Preocupat de dezvoltarea retelei pe care o conduce si care este, la ora actuala, cea mai puternica din Romania, directorul de Dezvoltare al Raiffeisen Banca pentru Locuinte (RBL), Valentin Tarcea, a acceptat cu amabilitate interviul, afirmand ca sistemul nou pe care RBL il propune, se pliaza foarte bine pe nevoia mare a romanilor pentru finantarea in domeniul locativ.

BZA.: Fiind infiintata in 2004, Raiffeisen Banca pentru Locuinte(RBL) este o banca relativ noua in Romania. Totusi, pana la aceasta ora, ea numara aproximativ 60.000 de clienti. Care este secretul acestei reusite?

Valentin Tarcea (V.T.): Intr-adevar este o banca noua, insa, sistemul Bausparkasse, ca sa folosesc termenul original, este un sistem bancar nou in Romania. Nu doar Raiffeisen Banca pentru Locuinte, ci acest sistem este nou.

Secretul pentru care am avut succes la inceputul activitatii, eu consider ca este calitatea unui asemenea program financiar si nevoia foarte mare pe care o resimt romanii pentru finantarea in ceea ce priveste domeniul locativ.

BZA: Prin ce se diferentiaza RBL de alte banci din Romania?

V.T.: Acest sistem bancar este unul foarte, foarte diferit si, in primul rand, toti clientii nostri sau partenerii nostri vor trebui sa-si dea seama ca nu suntem o banca obisnuita.

De ce? La noi nu se fac operatiuni comerciale, cum se fac la bancile obisnuite, singura activitate cu care se ocupa aceasta banca este economisirea pentru clienti si creditarea pe domeniul locativ. Atat.

Dar, mai ales, este inca o diferenta majora faptul ca, fiecare client poate sa primeasca finantarea de la statul roman, acea prima de stat anuala ce nu se poate primi decat printr-o banca pentru locuinte, casa de economii pentru domeniul locativ, cum este denumirea oficiala a acestor banci.

BZA: Care a fost reactia clujenilor la aceasta oferta pe care au gasit-o la Raiffeisen Banca pentru Locuinte?

V.T.: Acum imi exprim un punct de vedere personal. Ardelenii intotdeauna au dat dovada de o deschidere foarte mare fata de ceea ce este nou, din Occident, si nu s-au dezmintit nici de data asta, desi calitatea acestui program il face, initial, neverosimil, pentru ca este mult prea bun ca sa fie adevarat.

Asta este prima parere pe care o spune orice client, inclusiv eu, prima data cand am auzit vorbindu-se despre program, mi-am exprimat aceasta opinie, ca este mult prea bun ca sa fie adevarat.

Dar, dupa ce si-au dat seama cu cine lucreaza, ca Bausparkasse Schwäbisch Hall este cea mai puternica banca din domeniu, in Europa si totodata in lume, increderea fiind foarte mare in nemti, aici in zona noastra, si prezentand incredere si datorita faptului ca sistemul este sustinut de statul roman, au reactionat foarte bine si la ora actuala sunt lideri alaturi de cei din Sibiu, clientii din Cluj-Napoca si Sibiu, ca orase, sunt cei mai multi, daca luam un asemenea criteriu de evaluare.

BZA: RBL a introdus in Romania un serviciu nou pentru sistemul bancar romanesc, Serviciul Clienti Privati. Cum au raspuns clientii clujeni acestei provocari?

V.T.: Este prima data cand o banca lucreaza cu un asemenea serviciu externalizat, ca sa-i spunem asa, deci cu un serviciu de colaboratori, insa vreau sa va spun ca, desi ardelenii cunosteau sistemul de munca pe mai multe niveluri de retribuire, din vanzarile de produse, companii care vindeau produse in acest sistem sau asigurari de viata, s-au adaptat foarte repede si dovada cea mai buna ca acest sistem a prins foarte bine, este faptul ca aceasta structura a Serviciului Clienti Privati, din Cluj, este cea mai puternica din Romania. Deci, se vede foarte clar ca un sistem de munca liber, pe propriile puteri si cu propriile initiative, prinde foarte bine la noi si ca atare, au si rezultate extraordinare cei din Cluj.

BZA: Dupa cum bine stim, sistemul bancar romanesc a trecut printr-o serie de reforme. Cum a influentat acest proces imaginea pe care bancile occidentale o aveau despre piata bancara din Romania?

V.T.: Este o intrebare care trebuie tratata cu o foarte mare seriozitate, pentru ca dupa tot ceea ce s-a intamplat in sistemul bancar, dvs. le-ati numit foarte elegant reforme, putem sa le spunem si altfel, eu cred ca era nevoie de o banca cu o imagine serioasa, asa cum este RBL-ul, si care sa fie foarte aproape de clienti.

BZA: Sunteti unul dintre cei mai tineri membri ai conducerii bancii Raiffeisen pentru Locuinte. Cat de greu v-a fost sa ajungeti la acest nivel?

V.T.: Eu cred ca nu a fost greu. Nu pot considera ca a fost greu, mie imi place foarte mult ceea ce fac, si atunci, oricate eforturi ar trebui depuse, consider ca atata vreme cat iti place ceva, nu poate fi greu.

Ca piata, in genere, este dificila pentru ca este noua, ca noi, romanii, acceptam destul de greu sa fim pe propriile picioare, avand in vedere ca lucram Serviciul Clienti Privati intr-un asemenea sistem liber, este adevarat, insa, asa cum am mai spus, daca iti place si cred ca asta i s-a intamplat fiecarui om din echipa mea, daca i-a placut, a reusit fara nici o problema si sunt foarte mandru de echipa pe care o am. La ora actuala, este echipa in care sunt 10 directori regionali promovati de la 0 si pana la aceasta pozitie.

Deci, au intrat in sistem, exact ca orice colaborator, si la ora actuala sunt directori regionali si asta inseamna, ca, intr-adevar, a functionat si le-a placut si lor, pentru ca altfel, nu puteau ajunge aici.

BZA: Care este programul unui director de dezvoltare, programul de zi cu zi?

V.T.: Eu cred ca este programul obisnuit pe care il are orice om cu o asemenea responsabilitate, avand in vedere faptul ca in echipa mea lucreaza peste 1000 de oameni in Romania, in Serviciul Clienti Privati, cred ca va dati seama de multitudinea chestiunilor care trebuiesc rezolvate, pentru ca nu le vad probleme, din punctul meu de vedere nu exista probleme, decat cele de sanatate, celelalte sunt pentru mine chestiuni nerezolvate, sunt multe chestiuni care necesita o rezolvare cand lucrezi cu foarte multi oameni, dar, cum am spus, programul este unul normal, dimineata de la 9 pana seara, in jur de 22.00, cand sunt in Cluj si in jur de 24.00-01.00 noaptea, cand plec din Cluj, ca sa vad ce face echipa din tara.

La acest nivel, este absolut obligatoriu, altfel nu poti sa ai rezultate. Pe masura ce avansezi in aceasta cariera, este din ce in ce mai mult de lucru. Sa nu creada cineva ca pe masura ce avansezi in cariera, ai mai putin de lucru. Dimpotriva.

BZA: Din informatiile noastre, stim ca sunteti primul in topul celor patru directori de dezvoltare. Cum ati reusit sa mentineti viabilitatea structurii dvs.?

V.T.: Cred ca secretul reusitei acestei structuri sta in seriozitatea cu care se abordeaza absolut orice latura a activitatii, tocmai asta este, poate, diferenta intre noi si altii.

Tratam, fiecare dintre noi, aceasta activitate ca fiind ocupatia principala, sursa principala de venit, si cariera care ne asteapta pe toti este suficient de motivanta, ca sa nu lasam fraiele din mana, sa fim tot timpul in priza.

Constanta, consecventa, cred ca aceasta a fost explicatia pentru care aceasta structura s-a dezvoltat efectiv gradual, pana la acest nivel.

BZA: Care a fost cel mai placut si cel mai dificil moment din cariera dvs. bancara?

V.T.: Daca discutam despre cariera bancara, ea este destul de scurta. Intr-adevar, foarte furtunoasa, ca sa zic asa, la modul pozitiv, dar destul de scurta. Inainte de a lucra in domeniul bancar, am lucrat in domeniul asigurarilor, dar in acesti 2 ani de cand lucrez in domeniul bancar, credeti-ma ca au fost enorm de multe momente placute.

Cel mai placut moment, desi n-a fost doar unul, dar cel mai placut, pot sa spun ca a fost acela in care am constatat ca aceasta echipa a reusit sa ajunga la o motoritate suficient de mare, in acest scurt rastimp, incat sa functioneze asa cum mi-am dorit de la inceput. si acela a fost cel mai placut moment, cand am realizat acest lucru.

Indiferent ce se va intampla, aceasta echipa va merge inainte, pentru ca s-au pus bazele, adica fundatia a fost facuta. Momente neplacute... mai putin de ordin intern.

Suntem influentati si noi de ceea ce inseamna mediul politic din Romania, pentru ca suntem o banca din sistemul bancar romanesc si, dupa cum stiti, politica joaca un rol foarte important, cred ca am trecut cu totii prin asta, cei din sistemul bancar stiu asta.

BZA: Spuneti-mi cateva argumente pentru care clientul ar opta pentru RBL si nu pentru o alta banca.

V.T.: In primul rand, calitatea economisirii, pentru ca creditele in sistemul locativ sunt cele mai bune. Apoi, finantarea locuintelor, pentru care clientul primeste din partea bancii consultanta gratuita, consilierii bancii deplasandu-se acasa la clienti.

Un argument la fel de bun este posibilitatea crearii la acesta banca, prin economisire pe termen lung, a unui fond de pensie privata sau fonduri necesare copiilor, atunci cand vor dori sa urmeze o facultate etc.

BZA: Fiind o persoana extrem de ocupata, cum reusiti sa acordati familiei dvs. timpul necesar?

V.T.: Aici m-ati pus in incurcatura. Aceasta este o chestiune fara rezolvare. Acord familiei destul de putin timp, pentru ca ii vad dimineata si seara, daca ajung acasa pana in ora 22, daca nu, toata lumea doarme. Dar, la fiecare doua saptamani, acord un intreg week-end familiei.

BZA: Care sunt planurile de viitor ale Raiffeisen Banca pentru Locuinte?

V.T.: Deoarece banca a dovedit ca merita increderea actionarilor, s-a luat decizia majorarii capitalului social cu 1,5 milioane de euro, pentru ca, asa cum a demonstrat studiul de piata, potentialul este foarte mare. Vom fi intotdeauna pe locul I, ca si Bausparkasse Schwäbisch Hall si planuim sa dezvoltam inca 7 reprezentante pe teritoriul Romaniei.

De altfel, reprezentanta de la Cluj isi va inaugura noul sediu, speram, luna urmatoare. Vrem, de asemenea, sa cream o imagine, sa oferim credite cat mai multe, pentru ca oamenii sa cunoasca tot sistemul.

In ceea ce priveste Serviciul de Clienti Privati, avem un plan bine structurat si dorim sa profesionalizam cat mai bine divizia, pentru ca rezultatele sa se vada in inscrierea a milioane si milioane de noi clienti.

BZA: Ce va doriti in plan personal de la anul 2006?

V.T.: Imi doresc sa continuu ce am inceput, sa fiu sanatos, sa dezvolt echipa, pentru ca zona de extindere sa fie mai mare, spre sudul tarii, mai mult timp pentru familie si ca oamenii care sunt in echipa mea sa ajunga unde sunt eu acum.