Romanii vor frigidere, nu case

de Ligia Voro, Mihai Prodan     Zi de Zi
Joi, 10 noiembrie 2005, 0:00

Romanii prefera inca sa cumpere electrocasnice in detrimentul investitiilor pe piata imobiliara.



Un raport citat ieri la Forumul Financiar Sud Est European, organizat de catre revista Banii Nostri si gazduit de unul dintre cele mai luxoase hoteluri din Bucuresti, Grand Plaza Howard Johnson, de de catre prim viceguvernatorul BNR, Florin Georgescu, arata ca in Romania creditele ipotecare au o pondere totala de aproximativ 25, 5% comparativ cu procentele de 68,9% in tarile



europene "ne arata stadiul in care se afla gospodariile populatiei. Inca se prefera achizitia bunurilor de folosinta indelungata. In Europa deja aceasta necesitate este acoperita, iar populatia se axeaza pe credite ipotecare", a declarat Georgescu.



Prim viceguvernatorul BNR a subliniat ieri ca puterea de cumparare a populatiei va continua sa creasca, iar ponderea dotarii cu bunuri de folosinta indelungata va creste la randul sau in detrimentul investitiilor imobiliare.



Spre exemplu, potrivit lui Florin Andronescu, presedintele Credisson International, numai lantul de magazine electocasnice Flanco a avut o crestere substantiala de la 6, 615 miliarde lei in 2001 la 15, 184 miliarde lei in 2002 si la 64, 2 miliarde lei anul trecut."A fost o crestere exploziva", a apreciat Florin Andronescu.



Una dintre explicatiile pentru cresterea semnificativa a creditelor la retail a fost frana impusa de BNR anul trecut creditelor in valuta. De altfel, creditul de consum a ocupat in acest an cea mai mare pondere in portofoliu 54%, inaintea creditelor pentru nevoi personale si a celorlalte tipuri de credite.



Bancile care ofera credite de consum au fost influentate de cresterea TVA "ceea ce nu e neaparat rau. Ai lasat mai multi bani romanilor si in functie de orientarile lui l-ai taxat mai mult sau mai putin", a apreciat prim viceguvernatorul BNR.



Cresterea economica determinanta a ponderii pentru creditul de consum nu este "o bomba cu efect intarziat", ci este unul din motoarele de crestere a economiei, potrivit aprecierii lui Razvan Munteanu, vicepresedintele Retail Banking, Raiffeisen Bank. "Nu am putut vedea daca riscul se intoarce la consumator sau ramane in sistem", a apreciat Munteanu.



El a afirmat, de asemenea, ca limitarea creditelor in valuta a afectat planul de afaceri al bancii, dar si-a pus speranta ca agenda Bancii Nationale, respectiv a bancilor comerciale vor converge deoarece, contrar declaratiei prim viceguvernatorului BNR, si bancile sunt interesate in sustinerea unei politici prudentiale si nu urmaresc, asa cum s-a speculat, doar profitul.



Intr-o noua interventie, Florin Georgescu a considerat ca "Tara are bani. Pana acum ne plangeam ca nu exista bani. Exista finantari sanatoase, trebuie doar proiecte viabile", a declarat Georgescu.



Pentru a contracara discursurile reprezentantilor bancilor comerciale, un gest de autoaparare a politicii BNR, Georgescu a declarat ca: "Limitarea creditarii in valuta nu a avut un impact distrugator, nici de obstructionare a creditelor neguvernamentale destinate in special populatiei, ci a fost doar o masura prudentiala".



Presedintrele Class Mob, Camelia Sucu, retailer de mobila, sustine si ea ca in ceea ce priveste creditele pentru populatie acestea pot fi "unul dintre factorii dezvoltarii economice in Romania". Cu toate acestea un studiu citat ieri la Forumul Financiar SE European arata ca romanii inca nu au o mentalitate accentuata de consumatori.



Astfel, un studiu GfK arata ca vanzarile prin hypermarket-uri, cash and carry si alte magazine mari este in Romania de doar 20% din totalul de vanzari, comparativ cu Cehia, de exemplu, unde ponderea este de 70%. Acelasi studiu subliniaza ca in Romania ponderea unui hypermarket este de 0,4%, comparativ cu procentul de 1,6 pe acelasi segment in Cehia.



Nevoia de reglementare



Natalita Hurduc, vicepresedinte executiv Banca Comerciala Romana, l-a contracarat pe colegul de Raiffeisen, declarand ca, dupa interventia BNR in ceea ce priveste limitarea expunerii la creditele in valuta, BCR nu a stopat acordarea acestei categorii de credite.



"Sunt de acord cu masurile stabilite de catre BNR, doar ca ne-a afectat termenul in care s-a reglementat si faptul ca acest lucru nu viza toti jucatorii", a opinat Hurduc, referindu-se si la institutiile de credit non-bancare.



Vicepresedintele executiv al BCR a subliniat nevoia de reglmentare mult mai stricta a pietei, in sensul introducerii unor norme care sa disciplineze si unitatile care acorda credite, dar a caror activitate nu intra sub incidenta legislatiei bancare.



In privinta creditelor de retail, Natalita Hurduc a avut o opinie ferma, pentru ca "este unul dintre factorii care pot influenta cresterea economica". Mai ales ca sectorul hypemarket, supermarket este insuficient dezvoltat.



Hurduc a concluzionat, analizand un studiu comandat de BCR, ca piata de retail va cunoaste un trend ascendent, ceea va determina dezvoltarea retelelor de unitati bancare, dar va genera si o mai puternica orientare spre client.



In finalul discursului, vicepresedintele executiv a facut o predictie asupra evolutiei pietei bancare in 2006, an care va fi anul creditului pe card, respectiv anul dezvoltarii creditului ipotecar.



Nu neaparat de aceeasi parere a fost partenerul BCR, Dan Ostahie, presedintele si director general al Altex, care a fost de parere ca este necesara o reglementare administrativa a pietei pe care evolueaza unitatile non-bancare, astfel incat intre cele doua sa nu se mai observe diferenta.



El a apeciat de asemenea ca creditul de consum este unul din motoarele dezvoltarii economice, dand exemplul propriei companii care a cunoscut in 2003 o triplare a cifrei de afaceri, iar in 2004 si 2005 prin creditul doar cu buletinul, respectiv cardul cobranded in pairteneriat cu BCR, au fost suporturi al cresterii companiei.



Ostahie a amintit ca a facut fasa provocarilor pietei de retail introducand un nou concept - Media Galaxy, o retea de magazine dezvoltate pe suprafete mari, marcInd si o evolutie de la compania axata pe electrocasnice la cea care ofera produse IT&C, multimedia etc.



Concluzia primei parti a seminarului a fost ca piata de retail este in dezvoltare, dar se simte nevoia unei reglementari omogene a pietei, respectiv este necesar ca BNR sa se consulte mult mai eficient cu piata bancara, respectiv cu mediul de afaceri.



Piata de capital, in avarie



Partea a doua a primei zile a Forumului a fost dedicata solutiilor de finantare prin piata de capital. Seminarul a fost deschis de unul din fondatorii Bancii Transilvania, in prezent presedinte Immofinance, cu un discurs catalizator in sensul necesitatii ca piata ipotecara, dupa o perioada de ceata, trebuie sa iasa la suprafata.



Dupa o analiza pertinenta asupra modului cum functioneaza piasa de capital axata pe finantarile ipotecare, Iosif Pop a sustinut importansa dezvoltarii si in Romania a companiilor in domeniu, care ar putea absorbi excedentul de lichiditati, dar ar contribui si la dezvoltarea afacerilor conexe - constructii etc.



Doar ca a concluzionat Pop, acest tip de finantare este greu de abordat inca.























39 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version