Operatorii de pe piata bancara au inteles ca este foarte important sa fie cat mai aproape de clienti, motiv pentru care deschid agentii la fiecare colt de strada si "planteaza" cat mai multe ATM-uri.

Desi se duce o adevarata lupta pe piata spatiilor comerciale, datorita dezvoltarii accelerate a segmentului de retail banking, locatia unei unitati bancare ramane elementul cheie in momentul luarii deciziei de extindere.

Daca este vorba despre o prima unitate a bancii intr-un oras, se are in vedere gasirea unui spatiu intr-o zona centrala din punct de vedere economic si administrativ. Se analizeaza traficul rutier si pietonal, vizibilitatea spatiului, accesibilitatea, prezenta locurilor de parcare.

"E foarte important ca spatiul sa fie central, daca e posibil pe colt, pentru o vizibilitate mai buna, cu intrare separata, cu suprafete vitrate mari si care sa permita montarea logo-ului bancii pe fatada cladirii", spune Irina Ionel, assistent corporate comunication al HVB Bank Romania, referitor la criteriile de alegere a

locatiei pentru deschiderea unei sucursale. Daca institutia detine in localitate alte unitati si urmareste sa deschida o noua agentie, prin stabilirea locatiei va cauta sa acopere o anumita zona, de obicei un cartier intreg.

In cartiere sunt vanate spatiile din zonele pietonale, intersectii, strazi intens circulate, piete, campusuri universitare, din vecinatatea altor centre comerciale sau retaileri, care asigura un flux constant de persoane. „BRD a demarat in anul 2004 un program ambitios de extindere a retelei sale de unitati.

Operatiunea de dezvoltare a retelei este construita in jurul unui concept nou de unitate bancara, concept denumit BRD Express. Este vorba despre unitati mici, de proximitate, situate in cartiere, in institutii publice, in centre comerciale.

Aceste unitati sunt concepute pentru a fi foarte primitoare, punand pe primul loc rapiditatea operatiunilor si confortul clientilor", arata Mihai Teodorescu, directorul BRD GSG Cluj.

"O unitate noua trebuie sa aduca banca mai aproape de clienti, sa sporeasca gradul de vizibilitate a bancii si sa fie intr-o zona cat mai accesibila clientilor.Pentru Banca Transilvania, oricare dintre sediile sale constituie unul dintre cele mai importante elemente ale imaginii BT.

Este modul de a se prezenta in intreaga tara, cartea sa de vizita, promovand identitatea de corporatie. Standardizam toate unitatile, asa incat toate acestea respecta acelasi concept", arata Laura Petrehus, PR Officer al Bancii Transilvania.

Sediu nou sau cladire istorica?

Alegerea unei constructii noi sau, din contra, amplasarea sediului intr-o cladire istorica spune ceva despre o banca? Diana Calfa, director executiv CRE, arata ca optiunea reflecta mai degraba oferta imobiliara pe piata de birouri la un moment dat.

Doru Lupeanu, marketing manager Grup de Lux, este de parere ca singurul criteriu de alegere a unui sediu de banca este locatia cladirii.

"Problema principala a pietei locale de spatii de birouri sau comerciale este legata de optiunile relativ restranse din zona centrala, optiuni limitate de problemele imobilelor ce intra sub incidenta Legii nr. 112/1995.

Au existat in acest sens societati bancare care au asteptat 2-3 ani pentru a intra pe piata locala, dorind sa ocupe un loc cat mai central. Totusi, pe masura ce situatia juridica a acestor imobile se va rezolva, vom asista probabil la dezvoltarea sectorului bancar si comercial in zona centrala a Clujului", arata Doru Lupeanu.

Construirea unui sediu nou confera avantajele crearii unui spatiu in conformitate cu necesitatile organizatiei - cum ar fi numarul de angajati sau dezvoltarea activitatii - permitand impunerea structurarii specifice.

Reamenajarea unei cladiri istorice, destinata unui sediu central sau sucursalei, insemna adaptarea la structura deja existenta. De multe ori, cand este vorba de cladiri istorice pot exista anumite interdictii in ceea ce priveste decorarea fatadei cu insemnele bancii, bannere sau sigla luminoasa.

Aceste reguli sunt respectate cu strictete de catre cei mai importanti operatori bancari, cu retelele teritoriale cele mai bine dezvoltate, care isi construiesc propriul sediu si opteaza pentru inchirierea spatiilor deja existente doar in cazul agentiilor din cartiere, cum este cazul BCR, BT, BRD sau ING.

In schimb, bancile cu un numar mai redus de unitati in teritoriu prefera inchirierea unei cladiri in locul achizitionarii ei, si nu au pretentia sa fie constructii noi.

Indiferent daca sunt chiriasi sau proprietari, daca ocupa o cladire noua sau veche, ideal pentru un sediu bancar este sa nu aiba concurenta intr-o anumita zona.

Fiind vorba de un mediu concurential acerb, diferenta este facuta de calitatea serviciilor si produselor, la care se adauga aspectul sediului si puterea sa de a atrage, prin imagine, clienti si de a-i fideliza pe cei existenti.

Proprietati imobiliare importante

Nu mai putin de 24 de banci au sucursala in Cluj-Napoca, iar 10 dintre acestea si-au dezvoltat aici si o retea de agentii. La numarul de unitati conduce, dupa cum era si de asteptat, singura banca al carei sediu central se afla in Cluj, Banca Transilvania.

BT are 13 unitati bancare (numar ce include si sediul central de pe strada George Baritiu), trei agentii deschise la sfarsitul anului trecut, iar de curand a cumparat si "cladirea Romtelecom", unde banca isi va muta o parte din activitatea de Leasing si Asigurari.

Pe pozitiile urmatoare se claseaza BRD, cu 8 unitati, BCR cu 7, Raiffeisen si ING Bank, fiecare cu cate 4, Banc Post 3, Romextera si Eurom Bank cu cate 2.

De observat este ca CEC-ul detine 6 agentii in Cluj-Napoca, astfel ca institutia care va reusi cumpararea operatorului se va alege cu o retea bine definita in teritoriu.

Si Banca Carpatica, in prag de tranzactionare, isi va face viitorul proprietar mai bogat cu 3 sedii, amplasate in zone cu trafic sporit, in Manastur, Piata Cipariu si Piata Mihai Viteazu. Diferenta dintre Carpatica si CEC este ca banca omului de afaceri Ilie Carabulea functioneaza in spatii inchiriate.

Banca Transilvania are cele mai multe proprietati. Cea mai importanta este chiar sediul central, o cladire de 7 etaje care valoreaza circa 5,5 milioane euro. Imobilul are 6.775 mp, fara suprafata destinata parcarilor de la subsol.

Desi vecinatatea cu sucursala BCR Cluj putea fi privita ca un handicap de ambele parti, cumpararea cladirii Romtelecom si folosirea acesteia pentru activitatea BT va colora "in galben" o zona importanta din centrul Clujului, eclipsand albastrul BCR.

Cladire de clasa A, sucursala BCR Cluj, inaugurata in decembrie 1997 (cu un an inaintea BRD), ramane foarte bine cotata de catre analistii imobiliari.

"Pe noi nu ne deranjeaza vecinatatea cu alte agentii bancare, ci dimpotriva, consideram ca o astfel de situatie este in avantajul clientilor si implicit al nostru pentru ca, in conditii concurentiale, un client poate aprecia mai bine si mai usor calitatea serviciilor oferite de BCR", a declarat, pentru Saptamana Clujeana, Olimpia Curutiu, director financiar BCR Cluj.

Sediul BRD Grup Societe Generale este clasata pe prima pozitie in topul sediilor de banca din Cluj. Construita cu patru ani inaintea sediului central al BT, cladirea a reusit sa isi pastreze pozitia de lider, prin amplasare, arhitectura si spatiu.

Sediul BRD Cluj are 13 niveluri, dintre care doar 8 sunt ocupate de birourile institutiei financiare. Restul au fost inchiriate de MOL Romania (doua etaje) si Agressione Grup (doua etaje), incepand cu luna aprilie 2005, un nivel fiind ocupat de catre Aviva, din 2001.

Inchirierea surplusului de spatiu (1.200 mp) aduce un profit important bancii, de peste 150.000 de euro pe an, daca apreciem metrul patrat la 10 euro/luna, pretul mediu pentru zona in care se afla cladirea. Daca unii operatori bancari fac profit din imobiliare, altii refuza sa faca investitii importante in sedii.

Astfel, unul dintre cele mai importante nume pe piata bancara, Raiffeisen Bank, isi are sucursala intr-o cladire inchiriata de pe strada Aviator Badescu.

Chirie pentru banci

Strategia de dezvoltare a institutiilor bancare vizeaza deschiderea unui numar cat mai mare de agentii. Prin urmare, spatiul destinat punctului bancar a scazut ca suprafata la 100-200 mp.

Cresterea numarului de banci si punerea in practica a unei strategii de dezvoltare a retelei teritoriale au dus la o adevarata lupta pentru spatiile cu vizibilitate mare. De aceea, pentru ocuparea unor locatii cheie, bancile au oferit sume importante peste chiria lunara propusa de proprietari.

Eurisko arata ca alaturi de banci, cei mai puternici concurenti pe piata spatiilor comerciale centrale sunt farmaciile, cafenelele de lux si retailerii importanti care reprezinta firme cunoscute. In cartiere spatiile sunt vanate si de magazinele alimentare.

De cea mai mare incredere din partea proprietarilor se bucura insa bancile, care inspira stabilitate financiara, fiind greu de crezut ca o banca va intarzia cu plata chiriei sau va da faliment intr-un interval redus de timp. Cand inchiriaza, bancile nu cauta spatii gata amenajate, fiind adeptele open-space-ului.

Acestea au impusa pe piata o anume identitate vizuala, o anume structurare a spatiului de birouri si a celui destinat clientilor, pe care doresc sa o pastreze. Statisticile Eurisko arata ca investitiile intr-un spatiu de 100 mp pot varia intre 100.000 si 150.000 de euro, cu un termen de amortizare de trei ani.

Cea mai vanata zona pentru spatiile de birouri ramane cea centrala si ultracentrala (34% din cereri). Cresterea numarului de agentii bancare, prin dezvoltarea retelei de retail-banking, a dus la sporirea interesului pentru centrele celor mai importante cartiere.

Eroilor, Memorandumului, Regele Ferdinand sunt strazile cu cea mai ridicata cerere, spatiile situate pe aceste bulevarde fiind inchiriate in timp record, arata agentiile imobiliare. Insa, datorita disponibilitatii limitate in aceste zone, preturile la inchiriere au ajuns sa intre 50-80 euro/mp.

Chiriile au urmat un trend ascendent si in centrele cartierelor, unde cererile numeroase din partea bancilor au urcat pretul mediu la sfarsitul anului trecut la 20-40 euro/mp. Cartierul Marasti conduce prin zona Pietei, respectiv a Bulevardului 21 Decembrie 1989, detinand 19% dintre cereri.

Pe locul doi, aproximativ la egalitate, este centrul cartierului Manastur, cu zona Minerva-Big si cartierul Zorilor, in vecinatatea sensului giratoriu, cu 14%. Urmeaza, la o distanta apreciabila, Gheorgheni cu 9%, Grigorescu 4% si Someseni cu doar 1%.

Cele trei cladiri de birouri care sunt inaugurate in aceasta perioada vor gazdui institutii bancare ale caror nume sunt momentan confidentiale.

Institutiile financiar-bancare au fost atrase de chiria redusa pentru zona in care se situeaza aceste cladiri de biroruri - de 10-14 euro/mp, de publicitatea cladirii si vecinatatea cu alte firme ce pot asigura trafic.

Topul sucursalelor bancare

Saptamana Clujeana a solicitat doua agentii de renume si un dezvoltator imobiliar sa realizeze un TOP3 al sediilor de banci din Cluj-Napoca

Grup de Lux

In ceea ce priveste dezvoltarea retelei locale, atat din punct de vedere al locatiilor, cat si al imaginii create, pe plan local conduce Banca Transilvania, urmata indeaproape de BRD si BCR.

Cladirea BRD de pe Bulevardul 21 Decembrie este cea mai valoroasa pe acest segment. In mare parte, acest fapt se datoreaza suprafetei mari de care dispune, dar si vizibilitatii bune a cladirii, locatia devenind in timp un adevarat punct de reper al orasului.

Cladirea BRD este cea mai bine clasata cladire de birouri de banca din Cluj, atat prin amplasament, dimeniuni sau locuri de parcare, cat si prin dotarile ce o compun.

(Doru Lupeanu, marketing manager)

EDIL

Rep: Ce banca a investit cel mai mult in locatii in Cluj-Napoca?

Edil: In primul rand BCR, urmata indeaproape de Banca Transilvania, BRD si mai apoi Raiffeisen.

Rep: Daca astazi ar fi scoase la vanzare sediile centrale ale tuturor bancilor din Cluj, care ar valora mai mult?

Edil: BCR - Baritiu, BT - Baritiu, BRD - B-dul 21 Decembrie

Rep.: In opinia Edil, care este cea mai bine clasata cladire de birouri de banca?

Edil: Birourile staffurilor regionale ING.

(Antoanela Hurducas, Andreea Solomon)

Casa Real Estate

Rep: Ce banca a investit cel mai mult in locatii in Cluj-Napoca?

CRE: Pe primele locuri, in ordine aleatoare, cred ca se pozitioneaza: BRD, Banca Transilvania, ING, BCR.

Rep.: In opinia CRE, care este cea mai bine clasata cladire de birouri de banca?

CRE: Daca ar fi sa le analizam in functie de locatiem atunci BT, ING si BCR; daca introducem si dimensiunea investitiei in sediul propriu, atunci BT, BRD si BCR.

Luand insa in considerare si alte aspecte, precum arhitectura cladirii (cat de aparte este acum si cat de actuala va fi peste, sa spunem, 5 ani), sau nivelul finisajelor, atunci ramane pe primul loc sediul BRD. Pentru vizibilitatea punctelor de lucru, nota 10 ING-ului si BT-ului.

(Diana Calfa, director executiv)