In cursul zilei de ieri, la sediul SC Decirom SA a avut loc dezbaterea publica de mediu referitoare la investitia „sporirea capacitatii de operare - terminal ciment la danele 47-50, Port Constanta". ".

Proiectul realizat cu fonduri spaniole, care se doreste a fi un concurent serios la ceea ce reprezinta monopolul Lafarge pe piata cimentului, si-a dat ieri insa cu stangul in dreptul.

Ceea ce se presupunea a fi o dezbatere deschisa pentru toti constantenii interesati de cum anume ii va afecta noua constructie din punctul de vedere al sanatatii acestora a fost, de fapt, o discutie cu usile inchise, la care au putut lua parte doar reprezentantii Decirom, fireste, un singur reprezentant al societatii civile, un reprezentant al Primariei Constanta (directorul Ani Merla)

sindicatele si operatori portuari. Motivul pentru care dezbaterea publica a fost de fapt una cu usile inchise este acela ca „ostilitatile" s-au desfasurat la sediul firmei Decirom, in incinta Portului Constanta, unde nu prea ii vine la indemana constanteanului de rand sa se deplaseze.

Iar in aceste conditii, discutiile de la Decirom nu se poate spune ca reprezinta interesele populatiei Constanta, pentru ca, asa cum au atras atentia si au solicitat reprezentantii societatii civile, Primaria Constanta si nu numai, proiectul are nevoie de anumite ajustari. Este vorba despre impactul constructiei asupra zonei, obiectivul fiind de impact major.

De mentionat in acest context ca zona Poarta 6 - Port Constanta, atat in 2004, cat si in 2005, a inregistrat depasiri sistematice ale valorilor maxime admise de pulberi sedimentabile aspirate de populatie.

Tocmai de aceea, ba chiar se poate spune din fericire, cei prezenti la discutii au avut suficienta prezenta de spirit incat sa solicite Agentia pentru Protectia Mediului ca studiul de impact de mediu sa aiba si o completare pe linia unor determinari a starii de sanatate a populatiei din Poarta 6.

Conditie: constructia sa fie ingradita de o perdea forestiera

Mai mult, in cadrul dezbaterilor s-a solicitat ca solutia de descarcare a cimentului prezentata de Decirom ca fiind in sistem semi-deschis (descarcare manuala), combinat cu descarcare in sistem pneumatic, sa fie reconsiderata, in cel mai scurt timp, si sa fie folosita solutia descarcarii pneumatice.

De asemenea, reprezentantul societatii civile (al organizatiei Eco Dobrogea), cei ai Primariei, ai Administratiei Porturilor Maritime Constanta, ai sindicatelor si operatorilor portuari au fost de acord ca intreaga incinta nou-construita sa fie protejata de o perdea forestiera, in vederea retinerii pulberilor.

La fel, a fost pusa in discutie incercuirea intregului perimetru portuar cu perdea forestiera, din aceleasi considerente.

Trecand peste minusurile investitiei, dar si al faptului ca pentru locuitorii Constantei accesul la dezbaterea care chipurile se intitula publica, a fost parca special ingradit, un singur lucru suna mai bine: Decirom ar putea spulbera monopolul Lafarge, intrucat se spune ca cimentul pe care il vor aduce spaniolii este mai ieftin.