¤ In Moldova, 15 firme au executat asfaltari in anul electoral 2004

¤ Suma pe care acesti "drumari" trebuie sa o incaseze se ridica la 1.651 miliarde ROL, in care 1.380 miliarde ROL ii revin firmei "Spedition UMB" Podu Turcului

¤ Platile se vor efectua trimestrial, incepand cu 1 septembrie 2006

¤ Nota de plata va fi achitata integral in anul electoral 2008

In preajma alegerilor din anul 2004, sub guvernarea PSD, drumarii din Romania au fost extrem de ocupati, lucrarile de reparatii ale drumurilor nationale capatand o intensitate cu mult superioara fata de cum se lucrase pana atunci.

Nici drumurile nationale din Moldova nu au facut exceptie de la regula, prima parte a anului 2004 fiind o perioada de varf a lucrarilor din acest sector.

Ce nu prea se stie, insa, este valoarea si modalitatea de achitare a notei de plata a lucrarilor executate atunci.

In activitatea de reabilitare a drumurilor nationale din Moldova au fost implicate 15 societati, fie executante ale lucrarilor de asfaltare, fie furnizoare de piese de schimb, de servicii de transport sau de prestari de alte activitati implicate intr-un astfel de proiect.

Suma totala pe care Compania Nationala Administratia Drumurilor Nationale din Romania o avea de achitat catre acesti prestatori, la sfarsitul anului 2004, se ridica la peste 1.651 de miliarde de lei vechi.

Este de la sine inteles ca un asemenea efort financiar nu putea fi sustinut doar din bugetul anului 2004, astfel incat facturile au fost onorate prin emiterea de bilete la ordin, scadente din trei in trei luni, incepand cu septembrie 2006, ultima plata urmand sa intre efectiv in conturile executantilor la data de 1 decembrie 2008.

Practic, de la alegerile generale din 2004, cand factorii de decizie politica din Romania si-au schimbat culoarea, pana in septembrie 2006, firmele care au lucrat la asfaltarile electorale din 2004 nu incaseaza nici un ban pentru ce au executat atunci.

"Spedition UMB", campionul reparatiilor de drumuri

Cunoscuta ca o eterna abonata la lucrarile de reparatii drumuri finantate din fonduri guvernamentale, in timpul fostei legislaturi, societatea "Spedition UMB" SRL are si de aceasta data cei mai multi bani de recuperat.

La finalul anului 2004, firma din Podu Turcului (judetul Bacau) avea de incasat peste 1.380 de miliarde de lei vechi.

In contul acestei sume, societatea a primit bilete la ordin, primul dintre acestea fiind scadent la 1 septembrie a.c., iar urmatoarele din trei in trei luni.

Pana la 1 decembrie 2007, in conturile "Spedition UMB" ar urma sa intre trimestrial cate 100 de miliarde pentru lucrarile executate in 2004, iar incepand cu 1 martie 2008 suma aferenta fiecarui bilet la ordin se va dubla, ultimul instrument de plata fiind scadent la 1 decembrie 2008.

Urmatorul beneficiar al lucrarilor din 2004, in ordinea sumelor pe care trebuie sa le incaseze, este societatea galateana "Vega 93" SRL, care avea de recuperat la sfarsitul anului 2004 peste 140 de miliarde de lei vechi.

De la 1 septembrie a.c. pana la 1 decembrie 2007, in conturile sale ar trebui sa intre trimestrial cate 10 miliarde, iar din 1 martie 2008 suma se va dubla.

O alta firma din Podu Turcului, "Drum Invest" SRL, are de primit peste 45 de miliarde de lei, "rata" sa trimestriala fiind, pana la sfarsitul anului 2007, de aproape 3,8 miliarde de lei, diferenta urmand sa fie achitata in transe egale la sfarsitul fiecarui trimestru din 2008.

"PA&CO International" SRL din Oituz (judetul Bacau) avea de primit aproape 24 de miliarde, urmand sa intre in posesia banilor, dupa acelasi algoritm, in transe trimestriale de peste 1,7 miliarde, respectiv 3,34 miliarde in anul 2008.

Urmeaza, in ordinea valorii, societatea ALDP (Antrepriza de Lucrari Drumuri si Poduri), a omului de afaceri iesean Maricel Popa, care are de incasat 18,7 miliarde.

Biletele la ordin au valori de cate 1,37 miliarde in primele sase trimestre, iar in anul 2008 va avea de incasat o data la trei luni suma de peste 2,6 miliarde de lei vechi.

Pe lista apar si firme din afara Moldovei. "Genesis International" SA Bucuresti are de recuperat aproape 11 miliarde, in primele sase trimestre urmand sa primeasca transe de aproape 800 de milioane, iar ultimele patru plati se ridica la circa 1,5 miliarde de lei vechi fiecare.

"Plastidrum" SRL Bucuresti are de incasat peste 3,25 miliarde de lei, primele sase rate fiind de cate 240 de milioane, iar ultimele patru de cate 454 de milioane de lei vechi.

"Straco Grup" SRL Bucuresti va incasa, in contul celor 2,45 miliarde pe care trebuie sa-i primeasca, cate 180 de milioane in primele sase transe, respectiv 340 de milioane in cele patru trimestre ale anului 2008.

"Olflav Impex" SRL Craiova a prestat servicii pentru care trebuie sa primeasca un pic peste doua miliarde, valoarea primelor sase bilete la ordin fiind de 150 de milioane, iar a ultimelor patru de aproape 285 de milioane de lei vechi.

"Minalex Trans" SRL Homocea (judetul Vrancea) a prins o "feliuta" de aproape 1,75 miliarde, primele sase plati fiind de cate 128 de milioane, iar urmatoarele patru de cate 244 de milioane de lei vechi.

Revenind in zona Moldovei, "Drum Trans Mixt" SA Iasi (devenita "5D Concept" SA) are de incasat 6,43 miliarde, primele sase bilete la ordin avand o valoare de peste 470 de milioane fiecare, iar cele aferente anului 2008 fiind de aproximativ 900 de milioane ROL fiecare.

Printre executanti s-a strecurat si "Citadin" SA Iasi, cu suma de peste 3 miliarde, in contul careia a primit bilete la ordin de cate 227 de milioane, respectiv 430 de milioane de lei, in anul 2008.

"Top Construct" SRL Suceava are dreptul la aproape 2,9 miliarde, urmand sa incaseze trimestrial cate 210 milioane, respectiv 400 de milioane in anul 2008.

"Transporturi Auto" SA Botosani are de incasat doar 2,7 miliarde, in rate de cate 200 de milioane, respectiv 375 de milioane, aproximativ, in 2008.

Cel mai putin are de primit societatea "Viacons Rutier" SRL Husi, cu putin peste 1,4 miliarde de lei in total, valoarea defalcarii fiind de cate 105 milioane in anii 2006-2007, respectiv 200 de milioane pentru fiecare dintre cele patru trimestre ale anului 2008.

Acesta este tabloul complet al sumelor pe care Administratia Drumurilor Nationale trebuie sa le plateasca, incepand cu luna septembrie a acestui an, pana in decembrie 2008, pentru lucrarile executate in preajma alegerilor din 2004 si neachitate pana la finalul anului respectiv.

Asteptam cu interes viitorii clienti ai lucrarilor de modernizare a drumurilor, din campaniile electorale din 2008...