In urma cu mai putin de o luna, conducerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) a decis sa puna sechestru pe Gara de Nord. Presedintele ANAF, Sebastian Bodu, spunea atunci ca, prin aceasta hotarire, se vrea recuperarea integrala a datoriilor CFR.

Fiscul iesean, insa, nu este la fel de decis sa dobindeasca datoriile acumulate de Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA, Sucursala Regionala CF Iasi.

Datele ANAF arata ca, in contul datoriilor de peste 1.160 de miliarde de lei vechi la bugetul de stat ale Regionalei CF Iasi, cei de la Directia Generala a Finantelor Publice Judetene (DGFPJ) Iasi se „straduie" de ani de zile sa execute silit Hotelul Bucovina din Vatra Dornei si 15 autoturisme Dacia, bunuri ce-i apartin Regionalei iesene.

Desi cei de la CFR confirma faptul ca Fiscul a instituit sechestru pe Hotelul Bucovina din Vatra Dornei, compania feroviara a facut tot ce a putut pentru a impiedica actiunea ANAF.

„In 2002, din cauza datoriilor pe care Regionala CF Iasi le inregistra la bugetul de stat, Fiscul a pus sechestru pe Hotelul Bucovina si pe 15 autoturisme din parcul auto", ni s-a comunicat de la Biroul de Presa al CFR. Dar, inca de acum trei ani, Fiscul iesean incearca sa intre in posesia documentelor hotelului, a carui valoare contabila este estimata la putin peste sase miliarde de lei vechi.

Fara aceste acte, licitatia nu poate fi organizata. „Debitorul a refuzat sa ne puna la dispozitie actul de proprietate pentru evaluare in vederea stabilirii pretului pentru valorificare prin licitatie publica", ne-a spus Maria Taran, purtatorul de cuvint al DGFPJ Iasi.

ANAF a mers mai departe si a solicitat Judecatoriei Vatra Dornei - Biroul de carte funciara - inscrierea sechestrului imobiliar si eliberarea certificatului de sarcini privind Hotelul Bucovina, acte care au fost transmise catre ANAF abia un an mai tirziu, adica in luna noiembrie 2003.

Administratorul hotelului ne-a confirmat insa ca imobilul apartine in continuare CFR, dar ca nu stie nimic despre vreun sechestru. „Hotelul Bucovina ii apartine Societatii Feroviare de Turism CFR SA. Cit despre sechestre nu stiu nimic", ne-a spus Viorel Botezatu, administrator cazare la Hotel Bucovina din Vatra Dornei.

Citeva Dacii vechi pentru mii de miliarde de lei datorii

Cit priveste cele 15 autoturisme Dacia pe care Fiscul iesean vrea sa le vinda inca din 2002 in contul datoriilor de mii de miliarde de lei ale Regionalei CF Iasi, acestea nu sint de gasit. „S-au trimis nenumarate adrese prin care i s-a solicitat Regionalei CF Iasi sa predea bunurile in vederea evaluarii si valorificarii.

Mai mult, s-a inaintat o adresa la Politie pentru a fi retinute in trafic si sa ne cheme pentru a fi sigilate, evaluate si scoase la vinzare", ne-a mai spus Maria Taran. Cei de la Politie se spala insa pe miini de aceasta problema si spun ca nu intra in competenta lor solutionarea cererii DGFPJ Iasi.

Reprezentantii Inspectoratului de Politie al Judetului Iasi au sustinut ca identificarea si retinerea unui autoturism in astfel de cazuri nu intra in atributiile institutiei. „Cei de la Politia Rutiera au dreptul sa opreasca un autoturism in trafic doar in cazul savirsirii unor contraventii sau a unor infractiuni la regulamentul rutier.

Totodata, Politia Rutiera mai poate opri autoturisme in trafic si in cazul unor controale de rutina", ne-a declarat inspectorul principal Madalin Taranu, ofiter de presa in cadrul IPJ Iasi.

De asemenea, acesta a adaugat faptul ca politistii pot cel mult sa insoteasca un executor judecatoresc, atunci cind acesta din urma se afla in exercitiul functiunii si exista suspiciuni ca ar putea aparea o serie de incidente.

Regionala CF Iasi investeste miliarde in noul sediu al Garii

Din informatiile furnizate de ANAF rezulta ca datoriile Regionalei CF Iasi la bugetul consolidat al statului erau la 30 septembrie 2005 de peste 1.160 de miliarde de lei vechi. Numai din impozitul pe salarii, cei de la Regionala CFR Iasi au de platit la bugetul consolidat al statului nu mai putin de 98 de miliarde de lei vechi.

Mai mult, compartimentul de presa al ANAF ne-a mai informat ca „obligatiile restante la 30 septembrie ale Regionalei CF Iasi sint somate in totalitate si s-a instituit procedura de executare silita prin decontari bancare, concomitent la Trezoreria Iasi si Bancpost Bucuresti, pentru creante de 47,3 miliarde de lei vechi, reprezentind impozitul pe venituri din salarii".

De la sediul central al CFR, datoriile la bugetul consolidat al statului nu se vad atit de mari. „Valoarea totala a datoriilor pe care Regionala CF Iasi le inregistreaza la bugetul statului este de aproximativ 670 de miliarde de lei vechi", ni s-a transmis de la Biroul de Presa al CFR SA. Totusi, cu datorii de miliarde la bugetul statului, Regionala CF Iasi face investitii importante.

Are un nou sediu luxos, a dat 3,1 miliarde de lei vechi pe lucrarile de reparatii capitale la linia 2 si are in plan sa refaca pina in 2008 Gara Veche. Conform datelor transmise la redactie inca din luna septembrie de catre CFR SA, investitia la Gara Veche se va ridica la 54 de miliarde de lei vechi.