Duminica, pe un frig de iti ingheta fundul cand te retrageai discret la toaleta naturista (adica din mijlocul campului) de la piata de masini Hipodrom, mii de aradeni au trecut sa vada – si eventual sa cumpere – cele peste o mie de autoturisme expuse spre vanzare.

Un pietar racit cobza se plangea ca a ajuns prea tarziu cu masina – sambata seara la opt, si nu a mai prins un loc bun; toata partea centrala era deja ocupata, la ora aceea, de masinile fitoase ale traficantilor care vin saptamanal cu alte si alte autoturisme din Germania, Austria, Olanda si mai nou Portugalia.

O jumatate de ora printre vehicolele luxoase te face sa te simti mai important.

Te uiti de sus la cate un Audi de 12 mii de euro, strambi din nas in fata unui Mertan full-options, bagi de vina la un Ford Mondeo recent adus din Occident si il intrebi pe smecherul din Volkswagen daca 13.500 e ultimul pret sau e dispus sa mai lase ceva, daca platesti cu banii jos.

Cu zece metri mai incolo, ii dai una peste cap copilului care insista pentru un hamburger, desi abia ce i-ai cumparat un langos si nu vrea sa inteleaga ca ai in buzunar numai cincizeci de mii de lei. Oferta e coplesitoare.

Masini una si una, lustruite, siliconate, mai vechi, mai noi, cu dotari modeste sau ultimul racnet, aproape fara exceptie cu mult mai putin de 100 de mii de kilometri rulati (desi, am auzit ca asta se poate aranja; cu 50 de euro iti fixeaza baietii kilometrajul digital la cat vrei tu sa arate).

Abia daca gasesti autoturisme romanesti. Cateva Dacii stau aliniate stingher tocmai in capatul pietei, intr-o zona noroioasa, unde te afunzi in mocirla pana la glezna.

Acest lucru l-a simtit Duminica pe pielea lui un cumparator, care a ramas blocat cu o Solenza de ocazie taman in mijlocul unei baltoace, umpland de noroi nu numai masina ci si oamenii din jur.

Daciile se dau intre 400 de euro (masina de 25 de ani, mai batrana decat cel care o vinde) si 5300 de euro (Solenza din 2003, cu toate dotarile). Alte preturi la Dacii: 600 euro (fabricata in 1980), 1100 euro (un break din 1989), 800 euro (berlina din 1989), 450 euro (berlina din 1981), 550 euro (din 1982), 1500 euro (din 1993), 3750 euro (din 1998).

Un singur ARO era in piata. Fabricat in 1996, cereau pe el 2200 de euro.

De cateva saptamani, un ungur aduce la Arad doua Loganuri metalizate, nou-noute, inmatriculate in Ungaria, pe care cere cate 6700 de euro.

Pietarii din jur pot baga mana in foc ca masinile au fost castigate la un concurs organizat dincolo; spun insa ca lumea le priveste cu suspiciune, desi eventualul cumparator ar primi si TVA-ul inapoi la vama; le considera suspect de ieftine...

Regina incontestabila a targului de Duminica a fost un Audi Allroad, din 2001. Pretul: 24.850 de euro. Usor negociabil. O bijuterie care costa aproape cat un apartament cu doua camere.

Numai doua masini s-au apropiat ca pret de ea: un Volkswagen Touareg (30.000 de euro) si un Nissan Patrol (24.500 euro), dar nici una dintre ele nu e nici atat de aratoasa, nici atat de intretinuta ca acel Audi.

O masina buna, straina, se poate cumpara intre 7000-11.000 de euro. Ce e sub acest pret nu prea merita, ce e peste, e deja bolid, nu masina.

Un Volkswagen Bora (ca masina de serviciu a unui fost vicepresedinte al Consiliului Judetean, furata in Ungaria...) e la 8500 de euro; un Passat la 11.000 de euro; Renault Laguna la 9900 de euro; Audi A 4 – 12 000 de euro; Audi A 3 – 11.850 euro, Jeep Mercedes 320 ML – 21.000 de euro; Ford Mondeo – 10.450 de euro, BMW 525 – 14.600 euro; BMW din anul 2001 – 13.800 de euro, Mercedes A Classe, din 1998 – 7600 euro.

Superoferta targului a fost insa alta. Tot pe patru roti, dar fara sistem de navigare, fara servodirectie sau frana hidraulica, nici macar cu CD player, inchidere centralizata sau computer de bord. E vorba despre o cocie din Lipova, oferita spre vanzare de un domn determinat sa nu se mai intoarca acasa cu ea.

— E o cocie antica! Ocazie unica! Pretul ar fi de 250 de euro, dar o las numai astazi la 200, sa fiti si Dumneavoastra multumit! Intreb cat e de antica.

— Din 1970!

Cand vede ca zambesc, se corecteaza. Pluseaza:

— 1960! E antica, daca va spun! Antica, dar merge brici! Sau puteti planta flori in ea, de decor, ca la benzinarii...

E aproape ora 12, dar cumparatorii si curiosii continua sa curga. Targul e departe sa se sparga. La intrare, vanzatorul de carnati mai pune o halca de pulpa pe gratar. Ma gandesc ce noroc ca piata de masini nu se poate demola.

Altfel sigur i-ar veni cuiva ideea geniala sa intre cu buldozerul in ea si sa faca aici un supermarket, sau doua, eventual cu un targ auto la unul dintre nivele...