Drumarii unguri au tras tare: cu trei saptamani inainte de termenul limita au finalizat lucrarile la portiunea de 45,4 kilometri a autostrazii M5, intre Kiskunfélegyháza si Szeged.

Poate cineva ar fi tentat sa intrebe: "Ce saracia avem noi in comun cu autostrada asta? E a ungurilor, sa o foloseasca sanatosi!" Adevarat, numai ca ea ne aduce si pe noi, aradenii, un pic mai aproape de Europa.

De acum, in drumurile noastre catre occident, vom putea urca mai repede pe autostrada, ca sa ajungem mai usor la destinatie. Sigur ca ar fi bine ca si partea romana sa fi construit portiunea sa de autostrada, iar noi sa nu mai avem grija soselelor nationale si a drumurilor europene aglomerate.

Asta este insa numai un vis – la noi politicienii mai mult dau din gura, decat sa se straduiasca sa faca treaba.

Autostrada este un exemplu bun: ungurii ajung cu ea la granita peste un an, iar noi nici nu am apucat inca sa o incepem, ca ne-am si obosit certandu-ne cine e mai dinamic si mai pus pe fapte mari – fostul sau actualul guvern.

Ungurii au lucrat cu cap. Au construit autostrada cu o tehnologie asemanatoare austriecilor. Pentru a preveni efectele inghetului asupra stratului de asfalt, au realizat preventiv adancituri in pavement, niste santulete unde se va acumula apa. Soferii resimt asta percepand o vibrare slaba a masinii.

Antreprenorul spune insa ca pe langa disconfortul de moment este o solutie foarte eficienta pentru protejarea infrastructurii.

In ultimii trei ani, Ungaria a inaugurat 168 de kilometri de autostrada. Numai anul acesta s-au dat in folosinta 83. Ungurii estimeaza ca la anul vor termina de construit alti 95 de kilometri. Totusi, vecinii nostri vestici sunt nemultumiti. Asta desi tocmai s-a finalizat si centura Budapestei…

Autostrada M5, care ne intereseaza in mod direct, s-a extins pana la Szeged. Ea a fost data in folosinta sambata, chiar cu o saptamana mai devreme de punerea in functiune a soselelor care o leaga de localitatile mai mici de langa ea.

M5-ul s-a finalizat in etape, cu pauze foarte lungi. Primii 25 de kilometri, pana la Újhartyán, s-au dat in folosinta in 1985; apoi felia pana la Kecskemét s-a inaugurat in 1996, iar peste doi ani s-a construit pana la Kiskunfélegyháza.

Penultima portiune a fost gata abia peste sapte ani, iar ultima, cea pana la granita, va mai dura cateva luni bune. Este, iata, o lucrare de mai bine de 20 de ani.

Asta ca sa va faceti o impresie cam cat va dura la noi, unde actualul sef de stat, pe vremea cand era ministru al transporturilor, declara ca autostrazile nu sunt o prioritate pentru Romania...

Cresc taxele pentru vignete!

Cat despre taxele de folosire, guvernul maghiar tocmai a anuntat ca se vor scumpi in medie cu aproape zece procente fata de tarifele din acest an.

Pentru vignetele valabile timp de patru zile, in cazul autoturismelor, se va plati cu 4% mai mult (ajungand la 1170 de forinti), cele valabile 10 zile se scumpesc cu 8,7% (ajungand la 2500 de forinti),vignetele pentru o luna de zile vor avea pretul de 4500 e forinti, vignetele anuale se scumpesc cu 5,7% (si vor costa 37 000 de forinti), iar cele de tip D4, pentru transportatorii rutieri internationali – valabile o singura zi – cresc cu 37,5%.

„Patru autostrazi in paralel!"

Prezent la inaugurarea de la Szeged, premierul maghiar Gyurcsány Ferencz a precizat ca daca Ungaria vrea sa se dezvolte, trebuie sa construiasca. El a punctat ca nu mai exista o alta tara in Europa unde sa se munceasca in paralel la patru autostrazi, cum se procedeaza in acest moment in Ungaria.

"Am promis ca vom aduce autostrada pana la Szeged. Am promis o data, apoi nu am mai vorbit despre asta, ci am muncit si ne-am indeplinit promisiunea. Acum va promit ca pana la finele lunii martie ajungem cu ea la granita.

Asa cum ne-am tinut de cuvant altadata, ne tinem de cuvant si acum: aceasta autostrada va fi, in martie, langa frontiera!" – a subliniat premierul maghiar, sambata, la Szeged.