Muresenii nu-si vor mai putea ridica garaje individuale * Reglementarea situatiei garajelor ridicate pe domeniul public si privat al orasului este doar pretextul pentru instituirea unui monopol * Parcarile din cartiere vor fi realizate exclusiv de catre Primarie * Cei care au garaje autorizate trebuie ca in termen de 6 luni sa le

"imbunatateasca" dupa cum le-o cere municipalitatea, sub sanctiunea demolarii * In locul garajelor demolate, in cartiere se vor ridica parcari supraetajate * De catre cine?

Consilierii locali pregatesc o noua "garajiada", dupa tiparul celei din 2001, cand firme apropiate lui Florea au construit, fara licitatie, sute de garaje pe raza orasului. La acel moment, imediat dupa preluarea mandatului de primar, Dorin Florea a declansat o campanie impotriva garajelor construite ilegal pe domeniul public.

In locul lor, primaria a promis ca va amenaja parcari acoperite, cu un design modern. Pentru stabilirea modelului a fost organizata o licitatie, castigata de firma Chesa&Pop.

Lemnarii din Ungheni au construit in jur de 40 de garaje, dupa care municipalitatea a inceput sa elibereze autorizatii si pentru ale firme, argumentand ca, de fapt, odata ce modelul e agrementat, nu poate interzice si altor firme sa-l foloseasca.

Aceste firme - SC Ancona, Contranscom Benta si o societate din Bistrita - au construit atunci cateva sute de garaje. La un pret mediu de cca. 50 de milioane/loc de parcare, inseamna o afacere de cateva miliarde, la nivelul anului 2001.

Garajiada, reldoaded

Consilierii targumureseni au pe ordinea de zi a sedintei de astazi un proiect de hotarare vizand reglementarea situatiei garajelor ridicate pe domeniul public si privat al orasului.

In expunerea de motive se vorbeste despre problemele cu care se confrunta municipalitatea in privinta gararii masinilor pe spatiul public, probleme identificate in urma analizei efectuate de o comisie largita, formata din membrii comisiei de urbanism si cate un reprezentant din celelalte comisii, asupra inventarului garajelor construite pe

domeniul public si privat al municipiului. Printre problemele enumerate se numara numeroasele solicitari pentru constructii de garaje din partea cetatenilor, noile reglementari legale in vigoare, cresterea numarului de autoturisme din municipiu, numarul redus de spatii de parcare.

Pentru rezolvarea acestor probleme, municipalitatea are de gand ca opreasca autorizarea constructiilor individuale tip garaj, in proiectul de hotarare fiind stipulat, la art.2, faptul ca parcarile din zonele de cartier vor fi realizate exclusiv de catre Primarie.

De asemenea, in termen de sase luni de la intrarea in vigoare a hotararii, detinatorii garajelor care au autorizatie de construire sau un act de acceptare au obligatia de a imbunatati aspectul constructiei in conformitate cu normele tehnice stabilite de Primarie.

Potrivit purtatorului de cuvant al Primariei, aceasta imbunatatire a aspectului garajelor inseamna, de fapt, plantarea de copaci si de plante agatatoare, care sa imbrace constructiile.

Hotararea prevede, de altfel, si sanctiuni pentru muresenii posesori de garaje care nu se vor transforma in urmatoarea jumatate de an in horticultori, acestia urmand sa ramana cu masina in strada.

O alta prevedere a proiectului de hotarare ce va fi discutat astazi stipuleaza introducerea unei taxe lunare de 200 lei RON pentru detinatorii de garaje neautorizate.

Al cui e interesul?

Prin prisma articolelor 1 si 2 al proiectului de hotarare, Primaria va avea mononpol in ceea ce priveste constructia de garaje.

Cum nimeni nu va mai primi autorizatie de constructie pentru garaje, cei care vor dori sa-si tina masinile la adapost vor trebui sa achizitioneze, dupa modelul campaniei din 2001, garaje de la firmele autorizate de de catre municipalitate. Atunci au avut de castigat Ancona si Contranscom Benta.

Potrivit lui Daniel Chesa, administratorului firmei Chesa&Pop, de aceasta data lemnarii din Ungheni nu vor participa la o eventuala licitatie. Contranscom a crescut suficient de mult incat sa nu mai fie interesata de astfel de afaceri, de mica amploare - ba mai mult, aflate si sub imperiul suspiciunilor.

Atat Dan Gliga, directorul Administratiei Domeniului Public, cat si Angela Rosca, seful Serviciului Administrare a Patrimoniului Public si Privat - cei care au intocmit proiectul de hotarare in cauza - nu au fost ieri de gasit, in ciuda insistentelor noastre, fiind ba in sedinte prelungite, ba pe teren.

Marius Pascanu ne-a declarat ca problema garajelor este in atentia municipalitatii de cativa ani, insa vinovate pentru situatia actuala sunt asociatiile de proprietari, care nu au venit cu proiecte viabile.

Pascanu nu a explicat, insa, ce presupune faptul ca "parcarile din zonele cartier vor fi realizate exclusiv de Primarie", asa cum prevede proiectul de hotarare.

Potrivit lui Claudiu Maior, insa, solutia in acest caz ar putea fi construirea in cartiere a unor parcari cu doua sau trei nivele. Trebuie sa recunoastem, o idee mai apropiata de metodele de lucru cu care ne-a obisnuit echipa care conduce Primaria Targu Mures.

Ramane de vazut cine va construi aceste parcari, iar atunci vom avea raspuns la intrebarea "cine vrea sa demoleze garajele din Targu Mures?".

"Chiar daca se organizeaza si de aceasta data licitatie, eu cu Primaria Targu Mures nu mai fac nici o afacere", Daniel Chesa, administrator SC Chesa&Pop

"Nu sunt de acord cu demolarea. Cred ca trebuiau fixate niste taxe mai mari pentru cei care au construit ilegal, iar cei care au construit legal sa ramana la aceeasi taxa", Claudiu Maior, consilier local PD

"Amenajarea se face pe baza unor norme deja stabilite si presupune amplasarea in zona a unor pomi si plante agatatoare, care sa dea un aspect estetic garajelor", Marius Pascanu,

purtator de cuvant al Primariei Targu Mures

"Daca s-au facut garaje fara autorizatie in anii astia sa le dea jos Florea, nu sa ma puna pe mine sa semnez acum pentru demolari. De ce nu s-au luat masuri la momentul constructiei?", Florin Oproiescu, consilier local PSD

Relu TATAR