5 miliarde de lei in ultimii 5 ani. Aceasta e nota de plata a Consiliului Judetean Maramures pentru patru studii de fezabilitate ale unor proiecte de investitii, dintre care doar unul are asigurata finantarea. Ultima finantare de acest gen va intra in contul lui Search Corporation, firma care si-a „castigat" notorietatea in urma lucrarilor cu nereguli achitate din bani publici.

Consiliul Judetean Maramures (CJ) a votat cu abnegatie evaporarea a 5 miliarde de lei din banii contribuabilor. Suma a fost intrebuintata (prost) pentru a plati studii de fezabilitate ale unor proiecte care au sanse sa nu se concretizeze nicicand. Actiunea s-a desfasurat sub "inaltul" patronaj al ultimilor doi presedinti ai CJ, (Alexandru Cosma si Marinel Kovacs).

Ultima felie din acest puhoi de bani publici va fi dirijata de CJ spre contul controversatei firme Search Corporation SRL, patronata de Michael M. Stanciu si devenita notorie dupa proiectele cu probleme finantate din bani publici.

Printre esecurile firmei magnatului Stanciu se numara proiectul de modernizare a Autostrazii Bucuresti-Pitesti (care in mai putin de un an de la finalizarea lucrarilor a avut nevoie de reparatie si reabilitare), ultimul "succes" bifat fiind proiectarea Autostrazii Transilvania (botezata Bechtel, dupa numele gigantului american in constructii al carui „nas" este Dick Cheney, vicepresedintele SUA).

Viabil, dar nefezabil

Cele mai multe proiecte pentru care CJ a comandat si platit studii de fezabilitate au fost promovate de fostul presedinte al CJ, Alexandru Cosma. Insa doar unul, si acela dupa perioade de tergiversari in care finantarea a fost pusa in pericol, are sanse sa fie pus in practica: Proiectul Mara, de reabilitare a sistemului de apa potabila in orasele din Maramures.

Restul proiectelor pentru care s-au intocmit studii de fezabilitate nu au asigurate surse de finantare, dar... "se maturizeaza", cum spune actualul presedinte al CJ, confundand bugetul judetului cu bunicutul-partener de Popa Prostu’.

Pentru studiul de fezabilitate al Proiectului Gutinul, CJ a plusat aproape 282 de milioane de lei (toate sumele din articol sunt exprimate in lei vechi). Numai ca proiectul ce vizeaza reabilitarea si dezvoltarea infrastructurii de turism si asigurarea de legaturi de transport catre locuri de agrement nu a primit unda verde la finantare.

Fapt care nu-l ingrijoreaza pe presedintele CJ, Marinel Kovacs. Asa cum nu-i tulbura somnul nici faptul ca institutia pe care o prezideaza a platit peste 678 de milioane de lei pe un alt proiect fantasmagoric promovat de Cosma: Reabilitarea Drumului Nordului, care din cauza costurilor mari, 25,9 milioane de euro!, se afla in stand-by.

Kovacs declara ca Proiectul Gutinul e prioritar pentru ca are sanse sa fie eligibil la nivel national: „desi concurenta e acerba. Dar a intrunit un punctaj foarte mare la evaluarea regionala.

Proiectul Drumul Nordului a primit punctaj mai mic si e posibil sa nu fie eligibil, pentru ca maximul fondurilor nerambursabile pe care le atribuie UE pe PHARE sunt (!) de 5 milioane de euro (ori valoarea proiectului este in jur de 30 de milioane de euro pe intreg tronsonul).

Dar ne-am gandit sa fie pregatit ca un proiect care sa devina matur, pentru ca din 2007, pe fondurile structurale, sa poata fi prezentat si sa atragem fonduri mult mai mari. Aceste proiecte nu au ajuns in stadiul de licitatie de proiecte, pentru a fi declarate eligibile.

In 14 octombrie e termenul de predare la Ministerul Integrarii Europene si urmeaza sa se faca evaluarea tuturor proiectelor pe PHARE 2004-2006 (infrastructura regionala mare). Acolo vom vedea daca unul din cele doua, noi speram ca Proiectul Gutinul, sa aiba succes."

Dubiu cu "Sarciu"

Ultimul proiect declarat fezabil, dar cu sanse mici sa devina viabil, este Proiectul Drumului Expres Nyiregyhaza - Satu Mare - Baia Mare.

Pentru studiul de fezabilitate si intocmirea studiului de traseu al acestui proiect, CJ a platit din pusculita publica 1,180 miliarde de lei, dar realizarea e pusa sub semnul intrebarii, pentru ca pe langa dubiul legat de finantare sunt suspiciuni legate de calitatea acestor studii! Suspiciunile pornesc de la faptul ca firma care a castigat licitatia organizata de CJ Satu Mare (titular de proiect, pentru ca pe teritoriul judetului vecin este cea mai mare parte a drumului), Search Corporation, a realizat numeroase lucrari-problema, fiind nevoie de suplimentarea fondurilor pentru reabilitari, refaceri etc.

Cu toate acestea, Kovacs e optimist: "nu cred sa fie probleme. Noi suntem parteneri si subcontractori in contractul judetului Satu Mare cu Sarciu (!). Evident, nu puteam lua pe altcineva!" Evident.

Kovacs nu vede probleme nici in faptul ca s-au intocmit deja caiete de sarcini pentru organizarea unei licitatii publice pentru atribuirea contractului de executie, desi Maria Crivineanu (director Dezvoltare Regionala din Ministerul Integrarii) sustine ca: "pana in prezent, proiectul nu are identificata sursa de finantare si nu este propus spre finantare din Programul PHARE".

Pentru aceasta "defectiune", Kovacs arunca pisica moarta in ograda vecina: "Satu Mare trebuia sa se ocupe (de elaborarea caietelor de sarcini, n.red.) si, din cate am fost informat, s-au facut. Deocamdata, avem doar intelegeri guvernamentale, urmeaza sa se semneze un memorandum.

Noi facem deja studiu de traseu si de fezabilitate, urmand studiul tehnic (foarte greu si foarte costisitor) sa-l facem in baza intelegerii cu reprezentantii Guvernului, Ministerului Transporturilor si MIE, cu o sustinere financiara (pe care o vom negocia sau vom incerca sa o obtinem chiar cu finantare nerambursabila).

Deocamdata, nu exista documentatiile necesare pentru a se pune problema la acest nivel, cat timp inca nu este oficializat prin semnarea unor documente cu reprezentantii guvernului."

Desi autoritatile judetene au gafat finantand studii de fezabilitate pentru proiecte fanteziste, se pare ca se doreste chiar deschiderea unui Centru de Resurse care va elabora... alte studii de fezabilitate. Practic, continua povestea banilor publici tocati pe vise.

Favoritul Ministerului

IPTANA si Search Corporation au primit peste 42 de milioane de euro de la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Amenajarii Teritoriului pentru lucrarile de fezabilitate si proiectare a Autostrazii Bechtel-Enka. Ambele companii apartin unui singur personaj: romano-americanul Michael M. Stanciu.

IPTANA a mai castigat 110.000 de euro prin proiectul de reabilitare al DN 1C (Dej-Baia Mare-Halmeu). Ceea ce inseamna ca IPTANA face casa buna cu Ministerul Transporturilor si Constructiilor. Nu numai la figurat, ci si la propriu, pentru ca impart... acelasi sediu.