la 2,5 m in fata geamului fostului Internet Cafe, reducand aproape la zero vizibilitatea la sosea" – arata patronul localului invecinat cu cel al lui Petris.

Philipp Skorochod, plecat intre timp din Romania tocmai datorita abuzurilor

fostului politist, sustinea ca Hotararea Consiliului Local nu este legala deoarece se bazeaza pe o serie de documente false sau nelegale si prin urmare nici autorizatia de constructie nu est legala. De aceea, atat S.C.

Skorochod Internet Cafe SRL cat si Asociatia de Proprietari au cerut Primariei sistarea lucrarilor de constructie si retragerea autorizatiei de

constructie.

In motivarea cererii se arata ca propunerea de concesionare a fost inaintata si supusa dezbaterii Consiliului Local in sedinta din 29 iulie 1999, hotararea in acest sens fiind emisa in aceeasi zi si prin ea a fost aprobata concesionarea fara licitatie publica a terenului de 219 mp, proprietate publica a

municipiului Oradea. Avizul a fost dat pentru „construire terasa la spatiul

comercial existent", iar hotararea amintita se refera la „extindere la constructia existenta", ceea ce contravine avizului emis. Ca atare, hotararea Consiliului Local este nelegala, intrucat a fost fundamentata pe un aviz nelegal.

Desi prin hotarare s-au concesionat 219 mp, in realitate constructia preconizata a se edifica are o suprafata de circa 400 mp, ocupandu-se

abuziv, cu de la sine putere circa 200 mp din domeniul public. In alta ordine de idei, declaratia cu semnaturile proprietarilor din blocul C77 care au fost de acord cu concesionarea a fost autentificata la notar in data de 3 iulie 1999. Reprezentantii asociatiei de proprietari sustin ca o parte din semnaturi au fost falsificate. La notar nu exista tabelul original, ci doar o copie xerox

autentificata. In 2001, Ropet Impex si-a marit terasa in mod abuziv. Sesizata in legatura cu acest lucru, Primaria Oradea a dat un raspuns foarte evaziv. In schimb, Skorochod a aratat faradelegile comise de fostul politist.

„S-au sapat gropi adanci de 10 m, pana sub fundatia blocului turn de 9 nivele, pe 3 laturi ale sale, punand in pericol blocul si oamenii, avand

vedere timpul foarte ploios si vijelios din ultimele saptamani.

Nu s-a asigurat imprejmuirea gropii, care constituie un pericol pentru clientii Internet Cafe-ului si pietei din apropiere: a fost blocat trotuarul si caile de acces ale pietonilor si locatarilor din blocurile din zona, care sunt obligati sa treaca peste liniile de tramvaie; a fost deviata reteaua de apa si canalizare in afara

subsolului blocului C77, fara ca avizul Regiei Apaterm sa fie legal, lasand blocurile C77 si C79 fara apa; a fost ocupat abuziv subsolul blocului C77, care este proprietatea comuna a tuturor proprietarilor blocului, in cazul in care s-ar dori intrarea in legalitate ar trebui sa existe un contract de vanzare-cumparare intre proprietari si S.C. Ropet Impex" – se spunea in documentul

redactat pentru reprezentantii presei de reprezentantii Skorochod Internet Cafe.

Totodata, si locatarii solicitau sistarea lucrarilor de constructie si retragerea autorizatiei. Alte motive invocate de ei erau ca nu exista acordul proprietarilor pentru edificarea constructiei, ca avizul a fost emis pentru „construire terasa", pe cand in fapt s-a adaugat o noua constructie la cea

existenta; constructia s-a ridicat pe circa 400 mp, din care numai 219 mp erau concesionati, restul apartinand domeniului public, nefiind inchiriati sau concesionati; groapa facuta de jur imprejurul fundatiei blocului afecteaza structura de rezistenta a acestuia si pune in pericol viata locatarilor; avizele eliberate de R.A. Apaterm si Romtelecom fusesera emise fara indeplinirea

conditiilor de legalitate cerute de inscrisurile oficiale. De asemenea, lucrarea s-a efectuat fara a fi montate panourile care precizeaza autorizarea, prestatorul si beneficiarul lucrarii.

Tara lui Teodor-Voda

Colonelul Petris a solicitat inca din anul 2000 Certificat de Urbanism si Autorizatie de Constructie in vederea extinderii si amenajarii spatiului

comercial detinut in zona strazilor Nufarul–Morii. Conform prevederilor legale Consiliul local al municipiului Oradea a aprobat concesionarea unei suprafete aferente acestei modernizari prin extindere (in limita a 100 mp cu accese si trotuare incluse).

Petris, inainte de a avea autorizatia de constructie, a demarat lucrarile fara a avea acordul Asociatiei de Proprietari a blocului si

apartamentelor situate deasupra parterului comercial detinut de Petris. Incalcand prevederile legale, secretarul Florian Dacin nu a transmis memoriul respectiv catre Comisia de Urbanism a Consiliului local, aceasta comisie nefiind solicitata a reglementa situatia conflictuala generata de col.

Petris fata de locatari si fata de ceilalti detinatori de spatii comerciale din

tronsonul blocului in cauza. Executivul Primariei avea obligatia urmaririi lucrarilor si amendarea firmei lui Petris pentru fiecare fata de lucrari neconforme cu autorizatia, fapt care nu s-a produs decat formal.

Informatiile cerute de Comisia de Urbanism (formata exclusiv din consilieri locali – UFD, PSD, PD si UDMR) din partea Executivului, nu au primit nici un

raspuns, asa dupa cum rezulta din procesele verbale de sedinta si inregistrarile audio a sedintelor de plen a legislativului local.

Teodor Petris a incalcat grav prevederile Legii Constructiilor, a Legii Concesiunilor de teren, Codului Civil si Codului Penal.

Conform Raportului Bancii Mondiale pe 2001, in zona Ardeal – Banat -

Transilvania, judetul Bihor (cu municipiul Oradea, in primul rand) ocupa primul loc la capitolul „Coruptie". Cazuri cum este cel al col. Petris sunt doar unul dintre multele care contribuie la aceasta. Vom reveni.

Vasile Balan