Institutiile de stat prefera publicitatea prin televiziune, relevao serie de documente ale Centrului pentru Jurnalism Independent. Astfel, o pondere de 80 de procente din totalul sumelor platite de companii de stat pentru publicitate in 2005 au fost alocate spoturilor si aparitiilor TV.

Asta in conditiile in care, potrivit lui Cristian Ghinea, coordonator de proiect la CJI, in Europa procentul de publicitate alocata televiziunilor este de doar 60 la suta. Potrivit lui Ghinea, "fondurile sunt cheltuite discretionar si sunt folosite pentru a face presiuni asupra presei".

Piata de advertising din Romania este de 200 de milioane de euro, "o piata de publicitate destul de saraca", potrivit lui Cristian Ghinea, participant joi la Cluj la un seminar organizat de CJI impreuna cu Asociatia Editorilor si Patronilor Locali (APEL) pe tema alocarii de publicitate publica in mass-media.

Ghinea a subliniat doua cazuri in care inalti oficiali romani au folosit publicitatea de stat ca mijloc de presiune asupra mass-media.

Primul dintre acestea, notoriu, este al fostului ministru al Turismului, Dan Matei Agathon, care in mai 2003 a amenintat un ziarist angajat al cotidianului "Adevarul" ca va retrage publicitatea ministeriala din paginile cotidianului daca nu se potoleste. "Noi doi avem o problema.

Te potolesti sau e nevoie sa vorbesc cu Cristian Tudor Popescu (fostul redactor – sef al cotidianului - n.red.) sa retrag publicitatea?", s-a adresat Agathon ziaristei. Remarca fostului ministru a starnit un amplu scandal mediatic, care s-a inchis cu scuzele lui Agathon inaintate ziarului.

Un al doilea exemplu citat de Ghinea, care subliniaza presiunile la care este vulnerabila media prin publicitatea de stat, este remarca fostului premier al Romaniei, Adrian Nastase, in urma publicarii raportului Comisiei Europene in Romania pentru anul 2004.

Raportul cuprindea o serie de precizari privind alocarea de publicitate de stat in anul respectiv si semnala faptul ca ziarul "Evenimentul Zilei" fusese omis de la impartirea cascavalului publicitatii publice.

Intrebat de un ziarist referitor la omiterea EVZ, Nastase a dat un raspuns considerat de Ghinea si de alti jurnalisti si analisti politici ca fiind "antologic"& "Dumneavoastra credeti ca un guvern care da publicitate unui cotidian care il critica permanent este un guvern inteligent?", a raspuns Nastase.

Potrivit cadrului legislativ, institutiile deconcentrate nu au obligatia de a avea un buget de publicitate. Asa se face ca majoritatea delegatilor prezenti miercuri la seminarul organizat la Cluj Napoca au recunoscut ca institutiile pe care le reprezinta au bugete de publicitate zero.

"Cand avem de dat un anunt, trebuie sa ne certam cu cei de la departamentul economic", a declarat un participant, care a recunoscut ca in astfel de cazuri, in lipsa unui capitol distinct in bugetul institutiei pentru publicitate publica, sumele necesare sunt luate de la capitolul "cheltuieli materiale".

Alti reprezentanti au marturisit ca in unele cazuri se apeleaza la intelegerea conducerilor mass-media, care publica anunturile de interes public in mod gratuit.

Institutiile care cer publicitate a carei suma depasesete 2000 de euro sunt sa obligate sa publice anuntul pe site-ul www.publicitatepublica.ro, administrat de Agentia pentru Strategii Guvernamentale (ASG).

Nici o institutie clujeana nu a facut anunturi de licitatie in aceasta saptamana, releva site-ul administrat de ASG. Singura exceptie o constituie Consiliul Local Cluj Napoca, care a publicat anunturi la sfarsitul lunii decembrie, si in februarie.

Faptul ca ministerele publice si institutiile deconcentrate sunt darnice la publicitate este relevat de un studiu al CJI, care arata ca o serie de ministere au cheltuit sume fabuloase pe publicitate. Astfel, numai in anii 2000 – 2004 Ministerul Economiei si institutiile subordonate au cheltuit nu mai putin de 43,5 milioane de euro pentru publicitate.

Al doilea minister in ce priveste cuantumul sumelor cheltuite pentru publicitate este cel al Transporturilor, pe vremea mandatului lui Miron Mitrea. In acea perioada, ministerul si institutiile subordonate, cum ar fi Caile Ferate Romane, au cheltuit pentru publicitate aproape noua milioane de euro.

Alte ministere darnice cu presa au fost, potrivit studiului CJI, ministerul Agriculturii, cu 6,3 milioane de euro, consumate intre 2000 si 2004 si Ministerul Comunicatiilor, cu 4,1 milioane de euro cheltuite in acelasi intervalul de timp.

Advertising-ul romanesc se muta pe internet. O analiza a site-ului de revista a presei hotnews.ro, piata publicitatii online din Romania va creste cu cel putin un sfert din piata actuala pana la sfarsitul anului viitor.