Mare sedinta, mare. Consilierii judeteni din Satu Mare si Maramures au participat la Baia Mare la o sedinta festiva, avand ca scop semnarea unei rezolutii prin care cele doua institutii isi insusesc traseul comun al drumului rapid Vaja-Satu Mare-Baia Mare. Invitati: parlamentarii celor doua judete si oficiali de la Bucuresti.

Concluzia: varianta convenabila Maramuresului nu este pe placul ministrului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.

Problema drumului rapid Vaja-Baia Mare, drum care ar fi legat judetul nostru de coridoarele de transport europene, dureaza de mai multi ani. In timpul guvernarii PSD, nordul tarii a fost omis de la „tortul" proiectelor pe infrastructura. Maramuresul a ramas izolat de restul tarii, de parca ar fi pe harta altei Romanii.

Dupa ce Alianta DA a castigat prim-planul politic, primele declaratii ale administratiei maramuresene si ale parlamentarilor au fost ca aceasta stare de anormalitate s-a sfarsit. S-au folosit chiar si expresii de genul „Daca nu vom reusi sa intram pe usa ministeriala, vom intra pe geam!". De atunci a trecut mai bine de un an, iar situatia e identica.

Proiectul, tot in sertar

Singurul eveniment demn de consemnat a fost sedinta comuna a celor doua guverne (maghiar si roman). Cu acea ocazie, dupa multe peripetii, proiectul acestui drum rapid a fost prezentat ca o prioritate a celor doua guverne. Intre timp, maghiarii si-au facut temele si au inaintat in realizarea unui proiect ambitios, dar necesar in contextul integrarii europene. Noi, ca de obicei. Aprobam, apoi uitam ce am aprobat.

Aflat printre prioritatile guvernului Tariceanu, drumul rapid a ajuns din nou in sertarul cu praf al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.

Cineva nu ne iubeste si vrea cu orice pret ca Maramuresul, tinut de legenda, un brand turistic exploatat doar in pliantele turistice, sa ramana in sfanta izolare, placuta si dorita de politicienii de pe meleagurile dambovitene.

Rezolutia

Sedinta celor doua Consilii Judetene (din Maramures si Satu Mare) s-a dorit un semnal de alarma pentru stagnarea deciziei la nivel guvernamental.

In acest sens, a fost pregatita o rezolutie care urma sa fie votata de consilierii celor doua judete. In urma studiilor realizate de o firma de proiectare au rezultat doua variante de drum (pe la nordul orasului Satu Mare si pe la sud). Pentru maramureseni, varianta cea mai buna este cea pe la nordul municipiului din judetul vecin.

Referitor la aceasta propunere, primarul din Satu Mare, Iuliu Ilyes, a avut obiectii. El ar fi dorit a doua varianta, ce ar fi dus la construirea unui pod in municipiul pe care-l conduce.

Avantajul terenului propriu, inexistent

Fata de acest demers, cei prezenti au pornit inregistrarile din arhiva „limbajului de lemn": „Este o zi istorica… vom face… vom drege… tra-la-la si tri-li-li". Cu multa tristete, am constatat ca sedinta a fost preluata si condusa de oficialii din Satu Mare, semn ca Marinel Kovacs, presedintele Consiliului Judetean Maramures, a uitat ca „joaca" pe teren propriu.

Mai consemnam ca la aceasta importanta intalnire, dintre cei unsprezece parlamentari maramureseni au fost prezenti sase. Ba am putea spune, doar cinci. Deoarece liberalul Ioan Hoban dupa ce a fost prezent la salutul de bun venit, a plecat, revenind doar spre sfarsitul sedintei.

Grecu, nota 10!

Cea mai interesanta interventie a venit din partea lui Mihai Grecu, secretar general TRACECA, o structura guvernamentala. De altfel, Grecu se afla la baza acestui proiect ce a plecat din Baia Mare pe vremea cand era angajat al Primariei.

Grecu a subliniat aspecte interesante, oferind solutii: „in cadrul sedintei de guvern comune din octombrie 2005 a fost promovat un memorandum de realizare in etape a acestui proiect.

Din pacate, pana la ora actuala, doar centura Satu Mare si tronsonul Petea-Satu Mare sunt incluse intr-una din strategii, restul drumului expres nu este in nici o strategie si nu are nici o finalizare asigurata sau prevazuta. Factorii politici de aici trebuie sa se implice mai mult la nivel de guvern, la nivel de minister pentru ca acest proiect sa fie inclus intr-una din strategii.

Daca vi se va spune ca nu sunt bani, se poate raspunde ca sunt, dar poate nu suntem dispusi sa-i atragem. Sa invatam din experienta altor tari. Daca vi se va spune ca nu este o necesitate pentru acest proiect, puteti transmite ca, avand in vedere studiul de trafic pe 2005 pe tronsonul Satu Mare-Baia Mare, este trafic mai mare decat pe tronsoane din viitoarea autostrada Bucuresti-Constanta.

Daca vi se va spune ca urmeaza reabilitarea Drumului National 19, intre cele doua municipii, raspundeti ca nu putem sa suprapunem ulita satului roman cu drumul european al secolului XXI."

Ministrul cel rau

In cadrul dezbaterii a luat cuvantul si senatorul liberal Radu Stroe, care a afirmat ca problema este la nivel guvernamental, iar un parlamentar din Satu Mare a punctat, afirmand ca, de fapt, proiectul nu este agreat de Gheorghe Dobre, ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.

Dan Mihalache, deputat PSD Maramures, a cerut ca in rezolutia prezentata sa se faca un apel direct catre ministrul Dobre. Iar Cristian Anghel, primarul Baii Mari, a dat o replica dura cererilor satmarenilor, considerate exagerate, cerand decenta.

Cam asa s-a desfasurat o sedinta sfarsita cu votul in unanimitate pentru rezolutia prezenta in mapele participantilor, respectiv un DA drumului rapid. Ce va fi, vom vedea. Deocamdata, Maramuresul a ramas in izolarea unui ministru numit intr-un guvern care-i critica pe pesedisti de indiferenta.

Cine este Dobre?

Nascut in 24 aprilie 1948, este ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului. In 1972 a absolvit, in sase ani, Institutul Politehnic Bucuresti, Facultatea Transporturi. Decembrie ’89 l-a surprins in postura de sef divizie vagoane la Regionala Cai Ferate Craiova. In perioada ’93-’96 a detinut diverse functii in Ministerul Transporturilor. A fost prefect al judetului Dolj. Din 2001 este membru PD.