Liderii Partidului Democrat au hotarat, zilele acestea, inlocuirea lui Gheorghe Dobre din functia de ministru al Transporturilor. Demiterea acestuia nu se va face insa in viitorul apropiat, puterea asteptand alte cel putin doua „victime”, pentru ca schimbarea lui Dobre sa capete forma unei remanieri guvernamentale consistente.

Pe fondul unui an 2005 catastrofal din punct de vedere climateric, ministrul Dobre a reusit sa iasa in evidenta printr-o lentoare a actiunilor si o incapacitate iesite din comun. La un an de la investire, metafora folosita in plenul Camerei Deputatilor de un ales al opozitiei care a vorbit despre ministrul Transporturilor ca fiind agentul 000 devine o stare de fapt.

Cele trei „nule” reprezinta kilometrii de autostrada construiti, numarul de poduri refacute si numarul de podete reconstruite. Rolul decorativ al lui Gheorghe Dobre a iesit in evidenta in momentul in care seful statului a preluat aproape pe de-a-ntregul atributiile ministrului Transporturilor.

A fost nevoie de presiunea lui Traian Basescu pentru ca autoritatile locale sa fie in stare sa incropeasca podul de la Maracineni, iar acum presedintele tarii si-a mutat Cotroceniul pe Valea Oltului pentru ca oamenii sa poata debloca traficul pe DN 7.

Basescu a fost cel care a venit cu ideea implicarii armatei in operatiunile de descongestionare a traficului de pe Valea Oltului, punand in practica, in cele din urma, o strategie multidisciplinara, care prevede implicarea mai multor structuri ale statului in rezolvarea crizei. Ministrul Dobre avea toate parghiile legale la indemana si putea face foarte bine si el acest lucru, dar nu a facut-o.

Iar faptul ca presedintele Basescu s-a deplasat de nu mai putin de cinci ori pe Valea Oltului, in loc sa-i fi spus, eventual, prin telefon, lui Dobre, cum ar trebui sa stea lucrurile, ne duce cu gandul la o singura concluzie: ministrul Transporturilor a pierdut sprijinul politic al Cotroceniului.

Evidentele - intens televizate, dealtfel - sunt completate de discutiile aprinse purtate la varful PD. Aflat de ceva timp in vizorul lui Emil Boc - probabil, cel mai inversunat adversar al lui Dobre - vremelnicul ministru a pierdut, treptat, tot sprijinul.

Basescu nu se grabeste sa accepte acum demiterea unuia vazut de foarte multi drept omul presedintelui, asa ca si-a dat acordul cu privire la remanierea lui Dobre, dar ii mai asteapta si pe altii, pentru a atenua lovitura de imagine pe care o va suferi.

Alianta a pregatit deja inlocuitorul lui Gheorghe Dobre

Pana atunci, insa, Alianta a stabilit deja grupul restrans din care va fi numit viitorul ministru al Transporturilor. Normal, acesta va fi tot membru PD si urmeaza sa fie ales dintre tanarul deputat Laurentiu Mironescu, buzoianul Cezar Preda, outsider-ul Razvan Murgeanu si batrana vulpe Radu Berceanu.

Nu se stie, deocamdata, in care parte inclina balanta, dar o scurta trecere in revista a celor patru candidati ne poate oferi o surpriza de proportii. Desi are cea mai mare experienta in actul guvernarii, senatorul Radu Berceanu nu are sanse reale de a ocupa fotoliul de ministru.

Prestatia catastrofala a guvernarii CDR, in timpul careia a fost ministru al Industriei, nu ii ofera controversatului politician nici o sansa. Berceanu ar urma sa fie efectiv linsat mediatic de catre opozitie, astfel incat desemnarea sa ca ministru are sanse extrem de reduse.

Razvan Murgeanu este viceprimarul capitalei si unul dintre lupii tineri ai PD, dar aducerea unui functionar de Primarie in locul altui fost functionar de Primarie ar dezvalui implicarea prea activa, poate, a presedintelui Basescu in treburile palatului Victoria.

Cezar Preda este unul dintre politicienii lansati de catre Alianta, actualul deputat de Buzau plecand la Bucuresti insotit de prea putin magulitoarea porecla de „rege al gunoaielor”, in urma functiei de sef al REBU, pe care a detinut-o. Numirea sa in fruntea unui minister este, poate, din acest punct de vedere, cel putin hazardata.

Asa ajungem la cel de-al patrulea candidat, deputatul de Constanta, Laurentiu Mironescu. Paradoxal, dar, in ciuda tineretii sale, Mironescu ar fi cel mai experimentat in domeniul transporturilor, tinand cont de functia de conducere pe care a avut-o in acest minister, ca sef al Administratiei Portului Constanta, intre 1999 si 2001.

In aceste conditii, daca luam in calcul si trecutul politic imaculat al demnitarului - pentru a fi mai expliciti, opozitia nu ar avea de ce sa se lege - ne putem astepta ca viitorul ministru al Transporturilor sa fie constanteanul Mironescu. Deputatul a declarat insa ca nu a auzit nimic despre aceste scenarii si a refuzat sa faca vreun comentariu in acest sens.

Prudenta sa denota oarece maturitate politica si vine sa anihileze eventualele sicane de care s-ar putea „bucura” din partea adversarilor sai politici, mai ales a celor din propriul partid.

Contrar tuturor discutiilor de pana acum, presedintele PD Constanta, deputatul Stelian Dutu a declarat ca schimbarea ministrului Gheorghe Dobre nu poate fi reala, ci mai degraba sunt zvonuri lansate intentionat din „anumite zone”.

Mai exact ce „zone” si cine ar avea interes sa faca acest lucru, deputatul Stelian Dutu a refuzat sa comenteze, declarand doar: „Ministrii trebuie sprijiniti. Dar daca se va decide pana la urma vreo schimbare, aceasta va veni ca urmare a unei serioase analize in cadrul PD”.